Szerző: Dojcsák Dániel

2011. április 14. 09:16

Magyarok oktatják a világot IPTV-ből

Az IPTV forradalma tagadhatatlan, a tévézésbe olyan funkciókat hozott, ami a lineáris adás meglétét megtarthatja úgy, hogy közben a felhasználó non-lineáris szolgáltatásként is igénybe tudja venni. A probléma ott kezdődik, hogy az IPTV nehezen vihető el mindenhová, ráadásul a vártnál jobban terheli a hálózatokat.

Amíg a digitális kábeltelevíziós szolgáltatás esetében egy kötegelt digitális stream indul el a szolgáltatótól az összes felhasználó felé, és a set-top-box kiemeli azt a részt belőle, amit épp az ügyfél nézni kíván, addig az IPTV-nél ha nem épp az élő képet nézi valaki, akkor a központ minden épp aktív előfizető felé egy saját, egyedi streamet juttat el, a felvétel vagy korábbi adások visszanézése nem a felhasználó oldalán, hanem a szerveroldalon történik. Ez a megoldás közismerten nem túl hatékony, és amennyiben a technológia túlzottan elterjed, akkor jelentős sávszélesség igényeket generál majd a gerinchálózatokon és a szolgáltató vonalain.

Az IPTV-től megrészegült telekommunikációs piac is kezdi ezt a problémát egyre komolyabban venni, a néhány hete Londonban rendezett IPTV World Forum 2011 szakkiállításon is kiemelt figyelmet kapott, hogyan lehetne feloldani ezt a jelenséget. Egyre több piaci szereplő ütközik abba az akadályba, hogy az infrastruktúrát sok ügyfélhez nem tudja eljuttatni hatékonyan, illetve a fent említett sávszélesség probléma pallosa is lebeg a fejük felett.

Adja magát a helyzet, hogy a szolgáltatók a hibrid megoldások felé forduljanak, s az IPTV World Forum tapasztalatai szerint ez meg is történik. Ha nem is egy hosszútávú technológiai lépcsőről beszélünk, de a következő években mindenképp meghatározó szerepe lesz a digitális és egyben személyre szabott multimédiaszolgáltatásokban a hibrid megoldásoknak, ahol maga a lineáris adásköteg valamilyen klasszikus csatornán érkezik, de az extra tartalmak IP-alapon jutnak el a célig.

Magyar sikergyanú

A londoni eseményen magyar szereplők is bemutatkoztak ebben a tematikában, mégpedig a tartalomkereső és ajánlórendszeréről ismert hazai startup Gravity prezentálta rendszerét televíziós környezetben megerősítve azt a HomeSys által fejlesztett Hybridbox termékkel. A Gravity megoldása egy dinamikus ajánlórendszer, amit kifejezetten IPTV-s kábeles és műholdas televíziós környezetbe terveztek a fejlesztők. A megoldás nem egyszerűen a felhasználó kényelmét szolgálja, hanem a tartalomszolgáltatónak teszi lehetővé, hogy növelje a bevételeit, hatékonyságát és a profitját azáltal, hogy a szoftver a nézők szokásait és igényeit, érdeklődését folyamatosan követi, tanulja. A kialakított profil alapján pedig képes a fogyasztási szokások szerint releváns élő, VoD vagy prémium tartalmakat ajánlani személyesen a felhasználónak. A nagyobb relevancia pedig sokkal magasabb felhasználói elkötelezettséget és érdeklődést termel, ami pedig több eladást.

A londoni bemutatón a Gravity platformja a szintén magyar Hybridbox eszközén mutatkozott be, feladva a leckét a nemzetközi közegben az úgynevezett over-the-top versenyben a többieknek. A két magyar cég közösen képes már most is megvalósítani egy olyan új üzleti modellt, ahol a tévénéző, tartalomtulajdonos és a hirdető érdekei is egyaránt érvényesülnek. A végfelhasználó örül, mert sok jó minőségű, számára érdekes és gyakran ingyenes, adott esetben fizetős prémium tartalmat kap, a jogtulajdonos szintén örül, mert bevételhez jut vagy az előfizetőtől közvetlenül vagy a hirdető által. A reklámozó pedig minden eddiginél pontosabb célzást valósíthat meg a passzív befogadó tévénéző előtt, ötvözve az online és az elektronikus médiumokban lévő reklámfelületek előnyeit.

Over-the-top

A Hybridbox ehhez most a dobozt adta, amit a HWSW korábban már bemutatott részletesen. A mostani esetben a különbség annyi volt, hogy a HomeSys szoftver felé a Gravity ajánlórendszere került. A komplex over-the-top megoldás egy normál tévé jelet és egy szélessávú internetkapcsolatot igényel. A tévéadás érkezhet műholdról, kábelről vagy akár földfelszíni sugárzással is, amit a HomeSys kiegészít az online adattárakból érkező milliónyi extra tartalommal.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Míg a tévéadás többnyire egy adott kínálatot jelent, addig az online tartalom szinte a végtelenségig bővíthető, attól függően, hogy csak az ingyenes tartalmakat vagy éppen prémium szinteket is becsatornáz a megoldásszállító. A Gravity szoftvere pedig képes eligazodni a kialakuló dzsungelben, úgy, hogy a felhasználó ne azt érezze, hogy sokminden van a képernyőn, de semmi nem érdekli, hanem azt, hogy pontosan azt kapja mindig, ami számára fontos.

Érdemes ismerkedni a témával

A HomeSys Media Platform és a Gravity megoldása Londonban egy Hybridbox-on mutatkozott be, de mindkét rendszer teljesen eszközfüggetlen, így elképzelhető akár az, is hogy valamelyik gyártó okostévéjében találkozunk majd ezzel a kombinációval legközelebb. Ugyanis a piac mostani kérdésfelvetéseire ez a két szolgáltató már megadta a választ korát megelőzve. Ahogyan tavaly is megírtuk, hogy “Magyarország már megcsinálta a saját GoogleTV-jét”, úgy még most is igaz, hogy prototípusban nálunk már rendelkezésre áll olyan technológia, ami a multimédia területén a következő néhány évben a fő csapásirány lesz. A Hybridbox-ról és a HomeSys-ről már a HWSW-n is több ízben lehetett olvasni, a Gravity megoldásairól pedig érdemes a hivatalos weboldalukon kutakodni, ahol részeletesen leírják, hogy melyik technológiájuk milyen képességeket rejt.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról