Szerző: Bizó Dániel

2010. október 21. 17:45

Oracle és Linux kezeli a T-Mobile hálózatát

Új, sztenderdizáltabb informatikai rendszer szolgálja ki a T-Mobile hálózati szolgáltatásainak irányítását, amely a rugalmatlan gyártóspecifikus megoldásokat váltja. A Magyar Telekom alacsonyabb üzemeltetési költséget, majd komplex szolgáltatások kifejlesztését várja a folyamatban lévő migrációtól.

Az ész a tornyok és kábelek mögött

A Magyar Telekom augusztusban kezdte meg új hálózati szolgáltatásplatformja éles üzemét, amely a T-Mobile mobilhálózati rendszerébe érkező hang- és adathívásokat kezeli, és köti össze más alrendszerekkel, mint például az IP-alapú multimédiás alrendszer (IMS), vagy a számlázás. Ez az úgynevezett services delivery platform (SDP) felelős a mobilhálózati forgalom, pontosabban egyes hívások magas szintű vezérléséért, mint például a hívás engedélyezése a számlaegyenleg alapján, a hívás átirányítása a beállított paraméterek függvényében.

Az SDP ellenőrzi például, hogy a Domino feltöltőkártyásoknak van-e elegendő keret a számlájukon a híváshoz, alkalmazza a megfelelő percdíjat a ZöldZóna hívásokhoz, vagy az emelt díjas hívások és SMS-ek kezelését végzi - ezek csak a legegyszerűbb példák. Az SDP-n a mobilhívások 80 százaléka, az SMS-ek fele áthalad. Ez azt jelenti, hogy másodpercenként több száz, egyes esetekben több ezer kapcsolódást kell lekezelnie a rendszernek, és a szoftveresen kódolt logika alapján a megfelelő műveletet elvégezni.

A korábbi, hálózati berendezésgyártóra specifikus Ericsson gateway-megoldással ellentétben az új szolgáltatásnyújtási platform a nyílt piacon bárki által beszerezhető, széleskörűen elterjedt hardver és szoftverelemekre épül, és Java fejlesztői környezetből kezelhető, függetlenül az alatta meghúzódó telekommunikációs berendezések pontos típusától. A Magyar Telekom az Alerantot bízta meg a rendszerintegrációval, amely BEA alkalmazásszerverre és Convergin szolgáltatásbrókerre alapozta javaslatát, időközben azonban mindkét szoftvercéget felvásárolta az Oracle, így végül Oracle-alapú megoldás született, mire elkészült a munka - ilyen minőségben az egyetlen referenciaimplementáció a Deutsche Telekom csoporton belül, amellyel az Alerant jó eséllyel pályázik nemzetközi megbízásokra is.

Javával bármit lehet majd

Az Alerant a megoldás részeként egy olyan keretrendszert, lényegében köztesréteget dolgozott ki, amellyel a Javában fejlesztett alkalmazások meghívhatják a szükséges hálózati protokollokat és már meglévő szolgáltatásokat, azok működésének ismerete nélkül, nagyban leegyszerűsítve a munkát az alkalmazásfejlesztők számára. A köztesrétegnek köszönhetően a hálózati berendezésekhez kínált fejlesztői és alkalmazásfuttatási környezettől függetlenül lehet tetszőleges komplexitású logikát megvalósítani.

Fekete László, a Magyar Telekom IT szolgáltatásfejlesztési vezetője szerint régóta felmerült már az igény, hogy a mobil telefonközpont nem szabványos kapcsolódásokat is képes legyen kialakítani, például az IPTV rendszer vagy közvetlenül a nyílt internet felé. A bevezetési időszakot követően a Telekom sokkal gyorsabban és könnyebben tud majd újabb mobilszolgáltatásokat kifejleszteni, mint például helyfüggő kapcsolások és geolokációs információk kinyerése és továbbítása.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A technikai lehetőségeket példázza, hogy az IPTV platform érzékeli a bejövő hívást, és megállítja akár a műsort is, ha felvesszük a telefont, de a lehetőségek közt van a lakosságnak nyújtott egységes kommunikációs megoldás is, amikor az otthont elhagyva a mobilunkon csörög a vezetékes telefon - ezek az úgynevezett konvergens szolgáltatások. Ezentúl a kreativitás és üzleti szempontok dominálhatnak a szolgáltatások megalkotásában.

Háromrétegű, x86/Linux architektúra

Mint Fekete elmondta, mindezt minél egyszerűbben, szabványosabban, és magas megbízhatóság mellett kell megtenni, mivel nem sérülhet a négykilences (99,99%) rendelkezésre állás. Az Alerant számára éles különbség volt, hogy ennél a projektnél nem a valós fejlesztés tette ki a munkaidő nagy részét, hanem a minden részletre kiterjedő tesztelés - tekintve a kiszolgált rendszer kritikus voltát, az áttérés valójában több fázisban történik, szigorú monitorozás közepette.

A háromrétegű architektúra Oracle Service Broker, WebLogic és Database szervereken fut, amelyeket Red Hat Linuxszal HP ProLiant blade szerverek szolgálnak ki. A magas rendelkezésre állás érdekében két budapesti helyszínen teljes kapacitású redundanciát biztosítanak, amelyek megosztoznak a terhelésen. Ezt fokozza, hogy az egyes helyszíneken minden blade szerver rendelkezik egy párral, amellyel fürtöt alkot, így egy szerver meghibásodása esetén sincs fennakadás, mondta el a HWSW kérdésére Rontó Gábor, a Telekom fejlesztési igazgatóságának osztályvezetője - ez négyszeres túlbiztosítás.

A szerverek maguk nem virtualizáltak, de a blade formátumnak és az adatok központi tárolásával rendkívül gyorsan cserélhetőek, vagy bővíthető a kapacitás egyes alkalmazási területek számára. Rontó szerint nincs szükség kifejezetten kritikus feladatokra tervezett hardverre, mint például egy mainframe vagy nagygépes UNIX, az x86-os szerverek is megbízhatóak, és véleménye szerint a hibák azonnal kiütköznek. "Nincs olyan, hogy egyszer működik, egyszer nem". A T-Mobile ügyfeleinek tömegét a négyszeres túlbiztosítással együtt is képes kiszolgálni 40-50 négymagos processzor, egy-egy helyszínen még egy teljes szekrény sem kell megtölteni, tette hozzá Rontó. A hardveren és szoftveren megtakarítható összeg százmilliókra tehető az Ericsson által korábban biztosított megoldáshoz képest.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról