Szerző: Koi Tamás

2010. szeptember 3. 12:23

A HD-videók után a HD hang lehet az új sláger a mobiloknál

Napjaink mobiltelefonjai legtöbb funkciójukat tekintve sokkal fejlettebbek, mint évekkel ezelőtt kapható elődeik. Egy ponton - mégpedig az elsődleges felhasználási területen, a beszédhívásnál - viszont alig történt érdemi előrelépés az évek során. Ezen próbál változtatni néhány nyugat-európai szolgáltató, élükön az Orange-zsal.

Az Orange a héten bejelentette, hogy negyedik országként Angliában is elindítja HD Voice, azaz HD-hang nevű ingyenes szolgáltatását, mely lényegében a hálózati elemek szoftveres továbbfejlesztését takarja annak érdekében, hogy a mobiltelefonon lebonyolított beszélgetéseket tisztábban és érthetőbben hallhassák a felek. A szebben csengő beszéd hátulütője ugyanakkor, hogy egyelőre csak bizonyos készüléktípusokkal működik, ráadásul a mobilhálózat számára nagyobb erőforrások igénybevételével jár a használata.

A HD Voice funkció működésének alapja az Adaptive Multi-Rate beszédkódolási algoritmus továbbfejlesztett változata, az Adaptive Multi-Rate Wideband eljárás, mely a keskenysávú hálózatokra optimalizált beszédkódolók átlagosan 300-3400 Hz közti frekvenciaátviteli tartományát jelentősen, optimális esetben 50-7000 Hz-re terjeszti ki. Az eredmény jóval tisztább és érthetőbb beszédhang-közvetítés, ugyanakkor a funkció igénybevételének feltétele, hogy a készülék támogassa az AMR-WB kódolást, emellett a rendszer a megnövekedett sávszélesség-igény miatt csak szélessávú (vagyis 3G-s) hálózatokon működőképes.

A rendszer támogatottsága egyelőre meglehetősen csekély, az Orange készülékválasztékában mindössze négy modell (Nokia 5230, Nokia X6, Nokia E5 és a Samsung OmniaPRO) támogatja a fejlettebb kódolási eljárást. A technológia mit sem ér ugyanakkor abban az esetben, ha a vonal másik végén olyan készülék kapcsolódik, mely nem támogatja ezt a kódolási technológiát (miként a rendszer akkor sem működik, ha vezetékes végpontot hívnak az AMR-WB kompatibilis mobilról).

Az Orange elsőként Moldáviában vezette be a HD Voice szolgáltatást, később pedig a szolgáltató örményországi, illetve francia érdekeltsége is belépett a projektbe. A szolgáltató szerint a tisztább beszédhangot nyújtó rendszer szép jövő előtt áll, az AMR-WB beszédkódolás használatára alkalmas kompatibilis készülékek száma pedig hamar gyarapodni fog. Itthon egyelőre egyik szolgáltató sem alkalmazza az eljárást a hálózatán, és nem is szerepel az operátorok rövid távú terveiben a fejlettebb kódolás bevezetése.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról