Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Az egész életedet beszippantja a Facebook

Dojcsák Dániel, 2011. szeptember 23. 15:22
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Facebook újabb csapást mér a közösségi hálózatok világára és igyekszik véglegesen bedrótozni magát részben az offline világba is. Amellett, hogy a Timeline nevű új profiloldallal arra sarkall, hogy minden mozdulatunkat osszuk meg és ha lehet a múltunkat utólag adminisztráljuk az oldalon, az Open Graph technológiával a megosztást automatikussá is tenné.

Mark Zuckerberk a Facebook éves fejlesztői konferenciáján két nagyon fontos új képességet jelentett be. A Timeline, ami az interfész evolúciójának következő lépcsője, átalakítja az eddig megszokott profiloldalakat: az első szembetűnő különbség, hogy letisztultabb, strukturáltabb az új felosztás, a profilkép mellett kiválaszthatunk egy borítót is (nagy kép), hasonlóan az iWiW publikus profiloldalhoz. Ez alá egy rövid életrajz kerül a fontosabb információkkal, illetve kis dobozokból elérhetőek a fotók, ismerősök, lokációs adatok és az alkalmazások megosztásai. Halkan jegyezzük meg, hogy ez is nagyon hasonlít az iWiW felújított profiljára - nem járt rossz nyomon a magyar közösségi oldal fejlesztőgárdája.

A múltadra is nagyon kíváncsi a közösségi háló

A ráncfelvarrás azonban az egyik legjelentéktelenebb változtatás, messze nem erről szól a bejelentés. A Timeline kapcsán a lényeg, hogy az eddigi állapotfrissítés, kép- és videófeltöltés mellett megjelennek az egyéb megosztható élethelyzetek is. Elregélhetjük ha lediplomáztunk, kutyát fogadtunk örökbe, autót vettünk, baleset ért minket vagy szerelmesek lettünk. Ezt a felhasználók eddig is közölték többnyire a Facebookon, de mostantól ezt nem egy egyszerű szöveges üzenetben tehetjük meg, hanem strukturált formátumban adhatjuk hozzá a digitális naplóhoz. Így az életünk pillanatai kereshetőek, rendezhetőek, kapcsolhatóak, szerkeszthetőek lesznek.

A Timeline felületen visszalapozhatunk egészen születésünkig. Ott nyilván nem lesznek bejegyzések, de ha valaki nem sajnálja az időt és energiát, akkor akár utólag is feltöltheti a Facebook indulása előtti életének darabjait. A “life events” elemeknél minden esetben állítható a dátum, így többé nem fordul elő, hogy valaki csak utólag tölti ki a családi állapotról szóló mezőt és többen gratulálnak neki az esküvőhöz. Kissé hátborzongató, hogy a Facebook immár a múltat is szeretné naplózni, de valójában ebben nincs sok meglepő. Egyrészt Zuckerberg korábban azt mondta, hogy a fejlődés szakaszában azt szeretné elérni, hogy a felhasználók évről-évre kétszer annyi elemet osszanak meg mint az előző esztendőben. A szimpla szövegek, vicces videók helyett a valós élet eseményeinek feldolgozása az igazán értékes a szolgáltató számára, hiszen ezekből lehet hirdetési szempontból fontos információt nyerni, ezzel lehet javítani a célzást, illetve az ilyen valós elemek közt lehet igazán releváns hirdetéseket elhelyezni.

Lájkolás helyett főzés, olvasás, nézés

A valóság becsatornázásának azonban nincs vége és a Facebook egy szinte megdöbbentő, de szintén érthető ötlettel állt elő. Az eddigi lájkolás és ajánlás mellett egy új alkalmazástípus bevezetésével bármilyen tevékenység definiálható és szintén adatbázisba rendezhető. A jövőben egy könyvet nem lájkolunk majd, hanem “olvassuk” vagy “megvesszük”, egy koncertre “ellátogatunk”, egy ételt “megfőzünk”, egy újságcikket pedig “olvasunk”. Az új megoldás segítségével bármilyen ige használható lesz, az alkalmazásfejlesztők egyszerűen definiálhatnak tevékenységeket és a hozzájuk kapcsolódó, egy mondatban alanyként álló kifejezésekre is lehet szűkíteni. A felhasználók pedig szép lassan a lájkolásról átszoknak a kifejezőbb igékre.

Szerencsére nem kell majd az összes ismerősünk minden egyes rezdülését nyomon követni, a zaj csökkentésének érdekében a hírfolyamba csak a fontosabb események kerülnek be, illetve a feed elemeit a megfelelő alkalmazásokon belül lehet majd követni. A relevancia meghatározására a Facebook ugyanazt az algoritmust használja, ami jelenleg is válogatja a kiemelt posztokat, a különbség inkább a mennyiségben lesz.

Mit hallgatsz, mit nézel?

A mennyiség növekedését pedig már nem is az emberek kiolthatatlan kommunikációs kényszere adja: a Facebook nem kockáztat és nem bízza a felhasználóra az adatok megosztását. Itt jön a képbe az Open Graph nevű platform azon új képessége, hogy külső szolgáltatásokba, weboldalakba vagy eszközökbe integrálható. Néhány egyszerű kód segítségével a bejelentkezett felhasználók automatikusan és folyamatosan naplózhatják az életüket - elsősorban az online életet, tehát a látogatott weboldalakat, a szolgáltatásokban használt funkciókat és az aktuálisan fogyasztott multimédia tartalmat, de az Open Graph kiterjesztésével szinte végtelen részletességű leírás készülhet bárkinek a mindennapjairól.

Olyan mélyreható, alapos, őszinte és pontos piackutatássá válik a Facebook, amilyet korábban el sem lehetett volna képzelni. Az épp nézett műsor címét a tévénk posztolja majd ki rólunk, a látogatott helyek listáját a mobilunk, az olvasott könyvet az e-könyvolvasó, a mozizásunkat meg talán a jegypénztár. Az adatokat a Facebook bizonyára féltve őrzi majd, attól nem kell félni, hogy ezek publikusan keringenek. A pontos célozhatósággal minden korábbinál értékesebb hirdetési felületté válik a Facebook, ahol a meddőszórás szinte teljes kizárásával lehet teljesen releváns módon, helyen és időben reklámokat futtatni.

Már most tudni lehet, hogy a külső szolgáltatók közül a nagyobbak a funkció hivatalos indulásakor már jelen lesznek és élni fognak a lehetőséggel. Első körben a zenei és filmes szolgáltatóknál tűnik majd fel ez, tehát a Spotify, Rdio, Mog, Netflix, Hulu alatt fogyasztott tartalmak szépen becsorognak a Facebook profilunkba, pontosan úgy, ahogy a Last.fm is teszi egyébként, vagy ahogy az Xbox Live vagy a PlayStation Network rendszerben is működik. A különbség talán annyi, hogy míg az egyes, specializált szolgáltatók egy bizonyos területet dolgoznak fel, addig a Facebook arra készül, hogy minden kategóriában információszivattyúként lépjen színre és elkészítse az emberek életének teljes digitális naplóját.

Lehet kezdeni aggódni

Ezzel kapcsolatban biztosan lesznek személyiségi jogi aggályok, biztosan lesz némi tiltakozás a felhasználók között és egyes országokban szükség lehet a jogszabályokkal való harmonizációra is. Az egyébként ilyen ügyekben megengedő amerikai jogrendszerben például vannak olyan passzusok, amik miatt a Netflix monitoring-tevékenysége kezdetben csak az USA-n kívül lesz elérhető. Nem lesz viszont probléma az újságokkal, számítógépes játékokkal, amik szintén kiváló forrásai lesznek az Open Graph protokoll hódító hadjáratának.

Egyelőre az még nehezen elképzelhető, hogy ezek az adatok milyen mélységig lesznek vizualizálva, mennyire lesz áttekinthető más emberek számára, hogy ki mit és mikor csinál, vissza lehet-e lépni a korábbi eseményekre vagy csak az éppen aktuális hírek érhetőek  el. A Foursquare-ben például az idegenek egyáltalán nem láthatnak helyadatokat, de az ismerősök is csak az utolsó ismert pozíciónkat nézhetik meg mobilon keresztül, illetve az öt utolsó bejelentkezést a weboldalon. A Google Analytics is hasonló statisztikákat készít az internetezési szokásokról, mint amire a Facebook készül, igaz a Google esetében szó sem lehetne róla, hogy ezeket az adatokat publikus, kereshető formátumban nyilvánosságra hozza.

A közösségi oldal gigantikus profilrendszerre tesz szert, aminek segítségével akár a jövőbeli tevékenységünkre vonatkozó következtetéseket is le tud vonni. Ahogyan a Google is hamarabb megtudja mondani a keresések alapján, hogy hol lesz influenzajárvány, mint a népegészségügyi hivatal, úgy a Facebook is képes lesz előre megjósolni történéseket, trendeket vagy akár egyes személyek várható tevékenységeit. Ha pedig a Facebook hamarabb tudni fogja, hogy valaki autót akar venni, akkor a reklám már azelőtt meg fog neki jelenni, mielőtt tényleg elszánná magát. A frissítések várhatóan szeptember 30-án élesednek, működés közben kiderül, hogy mennyire veszélyes adatvédelmi vagy éppen morális szempontból ez az ugrás, illetve az is, hogy a fejlesztők mennyire kapnak rá és a felhasználók ellenkeznek-e vagy nyugodt szívvel fogadják el 2-3 nap alatt, mint bármilyen más változtatást eddig is.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.