Szerző: Dojcsák Dániel

2011. január 14. 13:52

Semmi értelme nem lenne egy Facebook-mobilnak

Az biztosan tudható, hogy a Facebook együttműködik az INQ Mobile nevű okostelefon-gyártóval, de a közös munkával kapcsolatban egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy a Facebook a saját kapcsolati adatbázisának a mély integrálását szeretné megoldani okostelefonokban, Facebook-márkás mobilokról szó sincs.

Tavaly szeptemberben robbant ki a pletyka, hogy a Facebook saját mobilt dob piacra, de Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója a Bloombergnek és a TechCrunchnak is tagadta, hogy a találgatások igazak lennének. A Techcrunch-interjúban Zuckerberg szó szerint azt mondta, hogy nem fognak okostelefont gyártani, ami egyes értelmezések szerint csak egy terelés, ami úgy védhető, hogy gyártani valóban nem a Facebook fogja a mobilt, ahogyan a Google helyett is a Samsung és a HTC készítette el a “Google mobilt”, a Nexus One-t illetve a Nexus S-t.

Androidos Facebook-mobil?

A híresztelések arról szólnak, hogy a Facebook felül az Android-vonatra, de a Google-től teljesen független saját verziót hoz létre, amiben a névjegyzék, illetve a tartalmak, képek, videók  kiszolgálója a Facebook lenne. Egy másik verzió szerint a Facebook egy alsó kategóriás, olcsó készülékkel támadna, ami inkább a mostani "butatelefonok" mezőnyébe érkezne, de az okostelefonokra jellemző működés és a Facebook által támogatott cloud adatkezelés jellemezné.

Egészen idáig semmilyen konkrétum nem látott napvilágot, de most az egyik amerikai IT-lap megszerzett egy specifikációt az INQ Cloud Touch készülékről. A kiszivárgás helye a Bluetooth Special Interest Group szabványosítási szervezet, ahol az említett mobil épp most kapta meg a Bluetooth minősítését. A Bluetooth SIG leírásában az INQ Cloud Touch készülék “egy androidos okostelefon, amit úgy fejlesztettek ki, hogy a gyorsabb és okosabb üzenetküldést támogassa. A tervezés azt vette alapul, ahogy az emberek természetesen kommunikálnak, illetve, ahogyan azt a Facebook építette be szolgáltatásába. A home screen több belépési pontot kínál a Facebook különböző szolgáltatásaihoz, miközben egy dinamikus widget státusüzenetek, albumok, fotók és videók feedjeit mutatja.”

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A brit székhelyű INQ Mobile, aminek egyébként több közösségorientált mobilkészülék van a portfóliójában, megtagadta a válaszadást a sajtó kérdéseire, de jelezte, hogy következő hónapban, Barcelonában a Mobile World Congressen - ahonnan a HWSW is tudósít majd - már lesz mondanivalója.

A fenti leírás, illetve a halogató ígéret még nem garancia semmire, ugyanis a BSIG-től kiszivárgott leírás bármelyik mobilszolgáltató vagy gyártó marketinganyaga lehetne, ami a Facebookot és egyéb közösségi szolgáltatásokat integrálta az eszközébe. Arról pedig nem esett szó, hogy a névjegyzék Google- vagy Facebook-alapú szinkronizálásra van-e hangolva, egyszerűen az is lehetséges, hogy a szöveg csak meglovagolja a Facebook körüli felhajtást, vagy éppen az INQ a szeptemberi pletykákat kihasználva egy ilyen leírással csinál saját magának ingyenreklámot. Számára elég érték lehet az is, ha az átlagos fogyasztó fejében az marad meg, hogy az INQ készít Facebook-mobilt. Az említett integráció egyébként megtalálható a Motorola Droid sorozatban, de a HTC Sense-re is ráhúzható hasonló, mégsem aposztrofálja senki a termékeket Facebook-telefonként.

Az elemzők nem látnak rá esélyt

A szkeptikusok közé tartoznak a piaci elemzők is, akik szinte egyöntetűen állítják, hogy a Google-lel ellentétben a Facebook belépése nem várható a mobilpiacra. A Forrester Research elemzője, Charles Golvin konkrétan azt nyilatkozta az üggyel kapcsolatban, hogy nem lát semmilyen érvet amellett, hogy egy Facebook mobilnak bármi értelme lenne. “A Facebook már így is a világ egyik legnépszerűbb és leginkább használt alkalmazása az okostelefon platformokon. Ezek a kliensek sok tízmillió Facebook-felhasználót érnek el minden nap. Miért akarna egy fogyasztó egy Facebook márkázott mobilt, amikor a meglévő eszközén is már akadály nélkül be van csatornázva a közösségi hálózatokba?”

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról