Szerző: Dojcsák Dániel

2011. augusztus 23. 09:40

Zeneszolgáltatás indult a YouTube-on

A YouTube önmagától is az egyik nagyon fontos online zenei platformmá vált, most a Google erősíti is ezt a funkciót és korrekt lejátszó felületet és ajánlórendszert állított össze.

Annak ellenére, hogy egy videómegosztót zenehallgatásra használni egyáltalán nem logikus, nem is kényelmes és még csak nem is hatékony, a YouTube lett a XXI. század MTV-je. A Google ezt a trendet jól használta ki, s az újra átalakított YouTube Music oldallal egyértelművé tette, hogy részt kíván venni a webes zeneszolgáltatások versenyében.

Saját ajánlórendszer zenékre is

A legerősebb képesség, amivel a YouTube Music bír, hogy a korábban megnézett klipek alapján állít össze preferencialistákat és ez alapján ajánl további klipeket, úgy ahogy a Last.fm teszi. Igaz a YouTube-on az előzmények összesítése sokkal torzabb lesz mint a Last.fm esetén, mivel a YouTube nem veszi figyelembe, hogy a videót végignéztük-e vagy csak kíváncsiságból klikkeltük le és a második hangnál be is zártuk. A lejátszások után viszont nem csak az adott felhasználót ajánlja, hanem a statisztikák és címkék alapján a hozzá kapcsolódó hasonlókat is, szintén mint a Last.fm. Ami pluszt jelent, hogy minden egyes ajánlásnál látszik, hogy mi alapján került a szemünk elé egy videó.

Ahogyan ma már minimum elvárás, itt is el lehet menteni kedvenc számokat és teljes playlisteket is, lehet értékelni, kommentálni és a nemtetszésünket is ki lehet fejezni. A főoldalon az ajánlott előadók és playlistek alatt találjuk a listaszerkesztőt, ahová egyszerűen dobálhatjuk be az újabb számokat, a listát menthetjük, törölhetjük, betölthetünk egy újat. Van toplista is, ahol a YouTube Musicot hallgatók össznépi ízlése követhető végig, illetve, hogy a Last.fm egy további képessége is le legyen másolva, a YouTube jelzi a tartózkodási helyünk környékén lévő rendezvényeket, koncerteket. Az információn túl ez a felület azonnali jegyvásárlást is lehetővé tesz, ami viszont a Last.fm-en nem jellemző, ott inkább a közösségi kommunikáció, a szervezés, figyelemfelkeltés a cél.

Összeállt a kép

A lejátszófelület és a funkciók fejlesztése mellett a YouTube igyekszik a tartalom színesítésével is tolni a Musicot. A nagy zenei kiadók Vevo nevű webes szolgáltatásából átvett klipek kínálata mellett a videómegosztó partneri megállapodást kötött számos zenei szakértővel, ízlésformálóval, zenésszel, akik nap mint nap friss, új listákat állítanak össze. Ezekre fel lehet iratkozni egy kattintással, így mindenki a saját ízlésének megfelelő minőségi listákat kaphat. Ez picit talán szembe megy a Google logikájával, miszerint a humán erőforrások helyett mindent inkább komplex algoritmusokkal oldnak meg.

Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam?

Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.

Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.

A nagy fejlesztés időzítése persze nem véletlen. Épp a napokban zárult egy 4 éve, 2007 óta tartó persorozat, amiben a kiadók megkérdőjelezték, hogy lejátszható-e jogdíjfizetés nélkül bármilyen szerzői jogvédett alkotás a YouTube-on. A hosszú vita most lezárult, s a megegyezés és a bírói döntés alapján, a YouTube-on legálisan jelennek meg a jövőben a nagy kiadók zeneszámai, viszont ezért minden esetben jogdíjat kell fizetnie a Google-nek, attól függetlenül, hogy a lejátszásból neki származott-e bevétele, vagy sem.

A Google már működő Content ID algoritmusa felismeri a zeneszámokat, s a begyűjtött adatok alapján a szolgáltató önként adja ki a lejátszási statisztikákat és ezzel együtt a díjakat az érintett jogtulajdonosoknak. A YouTube Music aloldalon elérhető számok persze egyébként is megjelennek a keresésben, több, vagy jobb tartalmat ez nem ad, mindössze összegereblyézi a fent lévő tartalmat és alkalmassá teszi a YouTube-ot rendszeres és hosszabb idejű zenefogyasztásra.

a címlapról