Szerző: Bodnár Ádám

2011. szeptember 26. 13:01

Összeomlás szélén a Groupon-modell

Gyülekeznek a viharfelhők a legnagyobb kuponoldal, a Groupon feje felett: a tőzsdére készülő társaságnak visszamenőleg módosítania kellett 2010-es eredménykimutatását, a frissített beszámoló szerint a bevétele csak kevesebb mint fele annak, amit korábban közölt. A vállalat a kedvezőtlen piaci környezet miatt elhalasztotta a nyilvános részvénykibocsátását, operatív igazgatója pedig távozott.

Pénteken a Groupon kiegészítette az amerikai Értékpapírpiaci- és Tőzsdefelügyelethez (SEC) júniusban eljuttatott S-1 dokumentumát, amely a részvények tőzsdei bevezetéséhez szükséges. Az új eredménykimutatás szerint a vállalat tavalyi forgalma a korábban jelzett 713 millió dollár helyett csak 312 millió dollár volt. A Groupon korábban a teljes átmenő forgalmát feltüntette bevételként, amelyen a kereskedővel is osztozik - a SEC szerint azonban ez a metrika nem tükrözte megfelelően a vállalat pénzügyi teljesítőképességét, ezért új eredménykimutatás beadására kötelezte a Groupont.

Új, a korábbinál kisebb számok

A SEC immár másodszor kötelezte eredménykimutatásának módosítására a Groupont, először azért kellett ezt megtennie, mert a vállalat egy saját maga által kitalált metrikát használt a nyereség kiszámítására, ami nem tartalmazta az ügyfélszerzéssel járó költségtételeket - ezek miatt veszteséget a cég. A módosított eredménykimutatás szerint tavaly a Groupon 312 millió dolláros forgalom mellett 413 millió dolláros veszteséget ért el, az idei első félév során 688 milliós bevétel mellett 223 millió dollár mínuszt mutatott a mérleg.

A vállalat nyilvánosságra hozta a kuponvásárlók adatait is, ezek szerint tavaly év végén 50 millió "előfizetővel" rendelkezett, vagyis ekkora közönség kap rendszeresen ajánlatokat, azonban csak 9 millióan vásároltak végül kedvezményre jogosító kuponokat, köztük 4 millióan voltak, akik egynél többet vettek. Az összesen eladott kuponok száma meghaladta a 30 milliót, gy eladott kuponra 10,3 dollár bevétel jutott. Az idei első félév végén 115 millió előfizetővel és 23 millió vásárlóval rendelkezett a Groupon, akik 60 millió kupont vettek, az egy kuponra jutó átlagos bevétel 11,4 dollárra nőtt.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Groupon és a hozzá hasonló oldalak minden nap más vásárlási ajánlatokat jelenítenek meg, s amennyiben elegendő felhasználó gyűlik össze, akkor mindenki kedvezménnyel kaphatja meg az adott árut vagy szolgáltatást. A világszerte számos követőre talált üzleti modell problémája, hogy láthatóan nem skálázódik: a Grouponnak és a hasonló cégeknek hatalmas értékesítési csapatot kellett kiépíteniük és folyamatosan fenntartaniuk ahhoz, hogy hirdetőket csábítsanak el - a bérköltség gyors növekedését ugyanakkor láthatóan nem tudja fedezni a bevételek növekedése.

Rossz az időzítés

A Groupon határozottan állítja, sosem akarta mesterségesen felpumpálni bevételi adatait. "Folyamatosan állítottuk, hogy a kuponok eladásából származó bevételnek az a része az értékes, amit megtartunk, nem az amit beszedünk. A mostani változás is ezzel van összhangban." A korábban jelzettnél jóval alacsonyabb bevétel azonban nyilvánvalóan hatással van a cég értékelésére - a Groupon júniusban még 750 millió dollárt tőkét akart bevonni nyilvános részvénykibocsátással, 20 milliárd dolláros értékelés mellett, de aztán őszre halasztotta a tőzsdére vonulást, most azonban már az is kétséges, idén megkezdődik-e a kereskedés a parketten Groupon-részvényekkel.

A világgazdasági bizonytalanság közepette a tőzsdére vonuló cégek száma és értéke egyre apad - augusztus közepe óta egyetlen technológiai vállalat papírjait sem vezették be az amerikai parkettekre. A tőzsdei lufit kiáltók is megnyugodhatnak, az év közben parkettre vitt tech-részvények értékelése nem szállt el, sőt -a LinkedIn papírjai jelenleg harmadával érnek kevesebbet mint júliusban, a Pandora árfolyama pedig közel felével esett vissza pár hónap alatt.

Szakértők szerint hónapokig is tarthat, mire a tőzsde lejtmenete után magához tér és az parkettre készülő vállalkozások számára kedvezőek lesznek a körülmények a nyilvános részvénykibocsátáshoz. Egyelőre nem tudni, a Groupon pontosan mikorra tervezi a tőzsdére vonulást, de könnyen lehet hogy ez már csak 2012-ben fog megtörténni. Ami biztos, a Google 6 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatát tavaly visszautasító cég nem tett le a részvénykibocsátásról, csak jegeli azt egyelőre.

A Groupon céges blogján azt is közölte, távozik a vállalattól Margo Georgiadis operatív igazgató, aki öt hónapja a Google-tól érkezett és ugyanoda is tér vissza.

a címlapról

METAVERSE

0

Átalakítja a Meta a Reality Labs-t

2024. június 19. 12:00

Két fő egységre osztotta a Meta a virtuálisvalóság-fejlesztésekkel foglalkozó Reality Labs-t, ami elbocsátásokat is hoz magával.