Szerző: Dojcsák Dániel

2011. március 17. 14:32

Egyre gyakrabban leáll a Twitter

Tegnap délután, illetve ma reggel a Twitter-felhasználók jelentős része azzal szembesülhetett, hogy a weboldal és a kliensek működése ellenére sem jelentek meg a mások által küldött üzenetek. A túl nagy forgalom egyre komolyabb kihívás a szolgáltatónak.

A 140 karakteres üzenetekkel operáló mikroblog-szolgáltatás Magyarországon ugyan továbbra sem tartozik az alapvető online infrastruktúra kategóriába, de az Egyesült Államokban, illetve az Egyesült Királyságban egyre komolyabb forgalmat bonyolít. A szolgáltató éveken keresztül küzdött egy értelmes üzleti modellért, amit még mára sem sikerült teljesen kialakítania, de eközben a hálózat óriásira hízott, s az okostelefonok terjedésével egyre szélesebb körben, egyre aktívabban használják csevegésre, megosztásra a Twittert.

A bővülés a kezdeti években jelentett elsősorban problémát, s 2008-2009 környékén szinte napi-heti rendszerességgel voltak komolyabb leállások a Twitter életében, tavalyra viszonylag stabillá vált a rendszer, majd az elmúlt hetekben, hónapokban azonban ismét gyakoribbá váltak a problémák. Ezek általában lokális jellegűek, s csak kevés felhasználót érintenek, de a szolgáltatás megbízhatósága továbbra sem mondható jónak.

Nem ritka

A Twitter support oldalon az üzemeltetők tegnapra is jeleztek egy problémát, ami miatt sok felhasználó nem érhette el az oldalt, vagy nem kapta meg üzeneteit, ehhez képest ma délelőtt ismét 1-2 órás kimaradás jelentkezett. Februárban összesen négy nagyobb üzemzavar volt a kisebb hibákat nem is számolva. A magyarországi felhasználók ma reggel azt tapasztalhatták, hogy ugyan tudnak üzeneteket küldeni, de az mások számára nem jelenik meg, s a feedjük üresen állt reggel fél 9-től fél 11-ig. A válaszüzenetek viszont megérkeztek, s a többi szolgáltatás is működött rendesen, mostanra pedig a timeline is helyreállt.

A kimaradások okát legtöbben abban látják, hogy hihetetlen mértékben megszaporodtak az üzenetek, s a szolgáltató rendszerei nem képesek kezelni ezt a volument. Hasonló a helyzet ahhoz, mint amikor a magyar iWiW felhasználói létszáma robbanásszerűen megnőtt, s a korábban kevés emberrel működő megoldások nem bírták a rohamot, s mindent újra kellett fejleszteni. A Twitter viszont az iWiW kínszenvedéséhez képest sokkal jobban bírja a gyűrődést, a kiesések, hibák, leállások általában hamar megoldódnak, s nem jellemző a folyamatosan rossz felhasználói élmény.

Napi 140 millió üzenet

A számok viszont magukért beszélnek. Már tavaly ilyenkor is soknak tűnt a napi 50 millió elküldött Twitter üzenet, idén februárban viszont már napi 140 millió 140 karakteres twittet írtak világszerte a felhasználók. Persze nem csak az organikus növekedésnek köszönhető mindez, hanem sok esetben az automata megosztásoknak is, amit a különböző közösségi webes szolgáltatások küldenek, mint például a Foursquare, Instagram vagy Picplz.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A forgalom növekedése, illetve a hirdetési modell fejlődése természetesen a cég megítélését is pozitívan érintette, s tavaly decemberben már 3,7 milliárd dollárra értékelte a piac, amikor a Kleiner Perkins Caufield & Byers befektetett a vállalatba - két évvel korábban, 2009 szeptemberében a Twitter ugyanilyen számítás alapján még csak 1 milliárd dollárt ért. Most viszont egyre jobban kell vigyáznia arra, hogy a felhasználók közül minél többen használják a hivatalos weboldalt, illetve a hivatalos klienseket, s ne külső fejlesztők termékeit. Nem véletlen, hogy a napokban a cég vezetői nyilvánvalóvá tették, hogy a jövőben nem kívánatosak azok a külső fejlesztők, amik csak újracsomagolják a szolgáltatást és saját maguk hasznosítják a felületet.

Cserbenhagyás

Ez a hirtelen pálfordulás viszont azért érdekes, mert a Twittert éppen a sokszínűség és az univerzalitás vitte sikerre - a hírt a népes felhasználói bázissal rendelkező kliensek fejlesztői meglepetten vették tudomásul. A Seesmic vagy épp az ÜberTwitter (újabban ÜberSocial) szoftverét oly módon fejleszti tovább, hogy ne maradjon függésben a Twittertől, a Seesmic például már most is képes Google Buzz és Facebook feedek befogadására is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról