Szerző: Dojcsák Dániel

2011. március 01. 08:46:00

Telekom: Nem LTE lesz, hanem mobil élmény

A barcelonai Mobile World Congress alatt a HWSW a kütyüfelhozatal böngészése mellett figyelmet fordított arra is, hogy az okostelefonok és az azokat használó emberek vajon milyen hálózatokon fognak csüngeni a következő években. Sokat hallunk egyre gyorsabb hálózatokról, LTE-ről és olcsó roamingról, de kevesen látják át, hogy vajon mi is fog történni ezeken a területeken a következő 1-2 évben.

Olivier Baujard, a Deutsche Telekom műszaki vezérigazgató-helyettese egy beszélgetés során a HWSW-nek elmondta, a Telekom csoport globális stratégiát alakított ki, ami független technológiától, országoktól, jogi környezettől, és minden esetben a felhasználót igyekszik alapul venni. Ennek értelmében a következő években a fókusz a mobil szélessávon lesz minden tekintetben, ahogy a vezető fogalmazott, a kulcs a "4G élmény". Mivel a felhasználókat többnyire nem érdekli, hogy a háttérben milyen technológiák dolgoznak, a Telekom sem kötelezi el magát egy-egy fogalom mellett, ezért nem beszélhetünk önmagában sem HSPA , sem LTE fejlesztésről, okostelefon disztribúcióról, platformokról, hanem ezen fogalmak helyes keveréke adja össze a teljes képet.

Idén csak a németek kapnak LTE-t

2011-re természetesen vannak már részletes tervek, Olivier Baujard a publikus részeket meg is osztotta a HWSW-vel. Globális szempontból is jelentős (értékben és teljesítményben is) beruházásokat hajt végre a Deutsche Telekom idén, ami hat országban hozza el a 21 Mbps, illetve négy országban a 42 Mbps elméleti maximum sávszélességű hálózatokat. Idén ez már nem teszthálózatokat jelent, hanem szinte teljes átállást és lefedettséget a nagyobb forgalmú területeken. Baujard kiemelte az Egyesült Államokat, ahol a 42 Mbps sávszélességet biztosító HSPA-ra való átállás lesz 2011 legnagyobb projektje.

Ahol megvan a piaci igény, idén elkezdődik az LTE-hálózatok telepítése is, ennek jelenleg már nincs technológiai akadálya, kizárólag üzleti kérdés, hogy hol és mikor indulnak el. A Telekom csoport minden országban megvizsgálja a megtérülési mutatókat, a felhasználók fizetőképességét, a piaci versenyhelyzetet, illetve a jogi- szabályozási környezetet és az adott ország gazdasági körülményeit és ennek fényében dönt arról, mikor érdemes az LTE-t bevezetni.

1800 MHz-es licenc a 100 százalékos lakossági lefedettségért cserébe

Minden országban egyedileg dolgozzák ki a fejlesztési terveket, Baujard szerint idén egyedül Németország előfizetői találkozhatnak ezzel a technológiával. A Deutsche Telekom és a német kormányzat között létrejött megállapodás értelmében a 800 MHz-es frekvenciára már megkapta a licencet a szolgáltató, és elkezdheti a fejlesztéseket, de az 1800 MHz-es frekvencián csak akkor indulhatnak telepítések, ha 800 MHz-es hálózattal befedte a jelenleg meglévő fehér foltokat. A német lakosság 100 százalékát el kell érni szélessávval, a Deutsche Telekom feladata jelenleg az, hogy azokra a helyekre is elvigye a gyors internetet, ahová a fix, kábeles megoldások nem érnek el. A németek 4 százaléka jelenleg semmilyen szélessávú szolgáltatáshoz nem fér hozzá lakóhelyén, ez főleg a ritkán lakott régiókban, a hegyvidékeken jellemző, illetve azokon a településeken, ahol nagyon régi és elavult a vezetékes hálózat.

Az 1800 MHz-es fejlesztéseket annyira komolyan gondolja a Deutsche Telekom, hogy még az idén, de legkésőbb 2012 elején végezni szeretne a fent említett fehér foltok lefedésével, ezt követően 2012 első félévében sebes tempóban kezd majd épülni a német LTE-hálózat, mondta Baujard. A fejlesztések földrajzi megoszlásával kapcsolatban a szakember kifejtette, nincsenek priorizált régiók, de értelemszerűen elsőként a nagyvárosokban, illetve az autópályák mentén lehet számítani az új bázisállomások megjelenésére. Magyar felhasználók számára ez azért lehet érdekes, mert nálunk az autópályák zömén sokszor még a hanghíváshoz szükséges GSM-hálózat is gyenge jelet produkál, HSPA hálózatot pedig csak akkor találunk, ha valamelyik nagyobb település mellett halad el a pálya, s beleér annak  vételi körzetébe.

Ha nem lesz LTE, lesz gyors HSPA

A német példa tehát a Deutsche Telekom szempontjából is egy kuriózum lesz 2011-ben és 2012-ben, de eközben Ausztriában is zajlanak majd kísérleti telepítések. Magyarországon viszont kérdéses az LTE térnyerése a következő években. "A fejlesztés iránya - tehát hogy a HSPA vagy az LTE technológia kap nagyobb hangsúlyt illetve prioritást - nagyban függ attól, hogyan változik a szabályozási környezet, mikortól állnak rendelkezésre a szükséges frekvenciák" - mondta lapunknak Maradi István, a Magyar Telekom műszaki vezérigazgató-helyettese. "A szükséges bővítések időzítését az is befolyásolja, hogy milyen kapacitásnövelési igények jelentkeznek a piacon az okostelefonok jelenleg tapasztalható térnyerése miatt."

Python és Appmenedzsment rendezvényekkel indítjuk a szezont (x) Február 26-27-én indul a HWSW free! ingyenes meetupsorozat, márciusban pedig 30 órás online képzéseket indítunk!

A HWSW értelmezése szerint a németországinál kisebb piac miatt itthon a drága nagyberuházások óvatosabb stratégiai előkészítést követelnek, illetve a hirtelen megváltozó jogi és gazdasági környezet is erősen befolyásolhatja a fejlesztések ütemét. A 42 Mbps maximális sávszélességű HSPA-hálózat gyors kiépítése azért kézenfekvőbb forgatókönyv, mert a felhasználói élményben azonnali és minőségi fejlődést hoz, ugyanakkor nem kell hozzá egy teljesen új infrastruktúrát kiépíteni, a meglévő bázisállomások fejlesztésével, alacsonyabb költségszint mellett is elérhető.

A találgatásokból tények viszont akkor lesznek, amikor a Magyar Telekom hálózatmodernizációra kiírt tendere lezárul, aminek győztese a következő 10 év rendszerszállítója lesz több tízmilliárd forint értékű megbízással. Ennek végeredménye egyben tartalmazni fogja a Telekom fejlesztési ütemezését is és elképzeléseit is.

A Telekom egy platform

Baujard a beszélgetés során kitért arra is, hogy a hálózatfejlesztés, illetve a csoport eredményessége nem egyszerűen felhasználói elégedettség kérdése, hiszen egy ekkora telekommunikációs cég nem csak szolgáltató, hanem egyben munkáltató és a beszállítók számára partner is. A telekom vállalatok szerinte komoly platformok, amikkel együtt mozog sok minden, és ha jól megy a nagyvállalatnak, akkor abból a startup cégek, az alkalmazás- és megoldásszállítók, a beszállítók és a kereskedelmi partnerek is profitálnak.

Baujard rajzolata szerint akár a német Deutsche Telekom, akár a Magyar Telekomról van szó, mindkét szereplő a saját területén egy könnyű utat jelent a piacra jutásban platformként. Elegendő csak a Kitchen Budapestre gondolni, ami (többek közt) a nagyvállalat szárnyai alatt épp azért jött létre, hogy magyar ötleteket segítsen a világra, de lehetne sorolni több apróbb kezdeményezést is, ami helyi szinten jelent húzást a versenybe beszállni akaró kis cégeknek.

Ez a fajta ölelés persze nem csak a versenyszférára vonatkozik, hanem a felhasználókra is. Sokakat meglephetett a Mobile World Congress idején bejelentett adatroaming-díjcsökkentés, hiszen elsőre érthetetlen, hogy miért éri meg az egyik legnagyobb európai szolgáltatónak belevinnie egy egész kontinensnyi piacot az árcsökkentésbe, amikor jelenleg a szabályozás csak közvetve, de nem ilyen szinten kényszerítené erre.

Sűrű fillért keres a szolgáltató

A válaszhoz szintén vissza kell kanyarodni Baujard első szavaira, amelyek szerint az összes felhasználó számára biztosított "mobilszélessáv élményen" kell legyen a hangsúly. Ehhez természetesen hozzátartozik az is, hogy a vállalat a jövőben a "sűrű fillért" keresi, azaz nem kevés elhivatott felhasználón szeretne sokat keresni, hanem minden előfizetőjét szeretné mobil szélessávú felhasználóvá konvertálni, s ehhez alacsony árak kellenek - a sok apró díjból viszont nagyobb bevételre tesz szert a szolgáltató.

Baujard elmondása szerint jelenleg az utazó előfizetők alig 4 százaléka veszi igénybe az adatroamingot, ami többnyire az üzleti előfizetők egy vékony rétegét jelenti, akiknél a munka megköveteli az internethasználatot, és a cég kifizeti ennek költségeit. Pedig épp az utazás közben lehetne kiaknázni az okostelefonok előnyeit, például a térképszolgáltatások, levelezés, kommunikáció, keresők és online ajánlók révén.

Ennek ellenére biztosnak tűnik, hogy a következő szezonban már mi is úgy nyaralunk, hogy a társaság egyik tagja befizet az egy hetes roamingra és ha épp androidos készüléke van, akkor Wi-Fi kapcsolaton keresztül ezt akár tovább is oszthatja a társaság többi tagjának. Az pedig minőségi váltás lehet egy utazás során, ha nem kell papírtérképet bányászni, hanem Google Maps-szel bármikor megnézhetjük hol vagyunk és merre kell menni, vagy éppen külföldön nem kell drága SMS-ekkel vagy roaming díjas hanghívással kommunikálni, mert ott lesz a Skype, Gtalk, MSN vagy épp az e-mail.

Mobilláz

Emellett, és pont talán emiatt a Telekom csoportnak, mint ahogyan minden szolgáltatónak, kritikusan fontos az is, hogy az okostelefon-eladások minél gyorsabb ütemben bővüljenek. Jelenleg a mobilkommunikációs cégeknek az egyetlen igazi növekedést felmutatni képes területe a mobilinternet, amihez az elmúlt évek "3G stick" láza után inkább az új generációs okostelefonok járulnak hozzá. A HWSW azon kérdésére, hogy a T-Mobile szempontjából van-e kiemelt vagy prioritáson kezelt okostelefon platform, Baujard ismét visszatért a kezdeti állításra, miszerint a felhasználói élmény számít csak.

Elmondása szerint a szolgáltatónak nagy látószögben kell szemlélni a piacot, s ott nem szabad, hogy számítsanak a szoftverplatformok, s nem szabad letenni a voksot egyik terület mellett sem, mert azzal mindenképp felhasználót veszít. Természetesen van szegmentáció, de Baujard véleménye az, hogy az előfizető nem feltétlenül önmagáért választ egy rendszert, a lényeg hogy mekkora a kijelző, mennyire egyszerű a kezelés, milyen az érintőkijelző és persze az, hogy milyen alkalmazás-piactér van a platform mögött. A mobilszolgáltatónak mindössze annyi a feladata, hogy minél szélesebb kínálatot adjon, hisz ebben az esetben a több az jobb is. A kínálat szélesítése mellett pedig fontos, hogy tudjon saját alkalmazásokat, megoldásokat is kínálni a saját előfizetőinek az igényei szerint, s az adott alkalmazást lehetőleg minden operációs rendszeren elérhetővé kell tenni.

A Deutsche Telekom, illetve a Telekom csoport nem szeretne leragadni a technológiai részleteknél, az maradjon a mérnökök dolga. A felhasználó szintjéről kezdi felépíteni a stratégiát, s a következő évek történéseit soha nem a kínálati, hanem a keresleti oldal fogja meghatározni. Minden fejlesztés, minden akció, minden döntés azt szolgálja idén és jövőre is, hogy sok millió felhasználó döntsön úgy, mobilkészülékével is hozzáköti magát az online világhoz.

a címlapról