Szerzők: Bodnár Ádám, Dojcsák Dániel

2010. december 20. 09:11

Amit az internet elvett, vissza kell venni az internettől

„A fájlcsere nem megváltoztatta, hanem megölte a zeneipart” – mondja a HWSW-nek Lukács László, a Tankcsapda frontembere, aki Cseresznyével, a gitárossal együtt nemrég a szerkesztőség vendége volt egy beszélgetésre.

A kiadók és a zenészek korábban sikeres, lemezeladásokra épülő üzleti modellje jó egy évtizede végleg megváltozott, amikor tömegessé kezdett válni az otthonokban a szélessávú internet és a fájlcserélő hálózatok is mindenki számára könnyen elérhetővé váltak. Hogyan élte ezt meg a Tankcsapda, az ország egyik legsikeresebb rockzenekara?

A tankcsapdások körében ciki a kalózkodás

A Tankcsapda-rajongók között egyaránt vannak tizenéves fiatalok, akik a legújabb lemezzel ismerték meg a bandát és olyan harminc-negyven évesek, akik a kezdetektől követték a zenekar több mint 20 éves pályafutását. A fiúk szerint a rajongók rendkívül hűségesek a zenekarhoz és tankcsapdás körökben ciki a másolás. Mégis, a 90-es évek közepén még 60-70 ezer lemezt is el tudott adni a Tankcsapda, ez mára nagyjából tizedére zuhant vissza, magyarázza Cseresznye, a gitáros.  A kalózkodás, illegális másolás persze nem friss jelenség. "Amikor fiatalok voltunk, tízen dobtuk össze a pénzt egy jugoszláv kiadású Judas Priest lemezre, aztán mindenki lemásolta magának - mondta Lukács László. Később jöttek a kétkazettás magnók, a CD-másolók, és így tovább. De a fájlcsere egészen más, csak egy gombot kell megnyomni.

A fiúk szerint a fájlcsere nem csak a befutott zenekarokat teszi tönkre (bár kétségtelenül nekik okozza a legnagyobb anyagi kárt), hanem az újonnan indulókat is. "Korábban, ha bekopogtál egy demóval a kiadókhoz és fantáziát láttak benned, hajlandók voltak előre megfinanszírozni a lemezfelvételt, a promóciót. A fájlcsere ennek véget vetett, ahogy a lemez kikerül a stúdióból, máris elérhető a neten, ezek után ki venné meg? Az ingyennél nincs olcsóbb foglalja össze a zenészek szempontjából kilátástalannak tűnő helyzetet Lukács.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A fájlcsere kapcsán kialakuló viták során sokan helyezkednek arra az álláspontra, hogy a zenét mint művészeti alkotást nem lehet eladható termékként megközelíteni. Lukács hasonlata szerint  egy épület is lehet művészeti alkotás, aminek évszázadok múltán is a csodájára járnak, de ettől függetlenül a felépítéséhez meg kell venni az építőanyagokat, a téglát, a cementet. Egy lemez felvétele is kiadásokkal jár, ki kell fizetni a stúdiót, a hangmérnököt, ellenkező esetben a lemez csalódást okoz a hallgatóknak, akik azt érzik, rossz minőséget kaptak a pénzükért.

Nem hoz eleget a koncertjegy és a póló

A hanglemezipar a technológiai fejlődésnek köszönheti létrejöttét, és úgy tűnik, a technológia továbbfejlődése fogja megölni. Arra a felvetésre, hogy a zenészek a lemezeladások csökkenő bevételét tudják-e sűrűbb koncertezéssel pótolni, negatív választ kaptunk. A Tankcsapda egy évben 60-80 koncertet ad, mondta el a HWSW-nek Cseresznye, ennél sokkal többet vállalni a nagyobb bevétel érdekében emberileg, fizikailag rendkívül megterhelő lenne. Egy idő után a közönség is megunná a túl sűrűn játszó együttest és többet nem menne el a bulikra. Nem kecsegtet sok jóval a relikviák értékesítése sem, kevesen vásárolnának minden koncerten egy-egy pólót 4-5 ezer forintért, amennyibe maga a jegy is került.

"Ha valaki azt hallja, hogy telt házas koncertet adtunk a debreceni Főnixben 8 ezer embernek és tudja hogy 4 ezer forint volt egy jegy, egyből arra a következtetésre jut, hogy akkor a zenekar tagjai fejenként 10 milliót kaszáltak. Egy ilyen koncert megszervezése rengeteg kiadással jár, a terembérlet, a hangosítás, a színpadtechnika mind költség, de a kötelező mentőautó kiállása is 60 ezer forint 4 órára, erre még azok sem gondolnak, akik egyébként otthonosan mozognak a zeneiparban, mondja Lukács. A Tankcsapda a szokásostól eltérően maga szervezi, maga finanszírozza a koncertjeit, így pontosan átlátják a folyamat minden apró részletét.

Egy 20 éve létező zenekarnak garantálnia kell a minőséget, de újat is kell mutatni, emiatt különösen nehéz számukra az a helyzet, hogy a lemezeladások csökkenésével párhuzamosan a koncertek iránti érdeklődés is lankad. A rocksztárok kultuszát az előző néhány évtizedben a zenetévék erősítették, s hazánkban is sokat köszönhet a Tankcsapda, illetve sok más zenekar is a VIVA és az MTV hatásának. Mára viszont ezek a csatornák is valóságshowkat és beszélgetős műsorokat sugároznak, a tömegmédiában irrelevánssá vált a zenehallgatás.

Az internet megölte a rocknrollt

A Tankcsapda szerint viszont az igazi rocknroll életérzésbe nem fér bele, hogy ülnek a számítógép előtt és pötyögnek, a legjobb az lenne, ha egyszerűen csak élhetnék életüket, és semmi másra nem kellene figyelniük, csak a jó szövegek és jó dalokat írására és előadására. A kiadói háttérrel futó zenekaroknál ez a modell működött, de a lemezeladások hanyatlásával a több lábon állás kritikusan fontossá vált, s sok esetben egy nem mainstream előadó abba is belefuthat, hogy egy album megjelentetésével veszteségesen jön ki a kiadóval szemben. Lukács szerint könnyebb dolga lehet az elektronikus zenét játszóknak, akik egyébként is technológia közeli szférában léteznek, s a rajongóik és követőik is normális közegükben találkoznak az interneten a zenével. Igaz ez még nem jelent automatikusan bevételt is.

Pedig a cement és tégla példájánál maradva a zeneszerzéshez pénz kell. Lehet hogy a Tankcsapda nem is ad ki több nagylemezt, hanem visszatérnek a 3-4 számos kiadványokra, de a műanyag korong már nem feltétlenül jelenik meg mint hordozó vázolta a helyzetet Cseresznye. Lukács szerint teljesen mindegy, hogy szalagon, lemezen, pendrive-on vagy akár egy ma még nem is létező hangkristályon van a zene, mindig meg kell hajolni az uralkodó technológia előtt, ahogy ez történt régen is. Viszont a bevételt realizálni kell attól függetlenül, hogy hogyan jelenik meg a zene.

A beszélgetés során a HWSW próbálta végigjárni a lehetőségeket, s felvetettük például a donációt, ami külföldön egyes zenekaroknál jó ideje működik. Ilyenkor az előadó szabadon elérhetővé teszi a zenéjét a neten, s a rajongók döntésük alapján annyit fizetnek érte, amennyit reálisnak látnak. Cseresznye szerint azonban a Tankcsapda nem akar koldusként viselkedni. A végén még nekem kell elnézést kérnem, amiért kiadok egy lemezt - mondja. A másik alternatív lehetőség a szponzoráció, amivel a legtöbb zenekar él is. Ezt a modellt továbbfejleszteni lehet, de Lukács szerint nem érdemes azt gondolni, hogy a vállalatok olyan bőkezűen ígérnek és annyit, hogy abból fenn lehetne tartani az egész rendszert. Túlzásokba sem lehet esni, mivel a rajongók egy idő után megorrolnak a zenekarra a túlzott reklámzaj miatt, másrészt hiteltelennek gondolják.

Magyarországon az elektronikus értékesítés a magasan megállapított jogdíjak miatt nem működőképes, s az internetszolgáltatóktól befolyó járulék, jogdíj sem járható út, pedig a zenekarok számára kényelmes lenne. Az üreshordozó jogdíjakkal kapcsolatban annyit érdemes megemlíteni, hogy ugyan tényleg jelentős bevétel keletkezik belőle, de részben ez külföldi kiadókhoz vándorol, s az elosztás nem feltétlenül tükrözi sem a művészi értékeket, sem a közönség figyelmének súlyait.

Nehéz helyzetet teremtett tehát az internet a zene világában. Az igazi rocknroll érzés már rég oda van, s ha valaki sikeres akar lenni, akkor a terjesztésben és az előadásban a termékszemléletet kell követnie, de ha minőségi zenét szeretne létrehozni, akkor művészként kell gondolkodni. A kettő egyre inkább eltávolodik egymástól, de a professzionális zenészeknek meg kell oldaniuk ezt a feladatot.  Az internetet és a fájlcserét lehet hibáztatni, s valóban szerencsétlen helyzet, hogy az átlagos internetező elvárja, hogy egy jól összerakott, tartalmilag és hangminőségileg is tökéletes produktum szólaljon meg a hangrendszerén, de közben természetesnek veszi, hogy ezt két kattintással éri el online, anélkül, hogy fizetne érte.

Amit az internet elvett...

A zeneipar elaludt, a zenészek és a lemezkiadók kényelmesek voltak, ez óriási hiba, de közben a közönség is megváltozott. Az igazán őszinte, zeneiparban járatos ember nem tagadja, hogy a felhasználók helyében ő maga is letöltene - Lukács saját bevallása szerint sok zenét szerez be a így, de ami megtetszik neki, megvásárolja a CD-n. A Motörhead új lemeze már két hete megvan a netről, de alig várom hogy megvehessem a boltban - mondja lelkesen. A Tankcsapda példája viszont jól mutatja, hogy még egy nagy múlttal rendelkező, kultikus csapatot is megroppant a bevételek jelentős csökkenése, amit a fájlcsere okoz.

"Mi a közönségnek minőséget akarunk adni, joggal várják el tőlünk a jó hangzást és látványt, nem engedhetjük meg magunknak, hogy a rajongók csalódjanak magyarázta a frontember. "És nem az a probléma, ha másnap lehúznak minket az Indexen, hogy milyen szar volt a koncert, hanem az, hogy ha a közönség, a rajongó nem érzi jól magát a bulin, mi sem érezzük jól magunkat a színpadon. Így viszont ezt nem akarjuk csinálni."

A beszélgetés során a srácok  többször bizonyságát adták annak, hogy ízég-vérig zenészek, több mint 20 év után is az hajtja őket előre, hogy imádnak dalokat írni, előadni azokat és látni a tomboló tömeget. A XXI. században a professzionális zenészek életébe azonban ma már bele kell tartozzon az online értékesítés, a közösségi hálózatok használata, az online marketing. Amit az internet elvett tőlük, azt vissza kell venniük az internettől.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról