Szerző: Koi Tamás

2010. március 23. 15:55

Eddig semmi hatása itthon a Microsoft böngészőválasztójának

A független mérési statisztikák szerint Európa-szerte eltérő hatást mutat a Microsoft március elejétől terjesztett böngészőválasztójának a megjelenése. Vannak olyan nyugat-európai országok, ahol az Internet Explorer pár hét alatt feltűnően sok teret vesztett, máshol viszont nem változtak számottevően az arányok - ilyen hely Magyarország is.

A Computerworld beszámolója szerint az Internet Explorer piaci része Európában átlagosan stabil szinten maradt a böngészőválasztó panel (vagy ahogyan szaknyelven nevezik, a ballot képernyő) megjelenése után is, ettől függetlenül bizonyos európai országokban az átlagoshoz képest háromszor gyorsabban apadt az elmúlt években fokozatosan teret vesztő böngésző részesedése.

Az internetes forgalomelemző szolgáltatások statisztikái szerint az Internet Explorer leginkább Franciaországban, Németországban és az Egyesült Királyságban szenvedett el komolyabb veszteségeket az elmúlt pár hétben - a Microsoft egyébként ezekben az országokban is vezette be először az alternatív böngészőkre hivatkozó ballot képernyőt. A statisztikák emellett rámutatnak, hogy a böngészőválasztó panel Franciaországban és Németországban többnyire a Firefox malmára hajtotta a vizet, míg Nagy-Brittanniában és Olaszországban a Google volt a nyertese a rendszer bevezetésének.

A számokból egyben az is kiderül, hogy lényegében Európai Bizottság versenyügyi vizsgálatát megalapozó Opera Software nyerte a legkevesebbet a ballot bevezetésével, jóllehet a cégnél először a letöltések számának háromszoros megugrásáról beszéltek, később azonban ezt korrigálták, és szerényebb növekedést jeleztek. Az Operát egyébként a legtöbben Lengyelországban választották a ballot bevezetése után, de Spanyolországból és Olaszországból is átlag feletti letöltési aktivitást regisztráltak a szerverek.

Itthon mindeközben mintha mi sem történt volna, a böngészők részaránya alig változott március eleje óta. Pedig a Microsoft az eredetileg tervezett időponthoz képest majd két héttel korábban, március negyedikén elkezdte terjeszteni a böngészőválasztó képernyőt, jóllehet a terjesztési szakasz csak április végén fejeződik be, így egyelőre nem lehet biztosat mondani arról, hogy milyen hatást gyakorol majd a ballot a magyar piacra.

Hazánkban a gemiusRanking statisztikái szerint továbbra is jelentősen a mezőny többi tagja előtt halad a Firefox, mely a március 8-től 14-ig tartó héten egy hét alatt 0,2 százalékponttal tudta növelni részesedését, ezzel 53,75 százalékot elérve. A sorban a második, Internet Explorer platform 0,31 százalékponttal, 36,11 százalékra esett vissza, miközben a Chrome 0,14 százalékpontot javított, ezzel 6,05 százalékkal áll a képzeletbeli dobogó harmadik lépcsőfokán. A böngészőválasztó panel főoldalának két másik szereplője, az Opera és a Safari pozíciója eközben lényegében változatlan maradt.

Érdekes adat, hogy - legalábbis a látogatottsági felmérések alapján - az Internet Explorer 8 piacrésze a ballot bevezetésének első hetében még 0,15 százalékponttal, 13,8 százalékra nőtt, a második héten viszont már újra csökkent, 13,69 százalékra.

Mi az a böngészőválasztó képernyő?

A Microsoft az Európai Bizottság versenyügyi eljárásának folyományaként kénytelen felhívni a Windows operációs rendszereket futtató felhasználók figyelmét arra, hogy az Internet Exploreren kívül léteznek alternatív böngészők is a piacon. A Bizottság az Opera Software panasza alapján a tavalyi év elején indított pert a Microsoft ellen azt állítva, hogy a cég az operációs rendszerek piacán megszerzett erőfölényével visszaélve szerette volna monopolizálni a böngészőpiacot.

\"\"

A szoftvercég a per lezárása érdekében vállalta, hogy az Európai Unióban minden windowsos PC-re elküld a Windows Update frissítőszolgáltatáson keresztül egy olyan panelt, mely a böngészőpiac legnagyobb szereplőire hívja fel a figyelmet - letöltési linkkel. A képernyő csak akkor jelenik meg a felhasználó számítógépén, ha az Internet Explorer az alapértelmezett böngésző, emellett felajánlja a legújabb, 8-as IE letöltését is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról