Szerző: Dojcsák Dániel

2011. július 15. 16:40

Amerikában is elérhető a Spotify

Július 14-től az Egyesült Államokban is elérhető a skandináv gyökerű zenestreamelő szolgáltatás, a Spotify. A cég ezzel jelentős lépést tett abba az irányba, hogy ismertségét - és elismertségét - világszinten tovább növelje.

Két évnyi hosszú várakozás, ígérgetés és halogatás után végül a Spotify sikeresen belépett az amerikai piacra. Tegnap óta az Egyesült Államok területén élők is élvezhetik a jó minőségű OGG Vorbis streamet és 13 millió számos katalógust, valamint mobil és asztali klienst is kínáló szolgáltatást.

Ráadásul, ami az USA-ban tényleg kuriózum, a teljes értékű on-demand zenelejátszó havonta 20 órányi zenehallgatást ingyen kínál a felhasználóknak, némi reklámért cserébe, és csak az ennél nagyobb mennyiségben muzsikát hallgatóknak kell fizetni a szolgáltatásért. Érdekes, hogy Európában ez a szám már vissza lett vágva 20-ról 10 órára, és minden bizonnyal hosszútávon az amerikai verzióval is megtörténik, de a piaci bevezetés szakaszában nyugodtan lehet gáláns a szolgáltató. Főleg úgy, hogy egy éven belül azt szeretnék, ha 100 millió emberhez jutnának el a 309 millió lakosú USA-ban.

Van ingyenes zene, de a fizetős ügyfelekre kell figyelni

Ezen belül pedig leginkább a fizetős felhasználók gyűjtése a legfőbb cél, akik választhatnak a mobilon és asztali környezetben és offline is használható 10 dolláros vagy a csak asztali, illetve webes klienst használó 5 dolláros verzió közül. Európában eddig több mint 1,6 millió fizetős felhasználót sikerült gyűjteni, ami önmagában is igen szép szám, de emellett a rengeteg ingyenes hallgatóból is származik a reklámok révén bevétel, illetve az MP3 eladásból is származik jövedelme a cégnek.

Az USA-ban ez még kritikusabb, mint Európában, ugyanis az öreg kontinens nyugati felén, ahol elérhető a Spotify sokkal barátibb szerzői jogdíjak vannak megállapítva az online zenei szolgáltatásokra, mint a tengerentúlon. Magyarországon is igen magasak ezek a díjak, amiket az Artisjus gyűjt be, nem véletlen, hogy messze elkerülnek minket a nemzetközi zeneboltok, zenei- és filmes streaming szolgáltatók. Amerika viszont egy sokkal erősebb piac, ahol a nagyobb költségek ellenére, illetve az ingyenes számok kínálásából fakadó veszteségek mellett is megéri jelen lenni.

Tömeget akar elérni

A Spotify az amerikai bevezetés után a Facebookkal lép szövetségre, pontosan még nem lehet látni, hogy mit hoznak ki a házasságból, de az biztos, hogy a regisztráció és az első zene elindítása mindössze néhány kattintásra kerül egy facebookos megosztásból elindulva. Ez pedig igen meggyorsíthatja a terjedést, valóban elérhetővé válhat akár 100 millió ember, s ha ügyesen manőverezik a Spotify a Pandora, iTunes, Amazon, Google Music, Grooveshark és egyéb konkurensek között, akkor pillanatokon belül a piacvezetők közt találhatja magát. Erre minden esélye megvan, ugyanis kényelemben, funkcionalitásban, kompatibilitásban és zenei kínálatban és minőségben is bőven élen jár.

Az indulás viszont ugyanolyan óvatos, mint Európában volt anno. Eleinte csak meghívóval lehet csatlakozni, ezáltal a szolgáltató könnyen képes limitálni az új belépők számát és elkerülni az egyidejű terhelést. Később nyilván kinyílik teljesen a kapu és bárki beléphet egyszerűen. Arról egyelőre nem esett szó, hogy a katalógusban lesznek-e különbségek, lesznek e olyan tartalmak, amik csak az USA-ban érhetők el. Egyelőre csak annyi különbség látszik, mint szinte mindenben, hogy amennyi euróba kerül nálunk a szolgáltatás, ott annyi dollárba.

Magyarországon továbbra is csak trükkekl lehet bejutni, ugyanis ha már van egy bármilyen Spotify fiókunk, akkor a fizetőset szabadon használhatjuk, regisztrálni viszont csak meghívóval, vagy valamely támogatott nyugat- vagy észak-európai országból származó IP-címmel lehet.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról