Szerző: Dojcsák Dániel

2011. március 17. 14:32

Egyre gyakrabban leáll a Twitter

Tegnap délután, illetve ma reggel a Twitter-felhasználók jelentős része azzal szembesülhetett, hogy a weboldal és a kliensek működése ellenére sem jelentek meg a mások által küldött üzenetek. A túl nagy forgalom egyre komolyabb kihívás a szolgáltatónak.

A 140 karakteres üzenetekkel operáló mikroblog-szolgáltatás Magyarországon ugyan továbbra sem tartozik az alapvető online infrastruktúra kategóriába, de az Egyesült Államokban, illetve az Egyesült Királyságban egyre komolyabb forgalmat bonyolít. A szolgáltató éveken keresztül küzdött egy értelmes üzleti modellért, amit még mára sem sikerült teljesen kialakítania, de eközben a hálózat óriásira hízott, s az okostelefonok terjedésével egyre szélesebb körben, egyre aktívabban használják csevegésre, megosztásra a Twittert.

A bővülés a kezdeti években jelentett elsősorban problémát, s 2008-2009 környékén szinte napi-heti rendszerességgel voltak komolyabb leállások a Twitter életében, tavalyra viszonylag stabillá vált a rendszer, majd az elmúlt hetekben, hónapokban azonban ismét gyakoribbá váltak a problémák. Ezek általában lokális jellegűek, s csak kevés felhasználót érintenek, de a szolgáltatás megbízhatósága továbbra sem mondható jónak.

Nem ritka

A Twitter support oldalon az üzemeltetők tegnapra is jeleztek egy problémát, ami miatt sok felhasználó nem érhette el az oldalt, vagy nem kapta meg üzeneteit, ehhez képest ma délelőtt ismét 1-2 órás kimaradás jelentkezett. Februárban összesen négy nagyobb üzemzavar volt a kisebb hibákat nem is számolva. A magyarországi felhasználók ma reggel azt tapasztalhatták, hogy ugyan tudnak üzeneteket küldeni, de az mások számára nem jelenik meg, s a feedjük üresen állt reggel fél 9-től fél 11-ig. A válaszüzenetek viszont megérkeztek, s a többi szolgáltatás is működött rendesen, mostanra pedig a timeline is helyreállt.

A kimaradások okát legtöbben abban látják, hogy hihetetlen mértékben megszaporodtak az üzenetek, s a szolgáltató rendszerei nem képesek kezelni ezt a volument. Hasonló a helyzet ahhoz, mint amikor a magyar iWiW felhasználói létszáma robbanásszerűen megnőtt, s a korábban kevés emberrel működő megoldások nem bírták a rohamot, s mindent újra kellett fejleszteni. A Twitter viszont az iWiW kínszenvedéséhez képest sokkal jobban bírja a gyűrődést, a kiesések, hibák, leállások általában hamar megoldódnak, s nem jellemző a folyamatosan rossz felhasználói élmény.

Napi 140 millió üzenet

A számok viszont magukért beszélnek. Már tavaly ilyenkor is soknak tűnt a napi 50 millió elküldött Twitter üzenet, idén februárban viszont már napi 140 millió 140 karakteres twittet írtak világszerte a felhasználók. Persze nem csak az organikus növekedésnek köszönhető mindez, hanem sok esetben az automata megosztásoknak is, amit a különböző közösségi webes szolgáltatások küldenek, mint például a Foursquare, Instagram vagy Picplz.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A forgalom növekedése, illetve a hirdetési modell fejlődése természetesen a cég megítélését is pozitívan érintette, s tavaly decemberben már 3,7 milliárd dollárra értékelte a piac, amikor a Kleiner Perkins Caufield & Byers befektetett a vállalatba - két évvel korábban, 2009 szeptemberében a Twitter ugyanilyen számítás alapján még csak 1 milliárd dollárt ért. Most viszont egyre jobban kell vigyáznia arra, hogy a felhasználók közül minél többen használják a hivatalos weboldalt, illetve a hivatalos klienseket, s ne külső fejlesztők termékeit. Nem véletlen, hogy a napokban a cég vezetői nyilvánvalóvá tették, hogy a jövőben nem kívánatosak azok a külső fejlesztők, amik csak újracsomagolják a szolgáltatást és saját maguk hasznosítják a felületet.

Cserbenhagyás

Ez a hirtelen pálfordulás viszont azért érdekes, mert a Twittert éppen a sokszínűség és az univerzalitás vitte sikerre - a hírt a népes felhasználói bázissal rendelkező kliensek fejlesztői meglepetten vették tudomásul. A Seesmic vagy épp az ÜberTwitter (újabban ÜberSocial) szoftverét oly módon fejleszti tovább, hogy ne maradjon függésben a Twittertől, a Seesmic például már most is képes Google Buzz és Facebook feedek befogadására is.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról