Szerző: Dojcsák Dániel

2010. május 27. 15:41

Visszaadja az adatok feletti ellenőrzést a Facebook

Az elmúlt hetek nyomását követően a múlt héten a Facebook bejelentette, hogy egyszerűsíti adatkezelési beállításait, s újra több kontrollt ad felhasználói kezébe, hogy azok rendelkezhessenek személyes adataik felett. Első lépésként most egy átláthatóbb felületet kapunk a privát szféra beállításoknál.

A közösségi hálózatnak reagálnia kellett a közvélemény, civil szervezetek és a média nyomása miatt az adatkezelési elvekkel kapcsolatos kritikákra. Az elmúlt években fokozatosan csökkent a Facebook felhasználóinak lehetősége arra, hogy az egyébként többnyire saját maguk által feltöltött információkat kordában tartsák, az elmúlt hat hónap változásainak eredményeképp pedig számos eddig a rendszeren belülre zárt adat vált teljesen publikussá.

Izzadtak a mérnökök

Mark Zuckerberg alapító szerint a mérnökök és a dizájnért felelős szakemberek az elmúlt heteket azzal töltötték, hogy megoldást találjanak az egyre hangosabb kritikák céltáblájává váló adatkezelés problémáira. \"A legfőbb dolog, ami felé mozdultunk, az a privát adatok beállításainak egyszerűsítése. Határozott véleményünk van arról, hogyan kellene ezeknek a dolgoknak működnie, de mindig meghallgatjuk a felhasználóinktól érkező visszajelzéseket, s elemezzük a saját adatainkat is\" - mondta Zuckerberg.

\"\"

A visszakozás eredménye egy új, az adatvédelmi beállításokra szolgáló aloldal, ahol a felhasználók egyszerűbb formában találkoznak a kapcsolókkal, habár ez a felület továbbra is az eredeti, 170 elemű listát állítgatja. Az új felületen az eddigihez hasonló módon a megosztható információkat három kategóriába sorolhatják a felhasználók: csak barátok számára elérhető, a barátok barátai is láthatják, illetve mindenki számára publikus. Ha valaki módosítja eddigi preferenciáit, akkor ez érvényes lesz minden korábban megosztott tartalomra is és természetesen minden, a jövőben megjelenő funkció is ez alapján kezd majd el működni.

Kevesebb kiszolgáltatottság

A ráncfelvarrás mellett némileg csökkent a kötelezően nyilvános adatok mennyisége, így a barátok listája és a kedvelt oldalak listája korlátozható. A név, profilkép, hálózatok és a felhasználó neme viszont továbbra is mindenki számára látható marad. A Facebook platformon működő alkalmazások által elérhető adatok is teljesen korlátozhatóak, sőt teljesen kikapcsolható az ilyen adatszolgáltatás. Ez sokak számára örömhír, de komoly problémát okozhat azoknak a külső fejlesztőknek, akik erre a lehetőségre építették szolgáltatásukat. A jövőben minden alkalmazás szigorú kordába kerül, hozzáférhetnek bármihez ami publikus, de automatikusan nem kaphatnak több adatot, ehhez mindenképp a felhasználó beleegyezését kell majd kérniük. Ezt hasonlóan kell elképzelni, mint az Android rendszeren, ahol minden telepítés során listába rendezve lehet áttekinteni, hogy az adott program milyen rendszerelemekhez és funkciókhoz fér hozzá.

Szintén komoly fordulat, hogy mostantól ki lehet kapcsolni az instant azonosítást is, amit a külső partnerek használnak arra, hogy a felhasználó Facebook-profiljából származó információkat bekérjék az adott oldalra lépéskor. Ezzel a módszerrel ismeri fel látogatóit számos webszájt, s közli például, hogy mely barátai jártak már ott, s kiknek tetszett az adott tartalom. Ez a lépés azonban csak félmegoldás, mert a funkció opt-out jellege megmaradt, azaz mindenkinek automatikusan be van kapcsolva, s aki nem szívleli a módszert, az kikapcsolhatja.

Mark Zuckerberg beszélt arról is, hogy folyamatosan elemzik az adatokat, hogy mennyien hagyják el a Facebookot, hogyan viselkedik a tömeg, s mi befolyásolja az oldalon töltött időt. Az eredmények alapján nincs mérhető változás a Facebookról kilépők számában. Sőt, kiderült az is, hogy a magánszféra védelméről szóló bejegyzések visszhangja kisebb volt, mint a \"fizetős lesz a Facebook\" hoax által keltett láz. Az viszont tény, hogy a megfigyelések alapján, minden változtatás bevezetése után a felhasználói tömeg pesszimistább, elégedetlenebb, dühösebb, s jóval kevésbé ajánlanák a Facebookot ismerőseiknek, de ez a hatás ugyanúgy megvolt a hírfolyam átalakításakor, mint most az adatvédelmi elvek változtatásakor.

Hátha ettől okosabbak lesznek az emberek

Az új beállítási felület bevezetése szokás szerint fokozatos, feltételezhetően pár nap alatt jut el minden felhasználóhoz. Erről valószínűleg főoldali értesítés születik majd, ami sokat segíthet a laikus tömegek valamivel tudatosabbá válásában. Eddig kevés embernek volt türelme végigbújni a 170 beállítást, az egyszerűbb felületen talán többen állítják be saját vérmérsékletüknek tényleg megfelelő módon a megosztások kezelését.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról