Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Ősszel is lesz HWSW free! Alkalmazott AI meetup és agilis fejlesztői meetup a módszertanok dzsungeléből, szeptember 24-25-én.

Végre lehet 3G a budapesti metróban

Koi Tamás, 2011. október 05. 13:45
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Hosszú várakozás után végre a budapesti metróalagutakban is generációt válthat a mobiltelefon-szolgáltatás. A változáshoz kellett a mobilszolgáltatók hálózatmodernizációja, valamint az infrastruktúra-tulajdonos árpolitikájának hirtelen megváltozása.

Rövidesen a budapesti metróhálózatok teljes vonalán elindíthatják a mobilszolgáltatók a 3G-s szolgáltatásokat, melyeket a felszínen idestova hat éve használhatnak az előfizetők - értesült az Index. A lapnak a Telenor hivatalosan is megerősítette a hírt, miszerint a hálózati eszközök cseréjével együtt idővel (várhatóan a jövő év első negyedévében) a Hipernet szolgáltatást is leviszi a föld alá, ezzel párhuzamosan nem hivatalos információk szerint a Vodafone is gyorsítja a hálózatát, szintén a hálózati elemek cseréjével. Bár a T-Mobile-t nem említi a cikk, a piacvezető szolgáltató minden kétséget kizáróan szintén bővíti az adatátviteli kapacitást a budapesti tömegközlekedés legforgalmasabb hálózatán.

Még csak két mobilszolgáltató működött Magyarországon, amikor felmerült, hogy a budapesti metróhálózaton is ki kellene építeni a GSM-hálózatot, tekintettel arra, hogy a lefedettség akkor már a földalatti alagutakat és állomásokat leszámítva csaknem teljes volt a fővárosban. Az 1998-tól zajló munkálatok 2002-re fejeződtek be, a Telenor jogelődje, a Pannon GSM és a T-Mobile jogelődje, a Westel 2003. január 9-én jelentette be, hogy közös projektjük keretén belül teljes hosszában lefedték a 2-es és 3-as vonalat, valamint a kis földalattit. A két szolgáltatóhoz 2004-ben csatlakozott a Vodafone, azóta viszont gyakorlatilag változatlan szolgáltatói technológiai háttérrel használhatjuk mobiltelefonunkat a föld alatt.

A metróalagutakban található hálózat kapacitása mára azonban vészesen kevésnek bizonyul, különösen a modern okostelefonok adatátviteli igényeit képtelen kielégíteni az elavult eszközökből álló hálózat. A szűk keresztmetszetet ugyanakkor nem kizárólag a rádiós elemek okozzák, hanem a metróban elhelyezett szektorokat a gerinchálózattal összekötő vezetékes hálózat, melynek ugyan lenne kapacitása elvezetni a jelenleginél jóval nagyobb mennyiségű adatot, a szolgáltatók mégis csak minimális sávszélességet béreltek az infrastruktúra-tulajdonostól, az NSN Trafficomtól.

Úgy tudjuk, hogy ennek oka elsősorban az árazásban keresendő, vagyis a BKV alépítményeit bérlő vállalat olyan összeget kért a nagyobb vezetékes kapacitásért, amit az operátorok nem voltak hajlandóak kifizetni. Forrásaink szerint ez az árazás változhatott most meg, a cég jelentősen csökkentette a bérleti díjakat, így a mobilszolgáltatóknak már megéri olyan háttérkapacitást bérelni az NSN Trafficomtól, mely alkalmas nagy sávszélességű mobilnet-szolgáltatások telepítésére a metróban.

A változások feltehetően a jelenleg még épülő 4-es metróvonal mobilszolgáltatás-ellátottságát is érintik majd, jóllehet itt a mobilszolgáltatók eleve kedvezőbb helyzetben vannak, hiszen a 60-as, 70-es években épült 2-es és 3-as vonalak, valamint a még régebbi 1-es vonal építése során értelemszerűen nem merült fel a mobilkommunikációs hálózatok telepítési igénye. Így a már meglévő metróvonalak esetén nem voltak kialakítva a rádiótechnikai helyiségek, az eszközöket néhol előnytelen (falon, folyosón, poros-olajos részen, távol az antennáktól) helyen kellett elhelyezni.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
Alkalmazott AI meetup és agilis fejlesztői meetup a módszertanok dzsungeléből, szeptember 24-25-én.