Szerző: Dojcsák Dániel

2011. április 26. 09:18

Lassan elnéptelenedik az iWiW

Magyarországon későn és csak lassan indult be a Facebook-láz, leginkább annak köszönhetően, hogy nálunk már volt egy masszív szereplő, az iWiW. Mostanra az amerikai rivális felülkerekedett, s év végére teljesen megsemmisítheti a hazai közösségi oldalt.

Az elmúlt fél évben egymillió új magyar Facebook-felhasználó tűnt fel a színen, ha csak az elmúlt három hónapot nézzük, akkor fél millió, ha pedig csak a márciust, akkor is közel 200 ezer. A Facebook és az iWiW látogatottsági statisztikáit közvetlenül nem lehet összevetni, mivel a Facebookról nem állnak rendelkezésre adatok, de az iWiW-ről igen: 2010 februárjában napi 120 millió oldalletöltést mért a Webaudit rendszere, a napi egyedi látogatók száma 1,46 millió, a látogatások száma pedig 3,3 millió volt. 2011 februárjára az egyedi látogatók száma 1,1 millióra, a látogatások száma 2,1 millióra olvadt, de ami a legfájdalmasabb, hogy az oldalletöltések száma 40 millióra esett.

A február óta eltelt 2 hónapban még súlyosabb zuhanás vette kezdetét, aminek eredményeképp az oldalletöltés április közepére napi 20-25 millióra csökkent, a látogatások száma már csak 1,4-1,5 millió, az egyedi látogatók tábora pedig 800 ezer körülire csappant. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy sok felhasználó még fenntartja profilját és néha be is néz az iWiW-re, de az aktivitás nagy része kivándorolt az oldalról.

A grafikonok vizsgálata alapján azt lehet mondani, hogy nyár végére az egyedi látogatók száma biztosan félmillió alá esik. Hetente átlagosan 2,9 százalékot csökken jelenleg az iWiW látogatottsága, ez a tempó fokozatosan gyorsulhat, egészen a padló eléréséig, amit valószínűleg egy szűk, a trendeket nem követő 100-200 ezres réteg jelent majd. Ehhez hozzájöhet még egy másik 1-200 ezres látogatószám, ami a magukat nem törlő, nagyon ritkán a biztonság kedvéért visszanéző felhasználókból adódik majd. A nyugalmi állapot év végére biztosan beáll, s ezt a hatást már nem csak az iWiW és a Facebook közti technikai különbségek erősítik, hanem a szociológiai szempontok és a közösségi oldalakon jelen levő vállalatok aktivitása is.

A cégek is úsznak az árral

Az Onlinemarketing Blog írása szerint a közelmúltban volt arra példa, hogy egy márka az iWiW-en felépített egy közösséget fogyasztóiból, de látva azt, hogy a magyar oldalon nem tud olyan hatékony kommunikációt folytatni, egy két hetes erős kampányban arra szólította fel csoportjának tagjait, hogy regisztráljanak a Facebookra és ott lájkolják a cég oldalát. Az iWiW most hatványozottan issza meg a levét annak, hogy korábban alig figyelt a vállalatokra, a hirdetőkre és azok igényeire, illetve nagyon lassan és gyakran erős korlátozásokkal engedte csak a marketingeszközök használatát rendszerén belül.

A felhasználók ugyanezt teszik kicsiben, s ma már a fotónézegetésre, a frissen megismert emberek ellenőrzésére is a Facebookot használja a közösség, s az elégedetlen felhasználó törli profilját és átköltözik nagyon gyorsan oda, ahol kényelmesen érzi magát. A lélektani határt már jó ideje átlépte a Facebook magyar tábora, s a mostani 3,2 milliós létszám már mágnesként vonzza oda az összes többi olyan felhasználót, aki részt akar venni az online közösségi kommunikációban, életben, játékokban vagy tartalomdisztribúcióban. Több rádióállomás és tévéműsor is erős Facebook közösségépítő kampányt folytatott, ami a technológiai újdonságokra kevéssé érzékeny közönség számára is egyértelművé tette, az iWiW helyett már a Facebook a menő.

Akár az iWiW jövőjének jóslata, vagy egy önálló kudarc történeteként is megáll a MyVIP, ami a magyar tinédzser korosztály közösségi hálózata volt még egy évvel ezelőtt. A fiatalok sokkal könnyebben adják fel bástyáikat a weben is, könnyebben mobilizálhatóak és jobban befolyásolják őket az aktuális trendek. Épp ezért nem is meglepetés, hogy az elmúlt időszakban a MyVIP teljesen kiürült, a forgalma kevesebb, mint tizedére esett vissza. A folyamat nyilvánvalóan visszafordíthatatlan, látszólag a szolgáltató sem próbál reagálni rá, az újabb befektetés, fejlesztés könnyen ablakon kidobott pénz lehet.

Nem sok lehetőség van

A közösségi oldalak piaca egy olyan spirálba került itthon, amiből szinte lehetetlen kikeveredni. Az iWiW, ha későn is, de megoldotta a technikai hiányosságait, új funkciókat vezetett be, letisztította, modernizálta külsejét, de ekkorra már elvesztette a lendületét, a kritikus tömeg erejét. A dizájnváltás a statisztikák szerint mindössze néhány napra tudta meglódítani a látogatások számát, a trendvonalat viszont nem tudta megtörni sem. Az eddigi helyzet is romlani látszik, miszerint az egyedi látogatók visszatérnek azért, csak nem túl aktívak, hiszen az elmúlt néhány hónapban ez az érték is zuhanásba kezdett.

Ez pedig azért kritikus, mert a divatot, közhangulatot félretéve, az iWiW már üzletileg sem lesz vonzó a hirdetőknek, s a jelenleg még ott lévő cégek is áttérnek a bőségesebb legelőkre. Az iWiW haldoklása ugyanakkor intő jel kell legyen minden vállalatnak, márkának vagy szolgáltatásnak, hogy egy tőle független közösségi szolgáltatásra nem alapozhatja a kommunikációs stratégiáját, mert amilyen gyorsan előtűnik egy szolgáltatás, olyan gyorsan el is bukhat. A közösségi oldalak funkciójának megtalálása sok vállalat (és sok felhasználó) számára nehéz feladat.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az Egyesült Államokban az elmúlt két év bebizonyította, hogy eladásnövelésre közvetlenül nem alkalmas egy jó Facebook- közösség sem. A rövid ciklusok, a kiszámíthatatlan reakciók, a túlzsúfolt kommunikációs tér nem ellensúlyozható még a professzionális hozzáállással, a tökéletes hirdetési célzással sem. Márkaépítésre, akciók levezénylésére, rendezvények támogatására, visszacsatolások gyűjtésére viszont kiváló lehet a Facebook.

A Facebook diktál

A Facebook fejlesztési gyakorlatát és potenciálját látva, az is nehezen képzelhető el, hogy bármilyen kívánt funkciót vagy lehetőséget ne lennének képesek megszerezni és uralni. Habár úgy látszik, hogy a levelezés vagy például a helyfüggő szolgáltatások piacán egyelőre nem rúg labdába, az elhatározás megvan, s 1-2 év távlatában átveheti a vezető szerepet ott is. Az elsődleges küldetésnek viszont a Facebookon kívüli web meghódítása tűnik, s a következő nagy dobás, amiről régóta sokan beszélnek, a Google AdSense-hez hasonló kihelyezett hirdetési rendszer lesz.

A világ legnagyobb, valós szokásokat és preferenciákat ismerő közel 700 millió emberes adatbázisa könnyen letarolhatja az online reklámpiacot is. Eközben persze a felhasználók jól fogják érezni magukat, a cégek, hirdetők számára kényelmes és hasznos lesz az együttműködés, a jogszabályokat a Facebook minden esetben be fogja tartani, s ha hibázik, azt is orvosolja majd. Egyszerűen elhappolja magának a webet.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról