Szerző: Gálffy Csaba

2011. május 12. 16:24

Véget érhet az Apple és a lapkiadók patthelyzete

A vártnál nagyobb arányban adják meg személyes adataikat a felhasználók a kiadóknak, így megszűnhet az elégedetlenség az Apple előfizetéses modelljével kapcsolatban.

Meglepő tény törte meg a nagy magazinkiadók és az Apple közötti, iOS-re szánt magazinok kapcsán kialakult patthelyzetet: a felhasználók a vártnál jóval magasabb arányban hajlandóak kiadni személyes adataikat. Ez azt jelenti, hogy a félelem, miszerint az Apple teljesen elválasztja majd a felhasználókat a kiadóktól, alaptalannak bizonyult. Sok nagy kiadó ennek betudhatóan maradt távol a platformtól, az Apple pedig nem volt hajlandó engedményeket tenni feléjük.

Áteresztő szigetelés

Mint arról beszámoltunk, az Apple február közepén lehetővé tette a magazin-előfizetéseket az App Store-on keresztül, azonban öntörvényűen annyira szigorú feltételek szabott, hogy a legtöbb lapkiadó sokáig nem vette át a modellt. A legerősebb kritika az Apple-adót illette: a magazin-alkalmazásból meghosszabbított előfizetésből is 30 százalékot követelt a cupertinó-i vállalat, miközben a kiadók sehol nem adhatják olcsóbban az előfizetést, mint az alkalmazásban. Ezt a lapkiadók többsége még lenyelte volna, a felhasználók és a kiadók teljes szétválasztása azonban legtöbb helyen kiverte a biztosítékot: az Apple tervei szerint a felhasználóról semmilyen adat nem kerül ki a rendszerből, így a kiadó soha, semmilyen körülmények között nem vehette volna fel a közvetlen kapcsolatot az olvasóval. A kiadók azonban érthető módon ragaszkodnak a felhasználói adatokhoz, hiszen erre építik promóciós kampányaikat, illetve ennek alapján keresik meg ügyfeleiket.

Ugyan az előfizetések feltételei megengedik a felhasználónak, hogy önként megadja az adatait, a várakozások szerint erre csupán egy elhanyagolható kisebbséget lehetett volna rávenni. Az első hónapok tapasztalatai alapján a félelmek alaptalanok voltak, az alkalmazásban feltett egyszerű kérdésre az olvasók többsége rábólintott nevének és email-címének kiadására, függetlenül attól, hogy ezt meg is lehetett tagadni. Ugyan pontos számok nem állnak rendelkezésre, a több mint 50 százalékos részvétel az adatszolgáltatásban sokszorosan felülmúlja az előzetes várakozásokat, amelyek mindössze néhány százalékra tették ezt az arányt.

Bizalom és a "vesztesek"

Ez a statisztika arra is rávilágít, hogy a felhasználók alapvetően megbíznak az iOS rendszerekben és az Apple ellenőrzési mechanizmusaiban és nem feltételezik, hogy a megadott adatok rossz kezekbe kerülhetnek. A több mint 50 százalékos opt-in önkéntes adatszolgáltatási ráta elképzelhetetlen lenne egy webes felületen, az iPad és iPhone kijelzőjén azonban biztonságban érzik magukat a felhasználók.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x)

Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x) Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

A magas adatszolgáltatási arányt mind a lapkiadók, mind az Apple megerősítette, így nyugodtan kijelenthetjük, hogy egy fontos akadály elhárult az iPadra fejlesztett magazinok terjedése elől. A kiadók reakciója egyértelműen pozitív, múlt héten a Hearst jelentette be, hogy az eddig használt külön kiadás, külön app modellel után átáll az előfizetéses modellre az Esquire, a Popular Mechanics és az O, The Oprah magazin is. A Condé Nast is hasonló bejelentést tett a napokban, a nagy kiadók tehát kapituláltak és elfogadták az Apple feltételeit.

Bár sokan önfeladásként értékelték a kiadók döntését, az egyelőre fékezhetetlen táblagép-őrület zászlóhordozója az iPad és az iOS - ebből semmilyen, magát komolyan vevő lap nem maradhat ki. Az előfizetős modell hatalmas előnye, a kiszámítható, tervezhető bevétel pedig olyan előnyt jelent, amiért cserébe érdemes volt lemondani a bevétel harmadáról, és a kiadói autonómia jelentős részéről. Kétségtelen, hogy ez nagy győzelem az Apple számára, hiszen a magazinok jelenléte komolyan erősíti az iOS ökoszisztémát, vesztesnek a kiadókat sem érdemes tekinteni, a több tízmillió példányszámban fogyó iPad óriási lehetőség számukra is.

4 alkalmas, 12 órás biztonságos szoftverfejlesztés alapjai és Scrum otthonról képzésekkel köszönünk el 2020-tól.

a címlapról