Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Európában is megmérettetik a Google TV

Dojcsák Dániel, 2011. augusztus 29. 12:54
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Újra nekifut a Google az eddig igen gyengén teljesítő, televíziót az internettel összekötő szolgáltatásának, a Google TV-nek. Eric Schmidt a hétvégén beszélt arról az Edinburgh International TV Festival keretén belül, hogy hamarosan az Egyesült Királyságban is elérhetővé válik a termék.

hirdetés

A Google TV ugyanazt az Android operációs rendszert használja, mint ami az okostelefonokon is fut, azaz ugyanaz a könnyű kezelés, gyors és teljes értékű böngésző megjelenhet a nagy képernyőn is. Az elképzelés ugyan ígéretes, de egyelőre egyik úttörő cégnek sem sikerült a televíziós világ megreformálása. Az Apple felejthető innovációi között is a legnagyobb bukta az Apple TV eszköz, ahogyan a Google is csak szenved a saját hibrid megoldásával. Schmidt viszont bizakodó és az új, már csak elnöki pozíciójából nyilatkozva közölte, hogy jövő év elején elkezdődhet az európai terítés. A Google már most tárgyal az összes nagyobb brit műsorterjesztővel, és a brit indítás után várhatóan fokozatosan terjed majd kelet felé is a Google set-top box és a szolgáltatás is.

Az amerikai példából viszont az látszik, hogy néhány nagy műsorszolgáltató egyáltalán nem támogatja a Google TV-t, a hardvert készítő Logitech és a Sony számaiból pedig tisztán látszik, hogy az eladások komolyan alulmúlják a várakozásokat. Schmidt szerint ez nem jelent semmit, ugyanis az elmúlt évben látott szolgáltatás csak a béta fázisa volt a projektnek és a lineáris televízió hibrid szolgáltatással való helyettesítése egy hosszú folyamat.

Akciós bukta

A vezető szavainak némiképp ellentmond, hogy a Google rákényszerítette a Logitech-et, hogy az eredetileg 300 dollárért árult dobozt 100 dollárért adja a vevőknek, kevesebb mint 9 hónappal az eredeti bemutató után. A masszív árcsökkentés ellenére sem lett sikeres tömegtermék a Google TV, ennek ellenére a mountain view-beli cég nem áll le a fejlesztéssel, sőt, még több erőforrást von be az elfogadható eredmény eléréséhez.

Schmidt arra is utalt, hogy a mostani Sony-Logitech páros nem örökre élvezi - vagy inkább szenvedi - a hardverbeszállítói szerepet, hamarosan sok-sok egyéb partner jön. Az igazgatóból elnökké lefokozott vezető utalt arra, hogy nem sokára egy bejelentés lesz ezzel kapcsolatban. Az eredeti terv az volt, hogy 5 éven belül a Google TV teljesen felhagy az önálló eszköz modellel és nem csak egyetlen set-top-box formájában lehet hozzájutni a platformhoz, hanem bármely televíziómárka megfelelő modelljeivel képes lesz együttműködni. Elképzelhető, hogy a Google tárgyal nagyobb gyártókkal is és a szolgáltatás megjelenhet integráltan egyes tv-modellekben is. Az sem lehetetlen, hogy a most megvásárolt Motorola Mobility háza táján indul valamilyen projekt, hiszen a cégnek az mobiltelefongyártás mellett a set-top box volt a másik profilja.

A Google széles körű elérhetőséget ígér

Arra, hogy ez valamelyik nagyobb gyártónál széles körben történjen meg, viszonylag kevés esély van, hisz például a Samsung hasonló hidat épít az okostelefonok, tabletek és televíziók között a saját Bada platformjával és nem biztos, hogy érdekében áll a saját rendszere helyett egy másikat támogatni. Akkor sem, ha ez az okostelefonok mezőnyében látszólag jól működik. Ami miatt mégis csábító lehet az Android, mint tévéplatform, bármely gyártónak, az az, hogy a fejlesztésről, támogatásról gondoskodik a Google, ráadásul a fejlesztők számára is kívánatosabb egy univerzális, széles körben elérhető platform.

A felhasználó szemszögéből szintén szerencsésebb lenne, ha a Google vagy bármely más, nem hardvergyártó adná a platformot több tévégyártónak, egy kvázi szabványt létrehozva ezzel. Jelenleg a gyártók igyekeznek saját maguk tartalmat és funkcionalitást adni a nagy képernyőhöz, hiszen ebből származhat igazi, hosszútávon is jó bevétel, nem a csupasz hardver értékesítéséből.

Gátfutás

Ez a dilemma lassíthatja a Google TV terjedését, hiszen sem erős gyártói, sem szolgáltató támogatás nem áll mögötte. Sem az okostévékbe beleszerelmesedett konzumerelktronikai gyártók, sem a saját fizetős VoD-szolgáltatást, TimeShiftet, EPG-t kínáló kábelszolgáltatóknak nem érdeke, hogy beengedjék a Google-t erre a területre is. Arról nem is beszélve, hogy a televíziózás az átlag fogyasztónak még mindig egy végletekig egyszerű, “gondolkodásmentes” tevékenység, a Google TV használata pedig szinte lehetetlen egy bonyolultabb távirányító vagy egy másik okostelefon nélkül. A kritikusok pedig azért támadják a szolgáltatást, mert szerintük a Google TV-ben alig van bármi új képesség vagy funkcionalitás, ráadásul teljesen rosszul van értelmezve a fogyasztók előtt.

Elemzők szerint a Google TV-t az is gáncsolja, hogy a tartalomtulajdonosok nem szeretik az ennyire nyílt rendszereket, a lehetőségét is szeretnék kizárni annak, hogy a sugárzott mozgókép egy ilyen eszközön keresztül kerül ki a publikus világhálóra. A másolásvédelem, illetve a saját kópia megvásárlási lehetőségének modellje kritikus a siker szempontjából. Nem azért, mert a felhasználók ezt szeretnék vagy vágynának rá, hanem a felhasználók által nagyon is áhított tartalmak tulajdonosai kötik az ebet a karóhoz. Hiába van a Google TV-ben tökéletes böngésző, a lineáris tartalmakhoz szokott tévézőnek tálcán kell kínálni a prémium tartalmat, megfűszerezve az online világ végtelen adatbázisainak éppen odaillő részleteivel.

Az Apple a tévés termékének második generációjával sem ért el sikereket, most épp a Google-nél a labda, ősszel, illetve leginkább 2012 elején-közepén kiderül, hogy egy újabb ugrás elhozza-e az igazi interaktív televízió forradalmát.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.