Szerző: Dojcsák Dániel

2011. augusztus 18. 15:19

Globálisan robban az online kiskereskedelem

Az online kereskedelem már nem marginális, főleg nem az Egyesült Államokban és főleg akkor nem, ha jobban odafigyelünk a globális vevő-eladó kapcsolatokra. Ha valaki felteszi a kérdést, hogy vajon ki a legnagyobb szereplő ezen a piacon, akkor valószínűleg a legtöbben az eBay-re tippelnének. Nos, ők tévednek.

A ComScore legfrissebb jelentése szerint a globális piacon jelentős előnyt vívott ki magának a könyváruházból kereskedelmi mogullá fejlődő Amazon, s eddig leginkább azért nem esett szó róla, mert a statisztikák főként az aukciós oldalakat szemlézték. A kutatók most viszont összemérték az aukciós oldalakat a retail áruházakkal a rájuk eső fogyasztói figyelem szempontjából.

Az Amazon a legnagyobb

A felmérésből kiderült, hogy az Amazon egymaga viszi az online kereskedelmi szegmensben a látogatások 20,4 százalékát, míg a klasszikus online adás-vétel nagyura, az eBay csak a forgalom 16,2 százalékával kell beérje a 2011 júniusi adatok szerint. Meglepő módon a lista negyedik helyére felfért az Apple is, 135 millió egyedi látogatóval júniusban 9,7 százalékos részt tudhat magáénak. A vizsgált 1,39 milliárd egyedi látogatós globális piacon az Amazon 282 millió egyedi látogatót számlál, míg az eBay 223,5 milliót.

Az Egyesült Államokban a legfejlettebb az elektronikus kiskereskedelem, s már most túlvan az évi 150 milliárd dollárt meghaladó forgalmon, emellett most ott a lehetőség minden szereplő előtt, hogy az európai és ázsiai piacok által jelentett óriási tömeget is meghódítsa. A technológia fejlődésével jelentősen megváltozott a felhasználók, illetve ebben az esetben vásárlók viselkedése és egyre gyakrabban keresik a kényelmet, illetve a kedvezőbb árat az online csatornákon és nem elégszenek meg az internettel, mint információforrással. Néhány globális kiskereskedelmi márka már túl is van a fogyasztói trendekből fakadó globális kapitalizáción, most a többi kereskedőtől várható, hogy nekilódulnak és üldözni kezdik a kívánt szeletet a nagy tortából.

Kedvező árazási körülmények segítenek

Az online kereskedelem egyik fontos árazási előnye, legalábbis az USA-ban, hogy nincsenek extra adók és költségek az olyan áruházak esetén, mint amit az Amazon is működtet. A szövetségi törvények értelmében amennyiben a cég nem rendelkezik az adott államban fizikailag is elérhető üzletekkel, akkor nem szükséges megfizetnie az ottani forgalmi adókat. Ellenben az Apple, melynek kiterjedt üzletlánca van világszerte, kénytelen befizetni ezeket az összegeket. A másik terület, amiben az Amazon utolérhetetlen egyelőre, az a szállítás gyorsasága, kényelme és olcsósága. Van arra lehetőség az USA-ban például, hogy évi 79 dollár átalánydíjért cserébe kétnapos kiszállítást vegyen egész évre minden küldeményre, vagy éppen arra, hogy termékenként 4 dollárért másnapra odaérjen egy küldemény.

A szállítás a globális csomagküldők profi működése mellett nem okoz problémát, amennyiben a kereskedelmi cég megfelelő logisztikai rendszerrel rendelkezik, a nagy volumen pedig jelentősen csökkenti az egységnyi árat is. A növekedéshez persze az Egyesült Államokon túl kell lépni, ami hiába erős, fizetőképes, nagy és egységes, megvan a plafonja. Az eBay ebben erős, ugyanis a globális terjeszkedését olyannyira megnyomta, hogy mára az egyedi látogatóinak 46,9 százaléka jön csak Európából.

Az USA csak a táptalaj

A teljes piacot figyelembe véve az Egyesült Államok jelentősége csökkenni látszik, és az online kiskereskedelmi hálózatok forgalmának már csak 14,9 százaléka jön onnan, míg Ázsia már 41,1 százalékot mondhat magáénak a klasszikus online kiskereskedelmi és aukciós piacnak. Ázsiában azon túl, hogy a lélekszám is más nagyságrendben mozog, egyre nagyobb a fizetőképes kereslet, illetve jól halad a régió az internetpenetráció felzárkóztatásában is, sőt, bizonyos földrajzi területeket nézve sokkal jobban állnak már most, mint Európa vagy az USA.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az erős kereslet pedig kedvez az ottani helyi szereplőknek, s előfordulhat, hogy nem az amerikai gyökerű cégek viszik majd a végén a pálmát, hanem az ázsiaiak. A kínai Alibaba (aukciós oldal) globálisan már a harmadik helyen áll, a japán Rakuten az ötödik, mégpedig úgy, hogy egyelőre a forgalmuk jelentős része - 85, illetve 72,7 százaléka - a kelet-ázsiai régióból érkezik. Ugyanez a helyzet persze az amerikai nagyágyuk némelyikénél is, például a hipermarketláncot is üzemeltető Walmartnál, ahol az online forgalom 83,4 százaléka helyi.

Az európai és a kisebb piacokra specializált szereplők számára ezek a titánharcok gyilkos hatásúak is lehetnek, könnyen előfordulhat ugyanis, hogy az infrastruktúrában, logisztikában, kínálatban és szolgáltatásban erős amerikai és ázsiai szereplők egyszerűen elsöprik őket.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról