Szerző: Dojcsák Dániel

2011. június 30. 15:13

A BKV járataival is számol a Google Maps

Budapest tömegközlekedési adatbázisa is bekerült végre a Google Maps Transit szolgáltatásba, így tegnap óta bárki könnyedén, külön alkalmazás nélkül, akár asztali, akár mobil környezetben lekérdezheti, hogy busszal, villamossal, trolival, metróval hogyan jut el leggyorsabban A-ból B-be.

A BKV évekkel ezelőtt már kifejlesztett egy útvonaltervezőt, ami a hivatalos menetrendi adatok alapján képes volt megtervezni a közlekedést két cím között a BKV-járataival, de ez mind a mai napig nehézkesen használható, másrészt csak egy lassú és terjedelmes weboldalon keresztül érhető el. A Google Maps viszont nem csak a monitor előtt ülve van kéznél, hanem az okostelefonok szinte mindegyikén is ott van. A mobilos helymeghatározás segítségével ráadásul csak azt kell megadnunk, hogy hová szeretnénk menni, azt nem, hogy épp hol vagyunk.

Szabványos adatszolgáltatás

A Google Maps már eddig is támogatta az autós, a gyalogos, illetve bizonyos helyeken a kerékpáros útvonaltervezést, és a tömegközlekedési adatok sem az amerikai szolgáltató miatt hiányoztak eddig. A Transit projekt szinte egyidős a Maps-szel, de csak két évvel ezelőtt kezdett terjedni a világ nagyvárosaiban. Ahhoz, hogy Budapest is bekerüljön, a BKV-nek rendbe kellett tennie a menetrendi adatbázisait és egy olyan értelmezhető, szabványos kimenetet kellett létrehozni, amivel lehet “etetni” a Google Maps algoritmusait.

A VEKE, illetve újabban a BKK közbenjárásával ez meg is valósult, így mától működik a BKV publikus menetrend-adatbázisa, ami nem csak a Google számára hozzáférhető, hanem bármely fejlesztő találhat ki hozzá saját ötletet. Vitézy Dávid, a BKK vezetője örömmel mondta, hogy a projekt nem került közpénzbe, maximum munkába és erőfeszítésbe, amit arra fordítottak, hogy a BKV adatbázisa szabványossá váljon.

Jelenleg a napi frissítésben elérhető menetrendi adatbázis tartalmazza az összes BKV-járat menetrendjét, útvonalát, de a tervezett terelésekkel, lezárásokkal, kimaradásokkal is kalkulál a Maps. Ami egyelőre nem megoldott, hogy a napközben bekövetkezett változásokra is képes legyen reagálni a tervezőalgoritmus, így egy baleset, egy busz vagy metró kigyulladása esetén nem fog megbízhatóan működni a rendszer, ahogyan a forgalmi dugókat sem veszi figyelembe most még.  Ennek ellenszere a BKV Futár nevű projektje lesz, ami végre minden földfelszíni járatot ellát GPS-nyomkövetővel, a terv pedig az, hogy ezeket az adatokat is ugyanúgy szabadon elérhetővé teszik a fejlesztőknek, mint a menetrendeket.

Napi frissítés

A Google Maps Transit a Traffic szolgáltatással, illetve az élő járatinformációkkal együtt teljesen valós tervet tud majd adni, addig érdemes némi ráhagyással számolni, ha nem kötött pályás közlekedési eszközt választunk. Ez jelenleg még ugyanígy működik a Transithoz csatlakozó 400 nagyváros többségében, ahol a szolgáltatás elérhető. Az elő forgalmi információkkal egyelőre csak néhány helyen kalkulál a Transit és a Maps, de ha a BKK-nak sikerül időben befejezni a Futár projektet, akkor még viszonylag az elsők között lehetünk ezen a területen.

Asztali környezetben a Google Maps alatt az útvonaltervezés feliratra kattintva, majd ott az autóról a tömegközlekedésre váltva könnyen megadhatjuk a kiindulás pontját és az úticélt, azokat a megszokott módon az egérrel mozgathatjuk, egy kattintással felcserélhetjük őket, a különböző verziók közt váltani pedig ugyanúgy tudunk, mint eddig a gyalogos vagy autós tervezés esetén. A Maps rétegei között is megjelent a Transit, amivel kirajzolhatjuk az adott térképrészen közlekedő összes járatot. A térképen a megállókra kattintva már nem csak azt látjuk, milyen járat áll meg ott, hanem azonnal tervezni is lehet onnan, illetve környékbeli megállók után is lehet kutatni.

01:08
 

Transit on Google Maps

Még több videó

Hátha valaki kedvet kap a Combinózáshoz

Vitézy Dávid szerint a Google Maps Transit jelentősége leginkább abban van, hogy ez egy olyan rendszer, ami ma már a legtöbb ember zsebében ott van, így megkönnyítve a tájékozódást a tömegközlekedéssel gyakran utazók számára is. Ezen felül pedig sok olyan ember is választhatja az autó vagy a taxi helyett a BKV járatait, akik eddig azért nem ültek fel, mert nem ismerik a hálózatot és nem igazodnak el a városban. Vitézy szerint jogos kritika, hogy a járműpark sok éves-évtizedes, de ennek ellenére nem szabad lemaradni a modern eszközökről sem. A Transit önmagában értékes modul a helyieknek és a turistáknak is, de a létrejött publikus adatbázis kivezetése révén számos igényt kielégíthetnek a fejlesztők, ami könnyebbé, kényelmesebbé teszi a nagyvárosi közlekedést.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Kínos lehet viszont ez a bejelentés a magyar fejlesztésű független tömegközlekedési tervezőprogramnak, a SmartCity-nek, ami Androidon és iPhone-on kínálta ezt az eddig hiányzó funkciót. Érdekesség, hogy a hivatalos BKV-s tervező, a Maps Transit és a SmartCity gyakran különböző útvonal-javaslatokat ad - igazságot tenni nehéz, mert nem lehet minden esetben kipróbálni, hogy melyik a jobb, de a használat egyszerűségét és a felületet tekintve mindenképp a Google megoldása nyer. A SmartCity is jól működik és viszonylag egyszerű, de ott nem érvényesülnek olyan gyakran a frissítések, gyakran egy rövid megálló kedvéért is felszállít egy járműre az algoritmus, illetve a kezelőfelület is nehézkes. A BKV saját tervezője pedig nem is ugyanebben a ligában versenyez, kár vele foglalkozni, csak végszükség esetén ajánlott.

A Google Maps Transit útvonaltervezőt a szokásos Útvonaltervezés (Get direction) menüből lehet elérni, illetve közvetlenül a maps.google.com/transit webcímre kattintva. A szolgáltatás egyelőre kizárólag Budapesten érhető el hazánkban, s itt is csak a BKV járataival kalkulál a szolgáltatás. Vitézy Dávid elmondása alapján a következő lépés a budapesti régióban közlekedő helyközi, távolsági buszjáratok és vonatok integrálása lesz, amihez a BKK is igyekszik segítséget nyújtani.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról