Szerző: Dojcsák Dániel

2010. május 17. 18:12

Lottózni szinte biztosabb mint iPhone-ra fejleszteni

A mobilos alkalmazás-piacterekkel az egész iparág új lendületet kap, a bevételmegosztás intézménye révén pedig elméletileg mindenki jól jár. A fejlesztők számára azonban a legfontosabb kérdés, hogy mennyit lehet keresni egy alkalmazáson.

Manapság sem a fejlesztők, sem az iparág egyéb szereplői nem képesek megjósolni előre, hogy egy termék milyen pályát fut be. Nem lehet kijelenteni egyértelműen, hogy iPhone-ra fejleszteni jobban megéri, mint Androidra, s az sem kizárt, hogy egy Symbian-alkalmazás vagy egy Blackberry-program nagyobb sikert arat. A kétely viszont gyengíti az innovációt, elbátortalanítja a komolyabb projekteket. Ki merne sok pénzt költeni egy fejlesztésre, ha még megbecsülni sem tudja a várható megtérülést?

Alapos mintavétel mellett is nehéz következtetéseket levonni

A Yahoo-val együttműködő Appolicious stábja rászánta magát, hogy feltérképezze a területet. Egy alapos kutatás során 124 fejlesztőcéget választottak ki, ezek eladási adatai alapján próbálták megtalálni az alkalmazások sikerének titkát. A szelektáláskor egyaránt kerültek be alkalmazások a 99 centestől a 80 dollárosig, és nem csak a bombasikereket vizsgálták, hanem a viszonylag jól teljesítőket és a gyengélkedőket is. A fejlesztők között pedig ugyanúgy megnéztek tucatnyi futó projektes óriáscégeket és első alkalommal piacra lépő egyéni vállalkozókat is. A kutatás egyetlen gyengéje, hogy kizárólag az iPhone piaccal foglalkozik.

Az eredményekből többek közt az derül ki, hogy a szigorú matematika nem mindig működik. Attól, hogy egy adott program arat, attól egy ugyanolyan megoldás nem biztos, hogy fog. Ezért is veszélyes kizárólag az eladási adatokra szorítkozni a véleményalkotáskor. A kutatás készítői ezért figyelmeztetnek is, hogy a statisztikák félrevezetőek lehetnek, ezért az adatokat mindenki inkább a piac eddigi történetének tekintse és ne jóslatnak.

Gyorsan lehet millió dolláros árbevételt elérni

A megkérdezett 124 fejlesztő közül 96 volt hajlandó részletekbe menő eladási adatokat és árazási stratégiákat megosztani A vizsgált esetekben az iPhone-programok egyenként átlagosan 101 ezer eladást generáltak, s átlagosan 261 napja vannak a piacon. Ebből kiderül, hogy napi szinten átlagosan 387 eladással kalkulálhat egy fejlesztő. Árak tekintetében az átlag 5,49 dollár, ami kissé csalóka a kevés számú, de 50 dollárnál drágább program miatt. A leggyakoribb ár természetesen a 99 cent.

Átlagosan egy program 3,89 frissítést kapott megjelenése óta, azaz a kiadás után is sokat kell egy alkalmazással foglalkozni. A beérkezett adatokból az derül ki, hogy egy átlagos alkalmazás bekerülési költsége 6453 dollár, de a kis, önálló fejlesztők csak becsülték a költségeiket, s nem számolták bele saját órabérüket. Ezzel együtt már jóval magasabb értékek születtek volna, a becslések szerint a szerződéses programozók és egyéb fejlesztők alkalmazása 5-10-szeresére növeli a költségeket. Igaz átlagban az iPhone-ra fejlesztők a befektetett pénz 15-szeresét keresik meg az eladásokkal.

A felső 10 százalék torzítja az eredményeket

Ez persze csak addig igaz, amíg ki nem vesszük a legsikeresebb 10 százaléknyi alkalmazást a listából. Ezek nélkül a megtérülési mutatók sokkal rosszabbak, s akármilyen fájdalmas, a legtöbb próbálkozónak ezekkel kell számolnia. Itt már csak 11 ezer példány eladására lehet számítani, ami napi átlagban 44-et jelent. Sőt, az alkalmazások 23 százalékából összesen nem adnak el ezer darabot sem, függetlenül attól, hogy mennyi ideje vannak már kint. A szoftvereknek csak kevesebb mint fele éri el a 10 ezres nagyságrendet (44%), s alig 10 százalék lépi át a 100 ezres álomhatárt. A csúcs 3 millió darabnál van, ezt a Bejeweled 2-nek sikerült elérnie, ami 10 millió dolláros bevételt jelent.

A korábbi időszakban a fejlesztők játszhattak azzal, hogy amikor kifulladtak az eladások, kiadtak egy frissítést a programhoz, ami általában újra beindította a pörgést. Az Apple azonban keresztülhúzta a számításaikat, s a szabályok és algoritmusok módosítása miatt mostanra már alig jelent valamit eladásban egy frissítésó. Egyes fejlesztők szerint a frissítés kiadása csak egy kis mértékű és rövid ideig tartó tüskét jelent az eladásokban.

Az olcsó jobb

A jelentősebb árcsökkentés ugyanakkor nagy hatással van az eladásokra, igaz egy egyébként érdektelen program esetében ez is hamar elhal. Igazi áttörést azzal lehet elérni, ha egy program bekerül valamelyik kiemelt kategóriába. Az \"új és említésre méltó\" vagy a \"stáb kedvence\" és a \"legkeresettebb\" kiemelésekbe bekerülés általában kétszerestől hússzorosig emelheti egy-egy program eladásait, de ez a hatás általában egy hétig érvényesül. A tartós növekedéshez az kell, hogy az alkalmazás bekerüljön a toplistákba, ezt követően általában ott is marad, mivel a felhasználók jelentős része innen mazsolázgat. Igazi sikert tehát az könyvelhet el, aki akár az általános, akár valamelyik tematikus top 100 listába bekerül valamelyik országban.

Vannak olyan alkalmazástípusok, melyek csak ritkán kapnak kiemelést, így kizárólag a marketingre  lehet hagyatkozni. A beszámolók szerint viszont itt is érvényes, hogy a gyors ugrás segíthet csak. A hirdetésnek egy rövid időintervallumot kell felölelnie, akkor viszont maximális terítésre van szükség. A fejlesztő kezében a szokásosnak mondható eszközök vannak: Facebook, fórumok, Twitter, saját weboldal, sajtóközlemények, YouTube illetve a hirdetések, akár nyomtatott, akár online display, akár PPC (szöveges) formában. Lehet próbálkozni még a mobilalkalmazások ismertetésére  szakosodott weboldalakkal, blogokkal, webes demókkal, hírlevelekkel vagy versenyek/játékok szervezésével is. Ezek egyenként sosem érnek el hatást, együttesen viszont jelenthetnek értékelhető sikert.

Segíts magadon, az Apple is megsegít

Az igazi aduász viszont továbbra is az Apple kezében van. Azon szolgáltatások és alkalmazások, melyek az Apple kedvére valóak, s kapnak a nagy testvér promóciójából, jelentős ugrást könyvelhetnek el. Az Apple hátszélhez hasonló eredményt érhetnek még el a már meglévő webes bázissal rendelkező fejlesztők. Ha valami már menő a weben, keresett lesz az App Store-ban is. Így érdemes lehet felépíteni egy márkát előbb külső körökben, majd ezután terjeszkedni a mobil platformokra is. Aranyszabályok azonban nincsenek, hisz az iPhone-alkalmazások piaca még mindig gyerekcipőben jár, annak ellenére, hogy a platformok közül jelenleg a leginkább aktív, jelenleg körülbelül 200 ezer alkalmazás érhető el az Apple telefonjára.

A gyorsan változó környezetben gombamód szaporodnak az értéktelen, eladhatatlan programok, viszont egyre gyakrabban jelennek meg profi termékek is. A felkészültség nem mindig jelent előnyt, a vizsgált alkalmazások között volt, amit egy hétvége alatt készítettek el és milliókat hozott a konyhára, de volt olyan program is, ami sok tízezer dollár fejlesztési pénzt vitt el, mégis megbukott. Tanácsként az hangzott el, hogy a fejlesztőknek érdemes megvizsgálni a kínálatot és réspiacokra célozni, bízni a szerencsében vagy a már meglévő funkciók közül kiválasztani valamelyiket és írni rá egy olyan alkalmazást, ami veri az összes eddigit.

Lottó

Ugyanerre a következtetésre jutottak egyébként másfél hónappal ezelőtt az első magyar okostelefon-konferencián az alkalmazásfejlesztést boncolgató kerekasztal tagjai is. Ott számok nélkül, csak impressziók alapján ugyanezeket a tanácsokat tudták átadni. Összességében elmondható, hogy ma mobilalkalmazást fejleszteni rizikós, s gyakran csak sokadik próbálkozásra jön el a siker. Akinek nincs erőforrása ezt kivárni, vagy nincs tehetsége innovatív termékekkel előrukkolni, az inkább várja ki, amíg megnyugszik a piac, s kiszámíthatóbb lesz. Ezzel viszont egyben elbukja a kitörés lehetőségét.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról