Szerző: Dojcsák Dániel

2011. szeptember 27. 15:25

Poken: miért van még papírból a névjegykártya?

Az NFC-korszak beköszöntét egyre több megoldás felbukkanása jelzi. Készen állunk a digitális fizetésre és információcserére is. Mindenünk a cloudban van, saját magunkat is a webes profiljaink alapján tudjuk bemutatni legrészletesebben, elérni is az online felületeken tudnak az ismerősök. Vajon hogy maradhatott fenn mégis a papírból készült névjegykártya?

A névjegycsere minden üzleti találkozó fontos rituáléja - mindenki, aki nem egy irodában kuksol egész nap, hanem rendezvényeket, találkozókat is látogat, az egy idő után több kilónyi névjegykártyát képes összegyűjteni. Az emberek néhány százaléka van annyira szorgalmas és rendszerető, hogy ezeket valamilyen módon rendszerezi, néhány geek próbálkozik azokat digitalizálni, de a szívünk mélyén tudjuk: névjegyet leginkább azért osztunk, mert megszoktuk. Illetve azért, mert egy jól megtervezett, szép kártyát jó érzés kiadni a kezünkből.

Névjegy villantás helyett LED-villanás

Ha valaki az önfényezés helyett mégis inkább a hatékony információátadás híve, akkor viszonylag korlátozott lehetőségei vannak. Az idei Reklámkonferencián, Egerszalókon viszont bemutatkozott a magyar közönségnek is egy olyan megoldás, ami a fenti problémát képes megoldani. A Poken elsőre egy buta kis kütyünek tűnik, ami az NFC-t övező felhajtás hullámain szörföl, de valójában a sok fejlesztésnek és az átgondolt struktúrának köszönhetően egy hiánypótló platformot kapunk az NFC-korszak hajnalára.

A Poken céget 2007-ben alapította a svájci Lausanne-ben Stéphane Doutriaux, aki az ötletet üzleti tanulmányai közben merítette abból az élményből, hogy a konferenciákon beszerzett névjegykártyáinak rendszerezése mindig káoszba fulladt. A digitális névjegy koncepcióból 2008-ra már egy kész projekt lett, s az ötletet látva a svájci állam is jelentős befektetéssel támogatta meg az ügyet. Az eltelt évek során a technológia sokat fejlődött, átalakult, egészen odáig jutott, hogy a cég saját NFC-chipet tervezett, amit a jól ismert NXP gyárt, de ez a darab jóval kevesebbet fogyaszt mint társai. A tokenekben lévő gombelemnek ki kell tartania 1-2 évig, míg a mobilos chip zabálhatja az áramot, a mindennapi feltöltés miatt ez nem lesz gond.

Az aktív NFC végtelen számú lehetőség

Ez utóbbi már el is árulja, hogy a Poken nem egy passzív NFC-s eszköz, hanem egy teljes értékű aktív chip van benne, így nem szükséges olvasó, sem terminál ahhoz, hogy működésbe lépjen. A jelenleg éppen pendrive-ra hasonlító eszközön egy egyedi azonosító található, ami hozzáköthető a poken.com-on található felhasználói profilhoz, az adott rendezvényen bóklászva pedig elegendő két Pokent összeérinteni, a kódok kicserélődnek és a következő szinkronizáláskor üríthetjük az összegyűjtött digitális névjegyeket a webes felületen.

Az érintéskor a Pokenbe átkerül a másik eszköz azonosítója, illetve lehetséges akár rövid szövegek, linkek tárolása is egy eszközben, azaz nem csak névjegycsere valósítható meg, hanem egy rendezvényen, kiállításon termékek leírását, promóciós anyagokat vagy hasznos iratokat is zsebrevághatunk digitálisan. Az eszköz maximum 400 “bejegyzés” tárolására alkalmas, de minden szinkronizálás után újra rendelkezésre áll a keret.

A webes felületen minden felhasználó kialakíthatja saját profilját, beírva a mezőkbe a szokásos személyes adatokat, de emellett egyéb szolgáltatásokkal is teleaggathatjuk a névjegyet. Facebook, iWiW, Foursquare, Google+, YouTube, Flickr és még több tucatnyi szolgáltató adható hozzá a profilhoz, bármi, amit meg szeretnénk mutatni magunkból. Mivel a profil a cloudban tárolódik - a Poken is az Amazon szerverszolgáltatását veszi igénybe - ezért lényegtelen, hogy ki mennyi adatot ad meg magáról, attól az azonosító nem hízik meg.

Mi ez? Tényleg?

A Reklámkonferencián kipróbálva látszik, hogy az emberek érdeklődően nézegetik, elsőre nem teljesen értik, hogy mi történik és mire jó ez. Az NFC-chip és a cloud miatt sokaknak egyfajta varázslatként csapódik le, viszont az első ismerkedés után a reklámszakma képviselői is boldogan ütögették egymáshoz a Pokenjeiket. Az üzleti rendezvényeken abszolút működőképesnek látszik a Poken, de már Magyarországon is van érdeklődés a megoldás iránt szórakozóhelyek, hálózatok felől. Mivel az NFC-s profilkulcs nem csak ismerkedésre, de akár kuponbeváltásra, azonosításra (VIP, stb), vagy akár házon belüli fizetésre-fogyasztásra is használható, ezért a konzumer világban is van helye. Már Magyarországon is több olyan (fesztivál, rendezvény, szórakozóhely) érdeklődő van, ahonnan több ezres vagy tízezres nagyságrendben is elképzelhető megrendelés, mondta a HWSW-nek Marik Péter, a Poken hazai képviselője.

Híd az NFC-s okostelefonokig

A Poken nem csak önálló eszközként működhet, hanem akár okostelefonos alkalmazásként is - ilyenkor az NFC-képes mobilra telepített szoftver  hozza ugyanazokat a funkciókat mint a Poken. Amint megérkeznek az ilyen készülékek, jön az Android, iOS és többi platformra is az alkalmazás, aminek az előnye, hogy már szinkronizálni sem kell majd az eseményeket, névjegyeket a weben keresztül, hanem a mobil netkapcsolatán keresztül azonnal bekerül minden információ a megfelelő helyre, például a telefon névjegyzékébe.

A szolgáltatáshoz rendelkezésre állnak nyitott API-k is, amiket a fejlesztők szabadon használhatnak, saját szolgáltatásukat, megoldásukat beköthetik a rendszerbe, vagy éppen egy saját felületet szolgálhatnak ki a Pokenen keresztül. Világszerte körülbelül egymillió Poken talált már gazdára, ezek többségében a Reklámkonferenciához hasonló rendezvények látogatóihoz kerültek, de Észak-Európai kiskereskedelmi forgalmazás révén is eljutott sok emberhez az eszköz, illetve az USA több egyetemén a hallgatók kaptak ilyeneket.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A használhatósága azon múlik majd nálunk is és világszerte is, hogy milyen nevek állnak mögé. A gyártó nem rejti véka alá, hogy nagyon számít a márkázott megjelenésekre, amikor egy rendezvényen vagy egy szórakozóhelyen egy szponzor vagy bármilyen termék forgalmazója egy promócióban szórja majd szét az eszközöket a látogatók között. Megvásároltatni ugyanis csak akkor érdemes, ha ezzel valamilyen beléptető rendszert, azonosítást vagy kuponrendszert is kiváltanak.

Drága szóróanyag

Az NFC-s Poken ára valamivel több mint 3 ezer forint, nagy volumenű megrendelése esetén ez 10-30 százalékkal csökkenhet, de még az is túl sok akkor, ha a felhasználó nem tudja tényleg kihasználni és csalódik benne a tartalom hiánya miatt. Mivel a Poken egy aktív NFC-chip, ezért képes működésbe hozni más passzív NFC-s eszközöket, ami azt jelenti, hogy egy plakáton, bejáratnál vagy egy bemutatón elhelyezett elemhez érintve ugyanúgy le tud olvasni tartalmat, mint egy okostelefonos NFC-chip - innen nézve viszont nagyon is olcsó a 2-3 ezres ár.

A svájci cég kifejlesztett egy olyan NFC “matricát” is, ami alapesetben ugyanazt a szerepet tölti be, mint manapság a QR-kód, csak éppen kapott plusz “memóriát”. Az ügyfél beolvassa a tartalmát és hozzájut valamilyen információhoz, linkhez, de ebben az esetben a leolvasás nem egy egyirányú folyamat, hanem a “plakát” megjegyzi, hogy ki nézte meg. ha például egy kiállításon minden látogatónál van Poken és minden terméken egy ilyen okosmatrica, akkor a termékről szóló anyagokat nem egy nagy szatyorba gyűjtjük, hanem a webre. A kiállító pedig (természetesen a mindenféle személyiségi jogi szabályok betartásával) az esemény után külön személyre szabott kommunikációval érheti el azokat, akik egy-egy adott termék iránt érdeklődtek.

Neked mikor lesz?

Az biztos, hogy a Pokennel több helyen találkozhat majd a magyar közönség is a közeljövőben, az viszont kérdés, hogy tényleg csak egy ugródeszka lesz-e a teljesen univerzális NFC-megoldások előtt. Az ötlet és a kivitelezés mindenesetre nagyon ígéretes és a már most, az éles bevezetés kezdetén rendelkezésre álló webes felület is korrekt, átgondolt és további származtatott szolgáltatások bevezetésére is alkalmas platform.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról