Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Egyre szűkül a Twitter mozgástere

Dojcsák Dániel, 2011. szeptember 29. 15:06
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

“Nem egy közösségi hálózat vagyunk, hanem egy információs hálózat” - mondta Michael Abbott, a Twitter alelnöke a Mobilize 2011 konferencia közönségének. Ez nem jelenti azt, hogy a Twitter átalakítaná márkastratégiáját, a szolgáltató már jó ideje nyilvánvalóan próbál elrugaszkodni a közösségi oldal stigmától.

hirdetés

Kezdetben a Twitter egy mikroblog-szolgáltató volt, majd a divathullámokra felülve egyre inkább magára öltötte a közösségi hálózatok ismérveit, de ez az evolúció biztosan a kihaláshoz vezetett volna, ugyanis a Facebook növekedése eltiport minden konkurenst. 2009 novemberében a Twitter szép csendben megtette azt az aprónak tűnő gesztust, ami a fenti kijelentést is magában hordozta már akkor: a szövegbeviteli mező mellett a “Mit csinálsz éppen?” feliratot kicserélte arra, hogy “Mi történik?”. A kettő közt nincs sok különbség, ráadásul a felhasználókat többnyire nem érdekli, hogy mi van a gombra írva, de a két évvel ezelőtti irányváltás szükséges volt.

A Twitter hiába váltott stratégiát

A Twitternek még jelenleg is legfőbb riválisa a Facebook, illetve nyár óta a Google+ is. Ez utóbbi ráadásul bevitte a közösségi oldalak világába is a személyek követését, ami talán az egyetlen fontos megkülönböztető jegye volt eddig a Twitternek. Jelen állás szerint a Facebook felölelt minden hétköznapi aktivitást, amit a felhasználók igazi emberként végezhetnek a valós életben. A múlt heti Facebook-frissítésekről szóló anyagban részletesen kifejtettük, hogy a lájkolás új generációja, az “olvasás”, “hallgatás”, “nézés”, az “élet események” és egyebek miért forgatják fel a közösségi web világát. Eközben a továbbra is csendes Google+ ráállt egy olyan pályára, amiben teret ad az általános és közös érdeklődési körökben indított eszmecseréknek.

A Twitter szerencsére az említett 2009-es fordulóponton feladta a közösségi szolgáltatói piacon való versengést. Ezt egyébként sem nyerhette volna meg, így maga is kiszemelt a weben egy olyan sarkot, amit még nem célzott meg senki, ez pedig az információs hálózat. Ebben a hálózatban nem maga a kapcsolatrendszer, hanem a releváns hír, adat, ismeret, tartalom bír értékkel. A Twitter pedig kezdetek óta rendelkezik azzal a képességgel, hogy a legfontosabb aktuális híreket szinte azonnal szétterítse a világon. Michael Jackson halálától a New Yorkban is érezhető földrengésig a legújabb hírek ezen a rendszeren terjedtek el. Az ajánlórendszer, illetve az épp aktuális, lokális vagy szélesebb körű érdeklődés feltérképezése pedig tényleg csak a Twitter specialitása.

Információtenger? Jöhet!

Ez azonban cseppet sem számít akkor, amikor a Google+ és a Facebook is célkeresztbe rakta az információs hálózati piacot is. Ahogy gyakran mondják, nem a legerősebb faj él túl, nem a legjobb faj él túl, hanem az amelyik a legjobban képes alkalmazkodni. A két nagy szereplő pedig nagyon gyorsan képes újabb területek felé lépni és viszonylag tökéletlen módon, de mégis elégséges minőségben prezentálja azt, amire a felhasználóknak igénye van, vagy azt, amivel szívesen foglalatoskodnak nap, mint nap.

A Facebook múlt heti bejelentése kapcsán már az első körben erős partnerek sorakoztak fel - zenében a Spotify, hírekben a Wahington Post, mozgóképben a Netflix, s ez csak a kezdet. Ezek a szolgáltatók és azok, amik követik majd őket lehetővé teszik, hogy a náluk történő aktivitások automatikusan beáramoljanak a Facebook rendszerébe. Egyrészt ez azt jelenti, hogy az itt sorolt szolgáltatók szélsőségesen fogalmazva “Facebook-alkalmazássá” degradáljákk magukat, másrészt azt, hogy a Twitter számára oly értékes hír, adat és információ jelen lesz a Facebookon is azonnal.

Elsőre hiába tűnt úgy, hogy a Google+ is egy klasszikus közösségi hálózat lesz, egyre inkább egy alternatív szerep jut neki. Lehetséges, hogy csak a felhasználók szűk köre miatt, de tartalmában és felépítésében is úgy tűnik, hogy a Google+ egy tömeg- és csoportkommunikációs eszköz, leginkább a régimódi fórumrendszerekre hasonlít. Egyes témák, linkek, bejegyzések heteken keresztül generálnak aktivitást és az egyedileg berajzolt körök működési elve miatt egészen távolról is belenyúlhat valaki a beszélgetésbe. A tény, hogy a legtöbb felhasználónak a családja és az igazi barátai nincsenek jelen a Google+ rendszerében, még egy löketet ad annak, hogy egy tematikus beszélgetőközösséggé váljon. Az elérhető alkalmazások és az eddig bemutatott API-k szintén ezt az elméletet erősítik.

Izgalmas meccsek jönnek

Robert Scoble amerikai technológiai blogger, evangelista szerint a Google+ egy tematikus közösséggé fejlődik, a Facebook pedig megmarad a valós kapcsolatrendszeren folyó interakciók digitális platformja. Ezzel az állítással egyetlen probléma van, hogy a Facebook nem tisztel senkit, fel szeretné falni a teljes piacot, nem hagyva helyet egyik kontextusban sem a többieknek.

A Twitternek viszont fel kell kötnie a nadrágot, ha egyáltalán életben akar maradni, igaz a 100 milliós aktív felhasználói tábor erőssé teszi. A Facebook átveszi az információs hatalmi szerepet, a szakmai diskurzusok pedig szép lassan átszivároghatnak a Google+-ra, ahogyan a korai befogadók közül, főként az Egyesült Államokban, egyre többen át is helyezték a közös gondolkodás terét oda.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
Kotlin alapok Androidhoz, Android refaktorálás, React Native gyorsítósáv, UX és analitika, Azure IoT Edge, fintech élesben: alkalmazásfejlesztés banki aggregátor API-ra, itthon először!