Szerző: Dojcsák Dániel

2010. április 7. 14:52

IconX A420: csupasz, de olcsó GPS

A navigációs piacon a különálló PNA-eszközök hanyatló félben vannak, ez nem vitás. Az autóba integrált megoldások, illetve okostelefonok előretörése és a teljesen online térképszolgáltatások egyre sikkesebbé válása pár éven belül a felejtés homályába küldi a bumfordi autós kütyüket. A gyártók kihasználják az utolsó időket.

Újjászületik az IconX

Magyarországon az egyik hirtelen népszerűvé vált PAN-márka az IconX, ami tavaly 6 százalék feletti piaci részesedést szerzett, s az iGO egyik utolsó fellegvára maradt. A gyártó/forgalmazó LCP csődje után sokan azt gondolhatták volna, hogy a brand amilyen gyorsan jött, úgy távozik is a köztudatból, de mégsem így lett. A régi cégben dolgozók jelentős része egy itthon eddig jelen nem lévő disztribútorhoz nyergelt át, s az IconX nevet sem hagyták veszni.

A nagy visszatérés első kézzel fogható jele az A420 Flat nevű modell, ami 20 ezer forintos árával mondhatni telibe találta a leszállóágban lévő PNA-piacot. A Windows CE 6.0 operációs rendszerrel érkező eszköz a jól megszokott 4,3 hüvelykes TFT-kijelzőt kapta 480x320 pixeles felbontással. A számításokért egy 500 MHz-es ARM architektúrájú processzor felel, a gépben 2 gigabájt beépített flashmemória és 128 megabájt DDR RAM található, illetve SiRF IIIi+ GPS chip, mini USB csatoló és egy micro SDHC memóriakártya-foglalat, ami 16 gigabájtos kártyákat fogad legfeljebb. A specifikációban tehát semmi extra nincs, pontosan annyi hardver került az új IconX-be, amennyi a navigációs szoftverek futtatásához szükséges.

\"\"

A bérgyártás csúcsa

A külső a távol-keleti bérgyártásban készülő modellekhez képest igen jól sikerült. A matt fekete tokozás egészen elegánssá teszi az eszközt, jóindulattal pedig valóban nevezhető flatnek, azaz laposnak. Az autós tartó kialakítását az IconX megtartotta, viszont sikerült a korábbiakhoz képest csiszolni rajta, így a fura kétrészes tartóba bepattintva már stabilan áll a PNA, nem rázkódik, nem remeg, mint elődjei. Hardvergombokat a ki/be kapcsolón kívül nem találunk sehol, a vezérlés minden esetben az érintőképernyő nyomkodásával történik. A gép oldalán mindössze a kártyaolvasót, a 3,5 mm-es fülhallgató-aljzatot és a mini-USB csatolót találjuk.

Az eszköz egyéb paramétereivel nem volt gond. Mivel a GPS-vételért egy SiRF IIIi+ chip felel ezért leszámítva az extrém helyeket, viszonylag gyorsan, bekapcsolás után többnyire 10 másodperc alatt megkapjuk a helyzetünket. A hangszóró kellően hangos, szoftverfüggő, hogy ezt mennyire könnyen tudjuk állítani menet közben. A kijelzőtől sem kell csodát várni, pontosan olyan, mint bármelyik TFT, tehát a közvetlen napfény nagy ellensége, a színek viszont szépek rajta. A láthatóság szintén a TFT-re jellemző, vagyis vízszintesen a betekintési szög majdnem maximális, függőlegesen viszont hamar elveszíti a kontrasztot, bár ez egy fix pontra rögzített eszköznél nem komoly hátrány. Ha valaki esetleg sétálni is magával vinné, akkor számítson rá, hogy az 1100 mAh-es akkumulátor körülbelül 1,5-2,5 óra alatt lemerül.

Ha olcsó, nincs rajta szoftver

Az eszköz olcsó, egyszerű, szép. A baj vele mindössze, hogy a hazai boltok leírása szerint szoftver nélkül érkezik, bár ennek ellenére a legtöbb bolt jelzi, hogy NDrive jár a géphez. Az új támogatott partner a 2001-ben alapított portugál cég, aminek szoftverét nem csak PNA-készülékeken lehet elérni, hanem Windows Mobile, Symbian, Android és iPhone okostelefonokon is. A HWSW is egy teljes Európa-térképes NDrive szoftvert talált az A420-ban lévő microSD kártyán, de vásárláskor mindenkinek érdemes ellenőrizni, hogy pontosan mi is van a csomagban. A tesztpéldányhoz adott szoftver saját magát \"NDrive for IconX G310\" néven definiálja, ami egy tavalyi IconX PNA-modell.

\"\"

A HWSW a forgalmazótól kérdezte meg, hogy pontosan milyen szoftver is jár az IconX A420 mellé, s a hivatalos válasz szerint az alapkiszerelés valóban szoftver nélküli (21 ezer Ft). Meg lehet vásárolni a készüléket a TopMap által kiadott Magyarország térképcsomaggal (27 ezer Forint), a teljes Európa pedig a fent említett NDrive szoftverrel érhető el (40 ezer Ft). Az ígéretek szerint hamarosan Nav N Go iGO 8-cal is kapható lesz az eszköz (50 ezer Ft).

Warez-királyok kedvence

A szoftver nélküli kiszerelés viszont rossz üzenetet hordoz, mivel a navigáció három alappilléréből kettő, azaz a térkép és a navigációs szoftver hiányzik, s a 21 ezer forintért mindössze a hardvert kapja meg a vevő. Ez természetszerűleg az illegális kópiák használata felé sodorja az árérzékeny, s a szoftver értékét becsülni nem képes vásálókatt. Főleg azért, mert a szoftverek PNA-kiadásait nem lehet csak úgy leakasztani a boltok polcairól, a letöltőoldalak viszont tele vannak a népszerű szoftverek és térképszettek teljes palettájával.

A tesztre kapott NDrive szoftver egyébként egyáltalán nem rossz. Sőt, nem is szokatlan, a kezelése többnyire intuitív, minden érthető elsőre. A cél kijelöléséhez egyszerűen a navigálás gombot kell megnyomni, majd értelemszerűen városra, utcára, házszámra szűkíteni. Több útpont kijelölésével nem bonyolították a helyzetet, menet közben a tervezés típusát sem lehet állítani, az iGO-ból megszokott extrákat, mint az útvonal mentén való keresés, el lehet felejteni. A szoftver ennek ellenére viszonylag gyorsan tervez, kevesebb mint fél perc alatt megbirkózik a Budapest-Edinbourgh távval is.

Maga a térkép nagyon kellemes benyomást kelt. Több színséma közül lehet választani, de mindegyik kontrasztos, jól követhető, illetve többnyire illeszkedik a megszokott klisékhez. A rét zöld, az út szürke vagy sárga, pont mint egy igazi autós térképen. A következő navigációs feladat mindig a bal alsó sarokban található, a hasznos adatok, mint a hátralévő idő és táv pedig alul sorakoznak. A két felső sarokban a zoom gombok, és a GPS-adatok menübe vezető ikon rejtőzködik. Megtanulni egyáltalán nem kell az NDrive kezelését, hiszen minden egyszerű. A beállítási lehetőségek is áttekinthetőek, s ezek is többségében értelmezhetőek mindenki számára.

\"\"

A portugál iGO

A térkép és a POI-adatbázis viszont hagy némi kívánnivalót maga után. Értelemszerűen a magyar viszonyokat vizsgáltuk meg alaposan, s azt kell mondani, hogy éttermet nem érdemes ezzel keresni, se más kereskedelmi egységet. Nagyon sok az elavult adat, kiegészítő információkat pedig egyáltalán nem kapunk, szemben például a Nokia Ovi Maps-szel, ahol akár Lonely Planet féle útbaigazítás is dukál. Ahogyan a szoftver is tavalyi volt a tesztpéldányon, úgy a térképek is, mindegyik fájl 2009 februári keltezésű. Megyeri-híd már van, de a Margit-hídon gond nélkül átnavigálna a program.

Ez utóbbi persze nem a szoftver hibája, hanem a forgalmazóé, aki egy lejárt szoftverrel mutatja be vadonatúj navigációs eszközét, illetve szoftver nélkül árulja azt. A cég számára ez ciki, a szoftvergyártók számára kellemetlen, hiszen a legtöbb ilyen vásárlás valószínűleg szoftverlopássá konvertálódik, az egyszerű felhasználó pedig újra elhiszi, hogy 20 ezerért komplett, jól működő rendszert kap a kezébe.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról