Szerző: Dojcsák Dániel

2011. március 8. 16:50

Nem tudja uralma alá hajtani Csehországot a Google

Hihetetlen csata indult el a cseh piacon legnagyobb keresőszolgáltató Seznam és a Google között. A helyi cég hosszú évek óta stabilan áll ellen az amerikai térnyerésnek, de az eddigi csendes versengés most nyílt küzdelemmé fajult, aminek a helyi reklámpiac örülhet a legjobban.

2010 vége óta a cseh webes piac két titánja szórja egymásra villámait, s hiperaktív reklámkampányokkal próbálják a felhasználókat maguk mellé állítani. 2010 novembere és 2011 januárja között a Seznam és a Google együttesen 96 millió cseh koronát, azaz több mint 1 milliárd forintot költött reklámokra. A Seznam konzervatívabb felületeket választva a tévés és a nyomtatott sajtós hirdetéseket kombinálta, míg a Google a tévé mellett inkább az online felületeket töltötte meg. A 96 millió koronából a Google 41,4 milliót, a Seznam pedig 54,6 milliót költött el, azaz egyelőre a hazai szolgáltató bőkezűbbnek tűnik, igaz a piaci részesedéséhez képest a Google hozott nagyobb áldozatot - írja a Reklámtorta blog a cseh Admosphere piaci beszámolója alapján.

A harc egyébként nem most kezdődött, azóta tart, hogy a Google az egész régióban sikeresen gyűrte maga alá az összes helyi keresőt és kisebb szolgáltatót, de a cseh Seznammal nem tudott mit kezdeni. Ilyenre szinte egész Európában nincs példa, az amerikai szolgáltató a kontinens majdnem összes országában egyeduralkodó, s a keresőpiacon a legtöbb esetben más szereplőkkel alig-alig érdemes kalkulálni. A keresőoptimalizálással foglalkozó SuperSEO konferencián is egyértelműen uralta a tematikát a Google, mind az előadók, mind maguk a témák tekintetében, s ha a szigorúan vett keresőszakma sem foglalkozik semmivel a Google-ön kívül, akkor Magyarországon valóban egyszereplős ez a piac.

Öt éve komolyan itt van a régióban a Google

A Google 2006 körül kezdte el Európában a kisebb piacokat is meghódítani, akkor kezdődtek a lokalizációk, azóta készülnek termékek ide is, azután lett magyar AdSense, AdWords és Analytics támogatás is. A piacok bekebelezésénél a kaliforniai cég persze törekedett arra, hogy minél kevesebb pénzből megvalósuljon, s ezért is tűnt csendes forradalomnak például nálunk is.

Magyarországon az internet erős tartalomszolgáltatókat szült az előző évtized végén, Csehországban és Lengyelországban viszont inkább a szolgáltatások kerültek előtérbe. A Cseheknél a Seznam épített ki online szolgáltatási birodalmat a keresőn túl térképpel, híroldallal, blogszolgáltatóval, apróhirdetéssel, társkeresővel, kép- és videófeltöltővel, szótárral és tucatnyi egyéb hasznos képességgel. Mire a Google megérkezett, a Seznam már mindent megcsinált, amit egyébként a Google is nyújtani tudott volna, a cseh felhasználók pedig érthető okokból nem kezdtek el tömegesen áttérni egy számukra kevésbé releváns külföldi szolgáltatóra.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

2008-ban úgy hírlett, hogy a Google felvásárolja a cseh céget, s egyes hírek szerint 1 milliárd dolláros ajánlat is elhangzott az akkoriban havi 4,4 millió egyedi felhasználót vonzó Seznamra, illetve a birodalom többi részére, amibe még három, 2,5-3 millió egyedi látogatós szolgáltatás - írta akkor a Czech Business Weekly. 2008-ban a Seznamnak egyébként körülbelül 90 millió dolláros árbevétele volt, az előző évhez képest 40 százalékos növekedés mellett. Így az 1 milliárd dolláros ajánlat nem is tűnik elképesztőnek (akkor sem, ha az iWiW mai árfolyamon átszámolva 5 millió dolláros áron kelt el, a Vatera 7 millió dollárért), főleg úgy, hogy a Google számára egy újabb beolvasztott piac nem jelent komoly terhet a kiadási oldalon, akármilyen fejlesztésről is legyen szó.

A csehek mindent megkapnak a Google-től

Azóta is keményen próbálkozik a Google, s például annak ellenére, hogy Szlovákiában vagy épp Magyarországon nem elérhető a fizetős Android Market, a csehek már megkapták azt is, ott sikerült elindítani a Street View-t is, és szinte minden egyéb szolgáltatás is működik, ami releváns ott. Ennek ellenére a keresőpiacon még mindig nem sikerült megszorítani a Seznamot, amely 60 százalék körüli részesedéssel bír, a nagy Google pedig mindössze 31 százalékot képes elérni. A most elindult  csatározás minden esetre azt a látszatot kelti, hogy a Google szeretné ezt az öt éves problémát megoldani végre, s mindent megtesz azért, hogy a kudarcba taszítsa a helyi szolgáltatót.

Magyarországon az iWiW története hasonló, hiszen az is egyszerre  indult a Facebookkal, s mire az amerikai konkurens ideért, a potenciális ügyfelek jelentős része már az őshonos szolgáltatónál volt. A különbség annyi, hogy a Seznam képes volt az innovációját 1996 óta mostanáig is megtartani, s mind a mai napig versenyképes a Google-lel szemben, sőt amíg a Google nem fejlesztette nyelvi algoritmusait a szláv nyelvekre is, addig a Seznam egyértelműen jobban működött a helyi viszonyok között.

Nem lesz happy end

Az idő, a méretgazdaságosság elve, illetve a platformok komplexitása viszont a Google-nek kedveznek, s akármennyire is szomorú, de például az Android előretörése miatt is biztosan egyre többen pártolnak át a Google-höz a csehek közül, s a mostani piaci helyzet könnyen kiegyenlítődhet vagy éppen meg is fordulhat 3-5 év távlatában. Ha a Google presztízskérdést csinál az ügyből, akkor pedig erőből is képes kifárasztani a helyi szereplőt. Márpedig ha a csetepaté közben három hónap alatt annyi pénzt hirdetett el a két cég, mint amennyi a Seznam éves árbevétele volt három éve, akkor nyugodtan lehet gondolni erre is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról