Szerző: Dojcsák Dániel

2011. március 8. 16:50

Nem tudja uralma alá hajtani Csehországot a Google

Hihetetlen csata indult el a cseh piacon legnagyobb keresőszolgáltató Seznam és a Google között. A helyi cég hosszú évek óta stabilan áll ellen az amerikai térnyerésnek, de az eddigi csendes versengés most nyílt küzdelemmé fajult, aminek a helyi reklámpiac örülhet a legjobban.

2010 vége óta a cseh webes piac két titánja szórja egymásra villámait, s hiperaktív reklámkampányokkal próbálják a felhasználókat maguk mellé állítani. 2010 novembere és 2011 januárja között a Seznam és a Google együttesen 96 millió cseh koronát, azaz több mint 1 milliárd forintot költött reklámokra. A Seznam konzervatívabb felületeket választva a tévés és a nyomtatott sajtós hirdetéseket kombinálta, míg a Google a tévé mellett inkább az online felületeket töltötte meg. A 96 millió koronából a Google 41,4 milliót, a Seznam pedig 54,6 milliót költött el, azaz egyelőre a hazai szolgáltató bőkezűbbnek tűnik, igaz a piaci részesedéséhez képest a Google hozott nagyobb áldozatot - írja a Reklámtorta blog a cseh Admosphere piaci beszámolója alapján.

A harc egyébként nem most kezdődött, azóta tart, hogy a Google az egész régióban sikeresen gyűrte maga alá az összes helyi keresőt és kisebb szolgáltatót, de a cseh Seznammal nem tudott mit kezdeni. Ilyenre szinte egész Európában nincs példa, az amerikai szolgáltató a kontinens majdnem összes országában egyeduralkodó, s a keresőpiacon a legtöbb esetben más szereplőkkel alig-alig érdemes kalkulálni. A keresőoptimalizálással foglalkozó SuperSEO konferencián is egyértelműen uralta a tematikát a Google, mind az előadók, mind maguk a témák tekintetében, s ha a szigorúan vett keresőszakma sem foglalkozik semmivel a Google-ön kívül, akkor Magyarországon valóban egyszereplős ez a piac.

Öt éve komolyan itt van a régióban a Google

A Google 2006 körül kezdte el Európában a kisebb piacokat is meghódítani, akkor kezdődtek a lokalizációk, azóta készülnek termékek ide is, azután lett magyar AdSense, AdWords és Analytics támogatás is. A piacok bekebelezésénél a kaliforniai cég persze törekedett arra, hogy minél kevesebb pénzből megvalósuljon, s ezért is tűnt csendes forradalomnak például nálunk is.

Magyarországon az internet erős tartalomszolgáltatókat szült az előző évtized végén, Csehországban és Lengyelországban viszont inkább a szolgáltatások kerültek előtérbe. A Cseheknél a Seznam épített ki online szolgáltatási birodalmat a keresőn túl térképpel, híroldallal, blogszolgáltatóval, apróhirdetéssel, társkeresővel, kép- és videófeltöltővel, szótárral és tucatnyi egyéb hasznos képességgel. Mire a Google megérkezett, a Seznam már mindent megcsinált, amit egyébként a Google is nyújtani tudott volna, a cseh felhasználók pedig érthető okokból nem kezdtek el tömegesen áttérni egy számukra kevésbé releváns külföldi szolgáltatóra.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

2008-ban úgy hírlett, hogy a Google felvásárolja a cseh céget, s egyes hírek szerint 1 milliárd dolláros ajánlat is elhangzott az akkoriban havi 4,4 millió egyedi felhasználót vonzó Seznamra, illetve a birodalom többi részére, amibe még három, 2,5-3 millió egyedi látogatós szolgáltatás - írta akkor a Czech Business Weekly. 2008-ban a Seznamnak egyébként körülbelül 90 millió dolláros árbevétele volt, az előző évhez képest 40 százalékos növekedés mellett. Így az 1 milliárd dolláros ajánlat nem is tűnik elképesztőnek (akkor sem, ha az iWiW mai árfolyamon átszámolva 5 millió dolláros áron kelt el, a Vatera 7 millió dollárért), főleg úgy, hogy a Google számára egy újabb beolvasztott piac nem jelent komoly terhet a kiadási oldalon, akármilyen fejlesztésről is legyen szó.

A csehek mindent megkapnak a Google-től

Azóta is keményen próbálkozik a Google, s például annak ellenére, hogy Szlovákiában vagy épp Magyarországon nem elérhető a fizetős Android Market, a csehek már megkapták azt is, ott sikerült elindítani a Street View-t is, és szinte minden egyéb szolgáltatás is működik, ami releváns ott. Ennek ellenére a keresőpiacon még mindig nem sikerült megszorítani a Seznamot, amely 60 százalék körüli részesedéssel bír, a nagy Google pedig mindössze 31 százalékot képes elérni. A most elindult  csatározás minden esetre azt a látszatot kelti, hogy a Google szeretné ezt az öt éves problémát megoldani végre, s mindent megtesz azért, hogy a kudarcba taszítsa a helyi szolgáltatót.

Magyarországon az iWiW története hasonló, hiszen az is egyszerre  indult a Facebookkal, s mire az amerikai konkurens ideért, a potenciális ügyfelek jelentős része már az őshonos szolgáltatónál volt. A különbség annyi, hogy a Seznam képes volt az innovációját 1996 óta mostanáig is megtartani, s mind a mai napig versenyképes a Google-lel szemben, sőt amíg a Google nem fejlesztette nyelvi algoritmusait a szláv nyelvekre is, addig a Seznam egyértelműen jobban működött a helyi viszonyok között.

Nem lesz happy end

Az idő, a méretgazdaságosság elve, illetve a platformok komplexitása viszont a Google-nek kedveznek, s akármennyire is szomorú, de például az Android előretörése miatt is biztosan egyre többen pártolnak át a Google-höz a csehek közül, s a mostani piaci helyzet könnyen kiegyenlítődhet vagy éppen meg is fordulhat 3-5 év távlatában. Ha a Google presztízskérdést csinál az ügyből, akkor pedig erőből is képes kifárasztani a helyi szereplőt. Márpedig ha a csetepaté közben három hónap alatt annyi pénzt hirdetett el a két cég, mint amennyi a Seznam éves árbevétele volt három éve, akkor nyugodtan lehet gondolni erre is.

a címlapról