Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Telekom: Nem LTE lesz, hanem mobil élmény

Dojcsák Dániel, 2011. március 01. 08:46
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A barcelonai Mobile World Congress alatt a HWSW a kütyüfelhozatal böngészése mellett figyelmet fordított arra is, hogy az okostelefonok és az azokat használó emberek vajon milyen hálózatokon fognak csüngeni a következő években. Sokat hallunk egyre gyorsabb hálózatokról, LTE-ről és olcsó roamingról, de kevesen látják át, hogy vajon mi is fog történni ezeken a területeken a következő 1-2 évben.

Olivier Baujard, a Deutsche Telekom műszaki vezérigazgató-helyettese egy beszélgetés során a HWSW-nek elmondta, a Telekom csoport globális stratégiát alakított ki, ami független technológiától, országoktól, jogi környezettől, és minden esetben a felhasználót igyekszik alapul venni. Ennek értelmében a következő években a fókusz a mobil szélessávon lesz minden tekintetben, ahogy a vezető fogalmazott, a kulcs a "4G élmény". Mivel a felhasználókat többnyire nem érdekli, hogy a háttérben milyen technológiák dolgoznak, a Telekom sem kötelezi el magát egy-egy fogalom mellett, ezért nem beszélhetünk önmagában sem HSPA , sem LTE fejlesztésről, okostelefon disztribúcióról, platformokról, hanem ezen fogalmak helyes keveréke adja össze a teljes képet.

Idén csak a németek kapnak LTE-t

2011-re természetesen vannak már részletes tervek, Olivier Baujard a publikus részeket meg is osztotta a HWSW-vel. Globális szempontból is jelentős (értékben és teljesítményben is) beruházásokat hajt végre a Deutsche Telekom idén, ami hat országban hozza el a 21 Mbps, illetve négy országban a 42 Mbps elméleti maximum sávszélességű hálózatokat. Idén ez már nem teszthálózatokat jelent, hanem szinte teljes átállást és lefedettséget a nagyobb forgalmú területeken. Baujard kiemelte az Egyesült Államokat, ahol a 42 Mbps sávszélességet biztosító HSPA-ra való átállás lesz 2011 legnagyobb projektje.

Ahol megvan a piaci igény, idén elkezdődik az LTE-hálózatok telepítése is, ennek jelenleg már nincs technológiai akadálya, kizárólag üzleti kérdés, hogy hol és mikor indulnak el. A Telekom csoport minden országban megvizsgálja a megtérülési mutatókat, a felhasználók fizetőképességét, a piaci versenyhelyzetet, illetve a jogi- szabályozási környezetet és az adott ország gazdasági körülményeit és ennek fényében dönt arról, mikor érdemes az LTE-t bevezetni.

1800 MHz-es licenc a 100 százalékos lakossági lefedettségért cserébe

Minden országban egyedileg dolgozzák ki a fejlesztési terveket, Baujard szerint idén egyedül Németország előfizetői találkozhatnak ezzel a technológiával. A Deutsche Telekom és a német kormányzat között létrejött megállapodás értelmében a 800 MHz-es frekvenciára már megkapta a licencet a szolgáltató, és elkezdheti a fejlesztéseket, de az 1800 MHz-es frekvencián csak akkor indulhatnak telepítések, ha 800 MHz-es hálózattal befedte a jelenleg meglévő fehér foltokat. A német lakosság 100 százalékát el kell érni szélessávval, a Deutsche Telekom feladata jelenleg az, hogy azokra a helyekre is elvigye a gyors internetet, ahová a fix, kábeles megoldások nem érnek el. A németek 4 százaléka jelenleg semmilyen szélessávú szolgáltatáshoz nem fér hozzá lakóhelyén, ez főleg a ritkán lakott régiókban, a hegyvidékeken jellemző, illetve azokon a településeken, ahol nagyon régi és elavult a vezetékes hálózat.

Az 1800 MHz-es fejlesztéseket annyira komolyan gondolja a Deutsche Telekom, hogy még az idén, de legkésőbb 2012 elején végezni szeretne a fent említett fehér foltok lefedésével, ezt követően 2012 első félévében sebes tempóban kezd majd épülni a német LTE-hálózat, mondta Baujard. A fejlesztések földrajzi megoszlásával kapcsolatban a szakember kifejtette, nincsenek priorizált régiók, de értelemszerűen elsőként a nagyvárosokban, illetve az autópályák mentén lehet számítani az új bázisállomások megjelenésére. Magyar felhasználók számára ez azért lehet érdekes, mert nálunk az autópályák zömén sokszor még a hanghíváshoz szükséges GSM-hálózat is gyenge jelet produkál, HSPA hálózatot pedig csak akkor találunk, ha valamelyik nagyobb település mellett halad el a pálya, s beleér annak  vételi körzetébe.

Ha nem lesz LTE, lesz gyors HSPA

A német példa tehát a Deutsche Telekom szempontjából is egy kuriózum lesz 2011-ben és 2012-ben, de eközben Ausztriában is zajlanak majd kísérleti telepítések. Magyarországon viszont kérdéses az LTE térnyerése a következő években. "A fejlesztés iránya - tehát hogy a HSPA vagy az LTE technológia kap nagyobb hangsúlyt illetve prioritást - nagyban függ attól, hogyan változik a szabályozási környezet, mikortól állnak rendelkezésre a szükséges frekvenciák" - mondta lapunknak Maradi István, a Magyar Telekom műszaki vezérigazgató-helyettese. "A szükséges bővítések időzítését az is befolyásolja, hogy milyen kapacitásnövelési igények jelentkeznek a piacon az okostelefonok jelenleg tapasztalható térnyerése miatt."

A HWSW értelmezése szerint a németországinál kisebb piac miatt itthon a drága nagyberuházások óvatosabb stratégiai előkészítést követelnek, illetve a hirtelen megváltozó jogi és gazdasági környezet is erősen befolyásolhatja a fejlesztések ütemét. A 42 Mbps maximális sávszélességű HSPA-hálózat gyors kiépítése azért kézenfekvőbb forgatókönyv, mert a felhasználói élményben azonnali és minőségi fejlődést hoz, ugyanakkor nem kell hozzá egy teljesen új infrastruktúrát kiépíteni, a meglévő bázisállomások fejlesztésével, alacsonyabb költségszint mellett is elérhető.

A találgatásokból tények viszont akkor lesznek, amikor a Magyar Telekom hálózatmodernizációra kiírt tendere lezárul, aminek győztese a következő 10 év rendszerszállítója lesz több tízmilliárd forint értékű megbízással. Ennek végeredménye egyben tartalmazni fogja a Telekom fejlesztési ütemezését is és elképzeléseit is.

A Telekom egy platform

Baujard a beszélgetés során kitért arra is, hogy a hálózatfejlesztés, illetve a csoport eredményessége nem egyszerűen felhasználói elégedettség kérdése, hiszen egy ekkora telekommunikációs cég nem csak szolgáltató, hanem egyben munkáltató és a beszállítók számára partner is. A telekom vállalatok szerinte komoly platformok, amikkel együtt mozog sok minden, és ha jól megy a nagyvállalatnak, akkor abból a startup cégek, az alkalmazás- és megoldásszállítók, a beszállítók és a kereskedelmi partnerek is profitálnak.

Baujard rajzolata szerint akár a német Deutsche Telekom, akár a Magyar Telekomról van szó, mindkét szereplő a saját területén egy könnyű utat jelent a piacra jutásban platformként. Elegendő csak a Kitchen Budapestre gondolni, ami (többek közt) a nagyvállalat szárnyai alatt épp azért jött létre, hogy magyar ötleteket segítsen a világra, de lehetne sorolni több apróbb kezdeményezést is, ami helyi szinten jelent húzást a versenybe beszállni akaró kis cégeknek.

Ez a fajta ölelés persze nem csak a versenyszférára vonatkozik, hanem a felhasználókra is. Sokakat meglephetett a Mobile World Congress idején bejelentett adatroaming-díjcsökkentés, hiszen elsőre érthetetlen, hogy miért éri meg az egyik legnagyobb európai szolgáltatónak belevinnie egy egész kontinensnyi piacot az árcsökkentésbe, amikor jelenleg a szabályozás csak közvetve, de nem ilyen szinten kényszerítené erre.

Sűrű fillért keres a szolgáltató

A válaszhoz szintén vissza kell kanyarodni Baujard első szavaira, amelyek szerint az összes felhasználó számára biztosított "mobilszélessáv élményen" kell legyen a hangsúly. Ehhez természetesen hozzátartozik az is, hogy a vállalat a jövőben a "sűrű fillért" keresi, azaz nem kevés elhivatott felhasználón szeretne sokat keresni, hanem minden előfizetőjét szeretné mobil szélessávú felhasználóvá konvertálni, s ehhez alacsony árak kellenek - a sok apró díjból viszont nagyobb bevételre tesz szert a szolgáltató.

Baujard elmondása szerint jelenleg az utazó előfizetők alig 4 százaléka veszi igénybe az adatroamingot, ami többnyire az üzleti előfizetők egy vékony rétegét jelenti, akiknél a munka megköveteli az internethasználatot, és a cég kifizeti ennek költségeit. Pedig épp az utazás közben lehetne kiaknázni az okostelefonok előnyeit, például a térképszolgáltatások, levelezés, kommunikáció, keresők és online ajánlók révén.

Ennek ellenére biztosnak tűnik, hogy a következő szezonban már mi is úgy nyaralunk, hogy a társaság egyik tagja befizet az egy hetes roamingra és ha épp androidos készüléke van, akkor Wi-Fi kapcsolaton keresztül ezt akár tovább is oszthatja a társaság többi tagjának. Az pedig minőségi váltás lehet egy utazás során, ha nem kell papírtérképet bányászni, hanem Google Maps-szel bármikor megnézhetjük hol vagyunk és merre kell menni, vagy éppen külföldön nem kell drága SMS-ekkel vagy roaming díjas hanghívással kommunikálni, mert ott lesz a Skype, Gtalk, MSN vagy épp az e-mail.

Mobilláz

Emellett, és pont talán emiatt a Telekom csoportnak, mint ahogyan minden szolgáltatónak, kritikusan fontos az is, hogy az okostelefon-eladások minél gyorsabb ütemben bővüljenek. Jelenleg a mobilkommunikációs cégeknek az egyetlen igazi növekedést felmutatni képes területe a mobilinternet, amihez az elmúlt évek "3G stick" láza után inkább az új generációs okostelefonok járulnak hozzá. A HWSW azon kérdésére, hogy a T-Mobile szempontjából van-e kiemelt vagy prioritáson kezelt okostelefon platform, Baujard ismét visszatért a kezdeti állításra, miszerint a felhasználói élmény számít csak.

Elmondása szerint a szolgáltatónak nagy látószögben kell szemlélni a piacot, s ott nem szabad, hogy számítsanak a szoftverplatformok, s nem szabad letenni a voksot egyik terület mellett sem, mert azzal mindenképp felhasználót veszít. Természetesen van szegmentáció, de Baujard véleménye az, hogy az előfizető nem feltétlenül önmagáért választ egy rendszert, a lényeg hogy mekkora a kijelző, mennyire egyszerű a kezelés, milyen az érintőkijelző és persze az, hogy milyen alkalmazás-piactér van a platform mögött. A mobilszolgáltatónak mindössze annyi a feladata, hogy minél szélesebb kínálatot adjon, hisz ebben az esetben a több az jobb is. A kínálat szélesítése mellett pedig fontos, hogy tudjon saját alkalmazásokat, megoldásokat is kínálni a saját előfizetőinek az igényei szerint, s az adott alkalmazást lehetőleg minden operációs rendszeren elérhetővé kell tenni.

A Deutsche Telekom, illetve a Telekom csoport nem szeretne leragadni a technológiai részleteknél, az maradjon a mérnökök dolga. A felhasználó szintjéről kezdi felépíteni a stratégiát, s a következő évek történéseit soha nem a kínálati, hanem a keresleti oldal fogja meghatározni. Minden fejlesztés, minden akció, minden döntés azt szolgálja idén és jövőre is, hogy sok millió felhasználó döntsön úgy, mobilkészülékével is hozzáköti magát az online világhoz.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.