Szerző: Dojcsák Dániel

2011. augusztus 23. 09:40

Zeneszolgáltatás indult a YouTube-on

A YouTube önmagától is az egyik nagyon fontos online zenei platformmá vált, most a Google erősíti is ezt a funkciót és korrekt lejátszó felületet és ajánlórendszert állított össze.

Annak ellenére, hogy egy videómegosztót zenehallgatásra használni egyáltalán nem logikus, nem is kényelmes és még csak nem is hatékony, a YouTube lett a XXI. század MTV-je. A Google ezt a trendet jól használta ki, s az újra átalakított YouTube Music oldallal egyértelművé tette, hogy részt kíván venni a webes zeneszolgáltatások versenyében.

Saját ajánlórendszer zenékre is

A legerősebb képesség, amivel a YouTube Music bír, hogy a korábban megnézett klipek alapján állít össze preferencialistákat és ez alapján ajánl további klipeket, úgy ahogy a Last.fm teszi. Igaz a YouTube-on az előzmények összesítése sokkal torzabb lesz mint a Last.fm esetén, mivel a YouTube nem veszi figyelembe, hogy a videót végignéztük-e vagy csak kíváncsiságból klikkeltük le és a második hangnál be is zártuk. A lejátszások után viszont nem csak az adott felhasználót ajánlja, hanem a statisztikák és címkék alapján a hozzá kapcsolódó hasonlókat is, szintén mint a Last.fm. Ami pluszt jelent, hogy minden egyes ajánlásnál látszik, hogy mi alapján került a szemünk elé egy videó.

Ahogyan ma már minimum elvárás, itt is el lehet menteni kedvenc számokat és teljes playlisteket is, lehet értékelni, kommentálni és a nemtetszésünket is ki lehet fejezni. A főoldalon az ajánlott előadók és playlistek alatt találjuk a listaszerkesztőt, ahová egyszerűen dobálhatjuk be az újabb számokat, a listát menthetjük, törölhetjük, betölthetünk egy újat. Van toplista is, ahol a YouTube Musicot hallgatók össznépi ízlése követhető végig, illetve, hogy a Last.fm egy további képessége is le legyen másolva, a YouTube jelzi a tartózkodási helyünk környékén lévő rendezvényeket, koncerteket. Az információn túl ez a felület azonnali jegyvásárlást is lehetővé tesz, ami viszont a Last.fm-en nem jellemző, ott inkább a közösségi kommunikáció, a szervezés, figyelemfelkeltés a cél.

Összeállt a kép

A lejátszófelület és a funkciók fejlesztése mellett a YouTube igyekszik a tartalom színesítésével is tolni a Musicot. A nagy zenei kiadók Vevo nevű webes szolgáltatásából átvett klipek kínálata mellett a videómegosztó partneri megállapodást kötött számos zenei szakértővel, ízlésformálóval, zenésszel, akik nap mint nap friss, új listákat állítanak össze. Ezekre fel lehet iratkozni egy kattintással, így mindenki a saját ízlésének megfelelő minőségi listákat kaphat. Ez picit talán szembe megy a Google logikájával, miszerint a humán erőforrások helyett mindent inkább komplex algoritmusokkal oldnak meg.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A nagy fejlesztés időzítése persze nem véletlen. Épp a napokban zárult egy 4 éve, 2007 óta tartó persorozat, amiben a kiadók megkérdőjelezték, hogy lejátszható-e jogdíjfizetés nélkül bármilyen szerzői jogvédett alkotás a YouTube-on. A hosszú vita most lezárult, s a megegyezés és a bírói döntés alapján, a YouTube-on legálisan jelennek meg a jövőben a nagy kiadók zeneszámai, viszont ezért minden esetben jogdíjat kell fizetnie a Google-nek, attól függetlenül, hogy a lejátszásból neki származott-e bevétele, vagy sem.

A Google már működő Content ID algoritmusa felismeri a zeneszámokat, s a begyűjtött adatok alapján a szolgáltató önként adja ki a lejátszási statisztikákat és ezzel együtt a díjakat az érintett jogtulajdonosoknak. A YouTube Music aloldalon elérhető számok persze egyébként is megjelennek a keresésben, több, vagy jobb tartalmat ez nem ad, mindössze összegereblyézi a fent lévő tartalmat és alkalmassá teszi a YouTube-ot rendszeres és hosszabb idejű zenefogyasztásra.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról