Szerző: Dojcsák Dániel

2011. július 7. 14:04

Internetkapcsolat nélkül is használható a Google Maps

A Google bemutatta az elmenthető és offline is használható térképeket, illetve a tömegközlekedéses élő navigációt. A navigációs cégek most kezdhetnek félni igazán.

A Google Maps Navigation piacra érkezése már elsőre is nehéz helyzetbe sodorta a navigációs alkalmazásokat fejlesztő és értékesítő cégeket, mint amilyen a TomTom, a Garmin vagy éppen a magyar NNG. Az első ijedtségből még könnyen kilábaltak a cégek azzal nyugtatva magukat és a vevőket,  hogy a csak online használható, bittérképekre épülő navigáció nem veheti fel a versenyt a konszolidált, szolgáltatások tucatját kínáló profi navigációkkal. Időközben a Google Androidon vektoros térképekre váltott, bekapcsolta a térkép cache-t, jelentősen csökkentve ezzel a sávszélességigényt, most pedig már teljesen offline térképelérést is kínál.

Nem kell több

A felhasználók nagy része számára a navigációs készülékek csupán segítik az eljutást egyik pontból a másikba, s többségüket nem érdeklik a kiegészítő funkciók, az elavult POI-adatbázisokat is csak kényszerből használják, az pedig kifejezetten körülményes, hogy a megvásárolt navigációhoz időről időre új térképfrissítéseket kell vásárolni, azokat letölteni, telepíteni. A Google Maps agresszív benyomulása a piacra éppen ezeken a fájó pontokra kínált megoldást, a teljesen ingyenesen használható térkép és navigáció sok felhasználó számára elegendő érv, de az élő, online POI- keresés is új szintlépés a PNA-hoz szokott felhasználónak. A most bejelentett, egyelőre csak Androidon elérhető offline térképfunkció lassan az utolsó érvet is elgáncsolja a klasszikus navigációs programok alól.

Még csak kísérletezés

Az offline térkép egyelőre csak kísérleti funkcióként elérhető, azaz a frissítés után Labs menüpont alatt még engedélyezni kell. Ezt követően viszont a térképen bármely pontra hosszan bökve  megjelenik egy új menüpont, a térkép letöltése. Ilyenkor a szoftver a pont körül lévő 26x26 km területű szelvény teljes vektoros térképét letölti az okostelefonra, s a későbbiekben ezt akkor is képes használni, ha nincs internetkapcsolat vagy csak nagyon lassú. A tervezés és a keresés nem működik a térképen offline módban, csak böngészni tudunk rajta, ami némileg levon a dolog értékéből. Az előny így külföldön például már csak annyi, hogy adatroaming díjainkat minimálisra csökkenthetjük, mert csak a tervezés vagy keresés alatt kommunikál a szerverekkel a Google Maps, a térképletöltés miatt nem kell aggódni. A funkció legfeljebb 10 szelvény offline letöltését engedélyezi egyszerre, amik közül a már szükségteleneket a cache beállítások menüpontból bármikor törölhetjük.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Magyarországon ugyan nem számít, de örömteli, hogy a Google Maps a jövőben a tömegközlekedéses tervezésnél is kínál turn-by-turn navigációt, amit akár hop-by-hop  vagy stop-by-stop navigációnak is nevezhetnénk. Szerencsére ez a buszok által bejárt útvonalat nem diktálja, azt viszont igen, hogy hol és mire kell átszállni, illetve merre kell gyalogolni a következő megállóig. Ez akkor lehet a leghasznosabb, ha olyan külföldi városban vagyunk, ahol nem beszéljük a nyelvet és még a hangos vagy szöveges értesítéseket sem értjük. A navigáció egyébként fut a háttérben is, azaz nem kell a markunkban szorongatni a mobilt, nyugodtan zsebre rakhatjuk és hallgathatunk zenét is, ha manőver következik, az Android elhalkítja a muzsikát és bemondja az új irányt.

Miután már Budapest is a Transit térképén van, ezért akár nálunk is működhetne a szolgáltatás, viszont a navigáció elvben Magyarországon nem elérhető. Aki viszont feltelepíti a Google Maps azon verzióját, amiből lelkes amatőrök eltávolították a földrajzi tiltást, láthatja, hogy kiválóan működik itt is. A Transit egyébként a világ több mint 400 városát fedi le tömegközlekedési térképekkel.

A navigáción és a térképelérésen túl a Google Maps 5.7-ben fejlődött a keresés is. Egyrészt a korábbi kereséseink bekerülnek az ajánlások közé, így ha egyszer már rákerestünk a Blaha Lujza térre, akkor legközelebb a B betű megnyomása után az tűnik fel elsőként. Mobilos környezetben ez kényelmes könnyítés, gyakori eset, hogy többször szükséges ránézni a térképre, hogy pontosan hol is a célpont. Emellett a keresési találatok előtt egy ikon jelenik meg, ami jelzi, hogy honnan is bányászta elő az adott helyet a Maps: az előzményekből, a névjegyzékből, a kedvencekből vagy a normál keresésből. A találati listán külön megjelent menüpontként, hogy autós vagy gyalogos navigációt indítanánk-e, így kimaradhat a kör, amiben először a Directions menüpontba jut a felhasználó, majd onnan léphet tovább a navigációhoz.

Az új Maps-verzió és az új funkciók használatához Android 2.1 vagy annál újabb verzió szükséges, a szoftvert pedig a Marketen keresztül lehet egyszerűen frissíteni. Az offline térkép lehetőséget a Labs menüpontban lehet bekapcsolni, a navigációt pedig akkor tudjuk elérni, ha a támogatott országok valamelyikében vagyunk - ahogy említettük, Magyarország nem az.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról