Szerző: Gálffy Csaba

2011. március 14. 12:23

Tisztázta üzleti modelljét a Twitter

Gyakorlatilag kizárja a külső fejlesztőket a kliensek fejlesztéséből a Twitter. A cég végre határozottan kijelentette, hogy a tömegek számára saját kliensei adnak hozzáférést a jövőben, a speciális igények kielégítését viszont átengedi a külső fejlesztőknek.

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy megszületett a Twitter üzleti modellje, várhatóan a hirdetések által fenntartott üzletmenetre rendezkedik be a közösségi mikroblog-szolgáltató. A fejlesztői levelezőlistán közzétett információk szerint a cég fenntartja magának a "mainstream", átlagos felhasználókat célzó kliensek létrehozásának jogát, ezen a területen külső kliensek csak szigorú feltételek mellett, speciális engedéllyel működhetnek a jövőben. A külső kliensek számára a fizetőképes kereslettel rendelkező, de hirdetési szempontból jelentéktelen üzleti felhasználókat ajánlják.

Oszd meg és uralkodj

A platform csak akkor tudja érvényesíteni az elterjedtségből származó előnyöket, ha egységes tud maradni - érvel a drákói lépés mellett a Twitter. A cég álláspontja szerint a korábbi trendek nyomán a felhasználói élmény erősen szétforgácsolódott, minden kliens saját felhasználási modellt próbált érvényesíteni, ez pedig a platformot gyengítette. A jövőben ennek megfelelően erősen szigorodnak a külső kliensekkel kapcsolatos elvárások, így a tweetek megjelenítésére, a platform egységes kifejezéseinek használatára vagy a felhasználókról megjelenítendő információk tekintetében is. A szigorúbb elvárások tartalmazzák a Twitter által hirdetési felületként használt (vagy jövőben használható) funkciók beépítését, így a népszerű beszédtémák ("trending topics"), vagy a követésre ajánlott felhasználók listáját is az API-n keresztül kell lekérdezni.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A lépés azonban nem csak támadja az ökoszisztéma fontos részeinek számító fejlesztőket és klienseiket, a Twitter ugyanis meghatározta azt is, hogy mely területeket kívánja átengedni a "külsősöknek": a professzionális szolgáltatásokat. Ez a szegmens hirdetői szempontból nem jelentős, nem jelent széles felhasználói bázist, a kliensek azonban itt olyan fizetőképes keresletre lelhetnek, amelynek igényeit a hivatalos Twitter-kliens nem tudja és nem is akarja kielégíteni. A céges kommunikátorok számára készített vagy a Twitter-feedet változatos célokra (befolyás-mérés, hangulatkövetés, stb) felhasználó alkalmazások számára ezután is nyitva áll a platform.

Háború és béke

Kétségtelen, hogy a döntés alaposan felkavarja majd a Twitter platform életét, azonban abban majdnem minden szakértő egyetért, hogy erre a fájdalmas lépésre szükség volt a középtávú túlélés érdekében. A fejlesztőkkel való kapcsolatok tisztázásával és az üzleti modell meghatározásával már régóta adós a Twitter, a most bejelentett változásokkal sikerült egyértelműbbé tenni mindkettőt. Bár sok fejlesztő felháborítónak tartja, hogy a Twitter expliciten ki akarja sajátítani a mainstream hozzáférést, a platform jövőjét illetően hasznos döntés született.

Mint ismeretes, a Facebook is hasonló lépések sorozatával alakította ki saját, sok lábon álló üzleti modelljét. Az egységes fizetési rendszer, vagy az Adsense hirdetések kizárása sértette a fejlesztők érdekeit, segített viszont szétválasztani a platformot létrehozó cég és a külső fejlesztők érdekeit. A Twitter számára az okozta az elhúzódó, már-már válságossá váló problémát, hogy a fejlesztők és a Twitter hirdetéseken alapuló üzleti modellje egybevágott. A Twitter most a felhasználási modell szerint szétválasztotta a hivatalos és külső kliensek funkcionalitását, így az érdekkonfliktust sikerült feloldani.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról