Szerző: Gálffy Csaba

2011. március 14. 12:23

Tisztázta üzleti modelljét a Twitter

Gyakorlatilag kizárja a külső fejlesztőket a kliensek fejlesztéséből a Twitter. A cég végre határozottan kijelentette, hogy a tömegek számára saját kliensei adnak hozzáférést a jövőben, a speciális igények kielégítését viszont átengedi a külső fejlesztőknek.

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy megszületett a Twitter üzleti modellje, várhatóan a hirdetések által fenntartott üzletmenetre rendezkedik be a közösségi mikroblog-szolgáltató. A fejlesztői levelezőlistán közzétett információk szerint a cég fenntartja magának a "mainstream", átlagos felhasználókat célzó kliensek létrehozásának jogát, ezen a területen külső kliensek csak szigorú feltételek mellett, speciális engedéllyel működhetnek a jövőben. A külső kliensek számára a fizetőképes kereslettel rendelkező, de hirdetési szempontból jelentéktelen üzleti felhasználókat ajánlják.

Oszd meg és uralkodj

A platform csak akkor tudja érvényesíteni az elterjedtségből származó előnyöket, ha egységes tud maradni - érvel a drákói lépés mellett a Twitter. A cég álláspontja szerint a korábbi trendek nyomán a felhasználói élmény erősen szétforgácsolódott, minden kliens saját felhasználási modellt próbált érvényesíteni, ez pedig a platformot gyengítette. A jövőben ennek megfelelően erősen szigorodnak a külső kliensekkel kapcsolatos elvárások, így a tweetek megjelenítésére, a platform egységes kifejezéseinek használatára vagy a felhasználókról megjelenítendő információk tekintetében is. A szigorúbb elvárások tartalmazzák a Twitter által hirdetési felületként használt (vagy jövőben használható) funkciók beépítését, így a népszerű beszédtémák ("trending topics"), vagy a követésre ajánlott felhasználók listáját is az API-n keresztül kell lekérdezni.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A lépés azonban nem csak támadja az ökoszisztéma fontos részeinek számító fejlesztőket és klienseiket, a Twitter ugyanis meghatározta azt is, hogy mely területeket kívánja átengedni a "külsősöknek": a professzionális szolgáltatásokat. Ez a szegmens hirdetői szempontból nem jelentős, nem jelent széles felhasználói bázist, a kliensek azonban itt olyan fizetőképes keresletre lelhetnek, amelynek igényeit a hivatalos Twitter-kliens nem tudja és nem is akarja kielégíteni. A céges kommunikátorok számára készített vagy a Twitter-feedet változatos célokra (befolyás-mérés, hangulatkövetés, stb) felhasználó alkalmazások számára ezután is nyitva áll a platform.

Háború és béke

Kétségtelen, hogy a döntés alaposan felkavarja majd a Twitter platform életét, azonban abban majdnem minden szakértő egyetért, hogy erre a fájdalmas lépésre szükség volt a középtávú túlélés érdekében. A fejlesztőkkel való kapcsolatok tisztázásával és az üzleti modell meghatározásával már régóta adós a Twitter, a most bejelentett változásokkal sikerült egyértelműbbé tenni mindkettőt. Bár sok fejlesztő felháborítónak tartja, hogy a Twitter expliciten ki akarja sajátítani a mainstream hozzáférést, a platform jövőjét illetően hasznos döntés született.

Mint ismeretes, a Facebook is hasonló lépések sorozatával alakította ki saját, sok lábon álló üzleti modelljét. Az egységes fizetési rendszer, vagy az Adsense hirdetések kizárása sértette a fejlesztők érdekeit, segített viszont szétválasztani a platformot létrehozó cég és a külső fejlesztők érdekeit. A Twitter számára az okozta az elhúzódó, már-már válságossá váló problémát, hogy a fejlesztők és a Twitter hirdetéseken alapuló üzleti modellje egybevágott. A Twitter most a felhasználási modell szerint szétválasztotta a hivatalos és külső kliensek funkcionalitását, így az érdekkonfliktust sikerült feloldani.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról