Szerző: Dojcsák Dániel

2011. március 17. 11:14

Kipróbáltuk: Becker Active Talk - a kifinomult navigáció

Nehéz újat mutatni ma már a navigációs készülékek terén, épp ezért kissé félve bontottam ki a Becker Active Talk 43 dobozát is. Mit lehet mutatni 2011-ben egy olyan piacon, aminek 2014-re a halálát jósolják? Nyilvánvalóan már csak finomításokról lehet szó, illetve a rétegigények kielégítéséről.

Pár évvel ezelőtt a gyártók közül az igényesebbek megpróbálták a konzumelektronikai divat minden sajátosságát belevinni a PNA-dizájnba is, ami valljuk be sokszor nagyon félresiklott. Miért kellett a kocsiban, többnyire napfényes környezetben használt eszközökből fényes lakkozott felületű modelleket kiadni? Miért is volt fontos, hogy vékony legyen a PNA, de a gombokat ne lehessen megtalálni rajta? Visszagondolva az elmúlt években tesztelt eszközök némelyikére, ez a Becker már a bekapcsolás előtt azt az üzenetet küldte magáról, hogy itt nem szemfényvesztésről és hihetetlen képességekről, újdonságokról lesz szó, hanem egy érett termékről.

Masszív és szép

A gépház masszív, jó fogású, nem túl nagy, így az autóban található tárolók közül bármelyikbe könnyedén illeszkedik. Az előlap matt fekete, oldalt pedig a nálunk járt példány egy szintén matt, de mélyvörös színt kapott. Remélhetőleg ebből van más verzió, mert nem biztos, hogy minden autóba ugyanolyan jól passzol ez a szín. A ház tetején egy gyors standby gomb található, alul egy csúszkás főkapcsoló, illetve egy microSD-foglalat, az előlapon pedig egyetlen egy gomb, ami általában a menürendszerben a visszalépéshez szükséges. Ezzel ki is merült a fizikai kezelőfelület, s őszintén szólva nincs is szükség másra ezen kívül. Talán egy némítás/hangerő gomb elfért volna, de két klikkel ez is elérhető a szoftverből.

A hardver szempontjából is a hatékonyság és a letisztultság jellemző. A kijelző egyszerű 4,3 hüvelykes, 480x272 pixel felbontású TFT, de a felülete csillogásmentes, jól látható napfényben is, bár ehhez érdemes a fényerőt maximumra állítani. A GPS-chip természetesen SIRF Star III, s az indítás után általában, még városi környezetben, de akár szobában, ablak mellett is azonnal megtalálja a helyzetünket. A 43 ország térképét tartalmazó verzió esetében fontos szempont lehetett, hogy legyen bőven tárhely, és nem is spóroltak a Beckernél, hiszen 4 gigabájtos a belső memória, illetve a microSD révén további kapacitás is rendelkezésre áll.

Finom kis apróságok

Érdekes újításból kettő is jutott a Beckerbe (bár ez egyáltalán nem erre a modellre exkluzív). Az egyik az maga a tartó. Eddig a tesztek alapján a TomTom megoldása volt a nyerő, de a Beckernek sikerült ezt is felülmúlnia. Ötletes, hogy a szivargyújtó-kábelt nem magába a készülékbe, hanem a tartóba kell dugni, így nem kell minden fel-lehelyezéskor a csatlakozóval szerencsétlenkedni. Ráadásul a csatlakozó is nagyon elegáns, a készülék hátlapján a hangszórórács néhány rése az aljzat. A másik érdekesség szintén a kábelhez kötődik, mégpedig úgy, hogy a TMC-hez végre nem kell újabb kábelt használni, hanem a töltéshez is használt vezeték az antenna. A tartóba egyszerűen csak be kell fektetni a PNA-t, a kivételéhez pedig csak egy gombot kell megnyomni. Kényelmes, elegáns.

Bekapcsolva a gépet sem kell aggódni, hiszen a navigációs program szerencsére iGO, viszont a régi rajongók kissé meglepődnek majd, amikor elindítják a navigációt. A szoftver belül ízig-vérig iGO (a Primo motor egy erősen testreszabott felületű verziója), de a Becker eszközökben egy teljesen egyedi kinézetet, felületet kapott. Működés közben valójában nem is fogunk találkozni az iGO névvel vagy a megszokott dizájnelemekkel, sőt még a térkép színezete is kissé különböző. Árulkodó jel, hogy valóban az NNG (volt Nav N Go) navigációs alkalmazását használjuk, maximum annyi, hogy jobban megnézve a térképet látszik, hogy ugyanaz a 3D-s kép fogad minket, a felüljárók ugyanúgy kiemelkednek, illetve látszik a domborzat, illetve az utcanév jelzés is azonos. Szemfülesek számára a hosszú indulási idő és a régi jól ismert modulnevek (betöltődés közben) is ismerősek lehetnek.

Nem barkácsolós iGO

A menükben mászkálva, vagy az extra információkat nézve viszont elsőre még a hozzáértőnek sem biztos, hogy beugrana, hogy mit is lát. A Beckerre szabott iGO annyiban különbözik a megszokottól, hogy itt a fejlesztők nem törekedtek arra, hogy mindenki saját kénye-kedve szerint állítgathassa a felületet - minden funkció elérhető, de a legtöbb egyáltalán nem állítható. Nem lehet aprólékosan konfigurálni szinte semmit, de mindennek megvan a helye. Ez nagyjából azt jelenti, hogy érdemes vásárlás után nyomkodni 1-2 órát és megismerkedni vele és nem 130-nál megpróbálni kitalálni, hogyan lehet lenémítani a hangnavigációt vagy éppen hogy lehet az útvonal mentén keresni.

A főmenüből könnyen elérhetjük a beállításokat, a térképet, az útvonalakat, illetve innen indíthatunk új keresést is. Üröm az örömben, hogy a GPS nem ajánlja fel automatikusan azt a várost, ahol éppen vagyunk, hanem minden esetben az utolsó beírt érték marad a város mezőben. A koca-GPS használóknak ez rossz hír, azoknak, akik minden út során bekapcsolják a segítőt, azoknak éppenséggel kényelmes is lehet. A keresésnél viszont az automata kiegészítés legalább jól működik, akkor is ha alapból nem qwerty, hanem abcd billentyűzet van.

Azt nem tudjuk, hogy pontosan milyen processzor dolgozik az eszközben, de a tervezés viszonylag gyors, ami hosszabb útvonalaknál az iGO-nak is köszönhető, ugyanis olyankor nem elemez minden lehetőséget, régiók közt csak a főutakra koncentrál. Az újratervezés észrevétlen, elmarad a régi vicc, s ha letérünk valamilyen nem tervezett irányba, akkor a GPS udvariasan alkalmazkodik. Továbbra is igaz persze, hogy erőteljesen ragaszkodik a program a megtervezett útvonalhoz és inkább visz vissza az ötödik újratervezés után is a Hungária körútra, ha ott 70 a megengedett sebesség minthogy “felfogná”, hogy valamiért mi Zuglón keresztül akarunk menni.

Csak bután navigál, városi tervezésben nem versenyképes

A TMC ugyan működik a készülékben, viszont élő forgalmi információkhoz nem képes hozzájutni, sőt az időszaki tervezés sem része a kipróbált modellnek, azaz nem képes megkülönböztetni, hogy nyáron hétvégén éjjel vagy szeptemberben hétfő reggel szeretnénk utazni, s nem fogja elkerülni a dugókat. Ehhez a funkcióhoz a Beckertől az Active Talk helyett az Active Traffic nevű modellt kell választani, viszont még ez sem tud valós forgalmi adatokat használni, csak a gyártó szerveréről a frissítésekkel együtt töltött korábbi információkat. Pedig az új iGO, legalábbis iPhone-on képes erre. Pontosan itt jön elő az okostelefonok előnye, hiszen ott alapértelmezett az élő adatkapcsolat, míg a PNA-k esetében vagy egy szolgáltatói megállapodás szükséges, vagy abba a bonyolult kompromisszumba kell hajtani a felhasználót, hogy maga gondoskodjon az internetellátásról.

Annak ellenére, hogy online forrásokból nem táplálkozhatunk, az újonnan vásárolt Becker készüléket érdemes frissíteni, legalábbis, ami a térképeket illeti. Az első beüzemeléstől számított 45 napig mindenképp ingyenesen frissíthetünk a legújabb térképekre, amit érdemes elvégezni, mert még a tesztre kapott egység is elavult, 2010 második negyedéves térképekkel érkezett valamilyen okból. Viszont érdekes módon a sebességkorlátok adatbázisa precíz, minden esetben ott és akkor váltott, amikor az autóval elhaladtunk a korlátozó vagy a feloldó tábla mellett.

Habár minden induláskor figyelmeztet a program, hogy a kresz-táblák és a sebességkorlátok nem mindig pontosak, a tapasztalatok szerint semmi gond nem volt velük. Sőt, a tervezés is a legtöbb esetben logikus és a rövid teszt alatt nem találkoztunk elképesztő félrenavigálással, félretervezéssel. Sőt, igen pozitív, hogy ha alternatív útvonalat kérünk, akkor tényleg alternatívákat nyújt a program és nem a legrövidebb, leggyorsabb és egyéb opciók szerinti tervezés variációit. Budapesten vagy bármilyen városban jól látható, hogy képes a program variálni körülbelül 10 százalék távolság és idő eltéréssel több lehetőség közül. Ismerve a várost kiválaszthatjuk, hogy merre nem szeretnék épp akkor menni, illetve manuálisan kitilthatunk utakat a tervezésből.

Helyén van minden

Ha már úton vagyunk, akkor a szokásos ál-3D nézetben követhetjük, hogy merre járunk épp. A térképre klikkelve megkapjuk a teljes út nézetet, ahol zoomolhatunk, mozoghatunk is, igaz az okostelefonok felületeihez képest ez kissé esetlennek tűnik már. A jobb alsó sarokban a gyorsmenü, a bal felsőben az utazással kapcsolatos információk vannak. Bal oldalon középen az instrukciók, alul pedig a hangerő-szabályozás ikonja, alatta pedig a közelgő hely vagy út neve, jobb felül pedig az aktuális sebességkorlát. Ezeken nem is nagyon tudunk változtatni, az extra infókat éppenséggel bezárhatjuk, vagy a térkép helyett előhívatjuk az utazás adatait listázó menüt, de átállítani, variálni semmit nem tudunk. Pár nap használat után viszont az az érzése lehet a felhasználónak, hogy nem is akar semmit változtatni, hisz minden tökéletes, vagy tökéletesen megszokható helyen van.

Még a telefon-kihangosítás is könnyen értelmezhető, s néhány kattintás után már szívja is át a telefonkönyvet bármilyen régi vagy új telefonról a Becker, ami Bluetooth-on keresztül felkínálja ezt a lehetőséget. Igaz valamiért bejövő hívásoknál nem jelezte ki a nevet, csak a számot, de ha hívni szeretnénk valakit, akkor a navigációs városkereső mezőhöz hasonló bevitellel néhány klikk után megy is a hívás. A hangerővel sem volt gond, ha nem bömböl a zene vagy ha nem éppen üveghangon húzatjuk az autót, akkor kellemesen lehet hallani extra mikrofon vagy hangszóró nélkül is a beszélgetőpartnert.

Nem táncol, nem zenél

A képi navigációnál fontos, hogy rápillantva egyből tudjuk, hogy mi történik, ebben segítenek a jól látható, de a kijelzőt nem ellepő nyilak, az animált autópálya-kereszteződések, a kék és zöld táblák kicsinyített másai, illetve a könnyen érthető manőver-ikonok. Zavaró extrák nincsenek szerencsére, a térkép itt nem videojáték akar lenni, hanem térkép tényleg. Találunk persze útikönyv-szerű alkalmazást, talán ez a kötelező sallang. A POI-adatbázis viszont itt jól működik, gyors, részletes és Magyarország tekintetében frissnek is tűnik. Kereshetünk adott hely körül, a célállomásnál, illetve ma már alap, hogy az útvonal mentén is.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A hangnavigáció pedig jól párosul ehhez az informatív világhoz, s Moha bá és Andrea megszokott hangja mellett itt is feltűnik Eszter, aki még az utcaneveket is fel tudja olvasni. A korábbi hangmintákkal működő megoldás mellett szerencsére itt is találkozunk a TTS hangokkal, sőt. lehet csak érzéki csalódás, de a korábbi verziókhoz képest sokkal simább, kevésbé gépies és jobb a kiejtés. Az utcanevekkel már szinte semmi probléma nincs, sőt a picit robotos hang egész barátságos már. Az egyetlen probléma az, hogy néhány helyen maga a felolvasandó szöveg furcsa, természetellenes vagy épp hiányos. Ezzel lehet együtt élni, csak kár, hogy ilyen apróságon csúszik el ez a rész.

Ha nagyon ragaszkodsz a PNA-hoz

Mindent egybevetve azonban a Becker egy kiváló PNA terméket alkotott ezzel a sorozattal, és ez ég akkor is igaz, ha a PNA már egy idejét múlt termékkategória. Az okostelefonok biztosan elsöprik ennek a piacnak a legnagyobb részét, viszont a maradék vásárlói réteg éppen ilyen kiforrott megoldásokat keres. A Becker Active sorozat kívülről is szép, a tokozás strapabíró, a tartója egyszerű és napi használatra is alkalmas, a szoftvert ismerjük és ezzel az egyedi felülettel is szeretjük. A fent sorolt néhány apróságon túl komoly meglepetéseket viszont ne várjunk tőle, nem táncol, nem zenél, cserébe a feladatait makulátlanul ellátja.

Gyakori kocsikázóknak vagy könnyen eltévedőknek ajánlott, talán még akkor is, ha egyébként egy okostelefon is van már a színen. Igaz az 50 ezer forintos ár még a teljes, 43 országos Európa térkép mellett is kicsit borsos, emiatt maximum ajándékba jó kapni, figyelembe véve, hogy mennyiért kapunk egy vállalható okostelefonos navigációs szoftvert.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról