Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Az Apple a legértékesebb techvállalat

Bizó Dániel, 2010. május 27. 12:07
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A héten megtörtént a csoda, amelyre az Apple rajongói régóta vártak: az almás cég piaci értéke meghaladta a Microsoftét. Az esemény azonban valójában csak a hívek számára bír jelentőséggel és az állapot valószínűleg kérészéletű is lesz.

Mennyi az annyi?

Az Apple piaci kapitalizációja, vagyis tőzsdei értéke a tegnapi záróáron 222 milliárd dollár, vagyis 50 ezer milliárd forint volt, míg a Microsofté 219 milliárd dollárra rúgott, így a keddi néhány órán át tartó előny most tartósabbá vált. Összehasonlításképpen a tavaly elfogadott 2010-es hazai költségvetés körülbelül 12663 milliárd forint bevétellel kalkulál, vagyis a magyar állam akkor tudná megvenni az Apple-t, ha négy éven át minden bevételét erre fordítaná. Pedig a cég által kitermelt profit könnyedén megszüntethetné a költségvetési hiányt, az Apple tavalyi hatalmas, mintegy 1860 milliárd forintnak megfelelő profitja több mint kétszerese az idei 870 milliárdos mínusznak, idén pedig várhatóan másfélszeresére növelik a nyereségüket.

A Microsoft tegnapi megelőzése valójában inkább annak köszönhet, hogy a szoftveróriás papírjai tegnap a zárás közeledtével meggyengültek és végül 4 százalékot vesztettek értékükből, jóval többet, mint más, a negatív hangulat által szintén sújtott technológiai papírok, mint például az Apple, amely mindössze 0,45 százalékot gyengült. Az elmúlt öt kereskedési napon a Microsoft már több mint 11 százalékot olvadt, miközben az Apple kevesebb mint kettőt, miután a redmondi cég hatalmas vállalati ügyfélbázisa miatt sokkal érzékenyebben reagál a makrogazdasági helyzetre.

Az iPhone faktor

Mindez ugyanakkor nem vesz el az Apple érdemeiből, amely elsősorban az iPhone sikereinek köszönhetően drasztikusan növelni kezdte bevételeit és nyereségét az elmúlt évek során, és az eladások felfutásával párhuzamosan bukszája is megdagadt. Az Apple az iPod és iTunes párossal előbb leigázta az online zenepiacot (amerikai részesedése 70 százalékos) majd térdre kényszerítette a mobil telekommunikációs szektor hadurait, a szolgáltatókat is, amelyek magukból kifordulva versenyt futottak azért, hogy nemcsak egyszerűen beengedjék ügyfélbázisukra, de még az előfizetésekből származó bevételeiket is hadd osszák meg.

A 2006-os pénzügyi évet az egyébként is erős 19,3 milliárdos árbevétellel és 2 milliárd dolláros nyereséggel zárta az Apple, két évvel később, az iPhone 3G bemutatásának évében már 37,5 milliárdos árbevétellel és 6,1 milliárdos profittal büszkélkedett, ami ekkora cégméretnél egészen kivételes fejlődés. Az iPhone pénzügyi ereje nem fulladt ki ezzel, és tovább húzza a céget, az idei első negyedévben a termék már a cég bevételeinek 40 százalékát adta, amit a 8,75 millió iPhone és tartozékok eladása mellett a mobilszolgáltatóktól érkező bevételmegosztás is magyaráz.

A tőzsde nem volt hálátlan, a váratlan mértékű sikerért cserébe a cég papírjai 2007 elejéhez képest közel  körülbelül 180 százalékkal erősödtek a 2008-as válság ellenére is, amit immár az iPad sikerébe vetett hit, valamint az iPhone közelgő frissítése is tovább fűt. Egy 60 milliárd dollár értékű vállalatból 222 milliárdossá vált az Apple, vagyis mintegy 160 milliárd dollárral növelte a cég értékét az iPhone és az iPad. Steve Jobs kapitány hajója a világon a második legértékesebbé vált az Exxon mögött, és a legértékesebb technológiai vállalat ma már, olyanokat előzve meg mint az IBM, a HP, az Intel, az Oracle vagy a Google, amelyek sokkal kiterjedtebb és kritikusabb szerepeket töltenek be a gazdaságban. Üzletileg az iPhone az Apple történetének legnagyobb dobása.

Van tovább?

Mindez az Apple termékeit és marketingjét dicséri, szimbolikus voltán túl azonban nem sok jelentőséggel bír a piaci pozíciókra vagy a jövőre nézve. A vállalat sikeresen fizettette meg eddig felhasználók millióival az iPhone által hordozott felárat, és lövetett stratégiai öngólokat a szolgáltatókkal, azonban az elérhető piac telítése mellett a verseny is rendkívüli módon éleződik, ami elkerülhetetlenül az árakra és az Apple alkupozíciójára is jelentős kihatással lesz - a cég eddigi sikereinek egyik feltétele az a lépéselőny volt, amely rövidesen megszűnik. A Nokia, a Samsung, a Research in Motion, a Motorola, a Google, a HP és a Microsoft a következő hónapok során újítások hadával fogják elárasztani a piacot, amelyek a fogyasztók figyelmén kívül pénzüket is erősen megosztja majd - mások is beleharapnak az almába.

Az Apple résszereplőből egy hatalmas irritáló mamuttá nőtte ki magát, aminek már láthatóak a következményei. A vállalat a jövőben minden fronton ostrom alá kerül, így az iTunes zenepiaci dominanciáját már az amerikai igazságügy is vizsgálja, de például szabadalomjogi háború tört ki az Apple és a világ legnagyobb mobilgyártója, a Nokia közt. Az Apple jövőbeni helyzetére visszaüthet, hogy eddig erőpozícióból kezelte partnereit is, és sokkal több ellenséget szerzett mint barátot, nem szimpatizálnak vele a tartalomkiadók, de az alkalmazásfejlesztők sem. Ha csak az iPad nem tud az iPhone sikeréhez hasonlót produkálni, az Apple valószínűleg erősen lefékeződik a következő évek során, királysága pedig nem fog sokáig tartani.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.