Szerző: HIRDETÉS

2010. június 7. 10:36

Több mint beléptető rendszer: munkaidő-nyilvántartás

A beléptető rendszer nem csak a biztonságot növeli, integrált rendszer részeként a HR hatékonyságát is jelentősen javítja.

Egyre több vállalatnál működik beléptető rendszer. Az egyes belépési pontokra telepített berendezések (jellemzően kártyaolvasók) csak a jogosultak számára nyitják ki a hozzájuk rendelt ajtót, forgókaput. Így kizárhatók az idegenek, ellenőrzés alatt tarthatók, hogy kik érkeztek a vállalathoz, valamint a dolgozók épületen belüli mozgását is figyelemmel lehet kísérni.

Az olvasók a belépési adatokat egy adatgyűjtő berendezésnek vagy közvetlenül egy felügyeleti számítógépnek továbbítják. A számítógépben tárolt adatbázisban az összes szükséges adat rendelkezésre áll, így a felügyeleti program segítségével megjeleníthető, hogy ki mikor és hová lépett be, illetve egy adott dolgozó éppen hol tartózkodik.

Az egyszerűbb rendszerek néhány olvasót és 50-100 felhasználót tudnak kezelni, a nagyobbak skálázható módon - akár sok száz olvasó és több tízezer felhasználó nyilvántartására is képesek több telephelyen. Nagyon fontos a megfelelő működési biztonság: éveken keresztül napi 24 órában kell a rendszernek folyamatosan működni. A berendezéseket rendszerint szünetmentes tápegységgel szállítják, hogy áramkimaradás esetén 3-150 órán át működőképesek maradjanak. Az összegyűjtött adatok azonban ezt meghaladó áramkimaradás esetén sem veszhetnek el.

A mozgások ellenőrzése mellett ugyanakkor a beléptetőrendszer a munkaidő-nyilvántartáshoz is felhasználható. Minden vállalatnak törvényben előírt kötelezettsége a munkaidő, a szabadság és a túlóra pontos vezetése. A vállalati beléptető rendszerekhez tartozó legtöbb program azonban a be- és kilépési információkból csak részben képes ezeket a kimutatásokat elkészíteni vagy a bérszámfejtés részére közvetlenül feldolgozható formában átadni.

Egy ilyen program kifejlesztéséhez nem elsősorban biztonságtechnikai, hanem komoly humánügyviteli szakértelemre és integrált rendszerre van szükség. A teljes jelenléti kimutatáshoz, a műszakpótlékok, túlórák kiszámításához nem csak a beléptető rendszerből kinyerhető adatokat kell feldolgozni, a személyi adatokat, a táppénzes időket, a szabadságtervezést elsősorban a bér- és humánügyviteli rendszerek kezelik. A hatékony és teljes körű munkaidő-nyilvántartást ezért csak azok a szoftverek képesek ellátni, amelyek egy humánügyviteli rendszer integrált részeként működnek.

A hatékonyságot tovább növelheti, ha a munkaidő-nyilvántartó rendszer webes önkiszolgáló felülettel rendelkezik, ahol bizonyos korrekciókat jogosultság szerint maga a dolgozó végezhet, a közvetlen vezetők a munkarendeket és beosztásokat könnyen kezelhetik, és a felsőbb vezetők egyetlen felületen átláthatják és ellenőrizhetik a kimutatásokat.

A gyakori jogszabályváltozások miatt a bér- és HR-tevékenységeket támogató szoftvereket évente 15-20 alkalommal frissíteni kell, és ez kihathat a munkaidő-nyilvántartásra is. Ezért  azoknak, akik egy beléptető rendszerrel kombinált hatékony munkaidő-nyilvántartó szoftver, illetve az ezzel integrált humánügyviteli program vagy szolgáltatás előnyeit kívánják élvezni, olyan szállító mellett kell dönteniük, aki ezeket a komplex igényeket is maradéktalanul képes kielégíteni.

[A NEXON megbízásából készített anyag]

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról