Szerző: Dojcsák Dániel

2010. március 10. 11:50

Kezdetben méregdrága lesz a 3D tévé

Támadásba lendül a Sony a tévépiacon, a 3D megjelenítésre alkalmas készülékeket használva fegyverként. A tervek szerint idén 70 százalékkal növekszik a leszállított tévék száma és agresszíven elkezdik tolni a 3D-s készülékeket is.

A Sony a 2011. március 31-ig tartó pénzügyi évre 25 millió televízió eladásával számol, ebből 10 százalékot tesznek ki a 3D megjelenítésre alkalmas modellek. Ugyan a termékek indulása a többi márkához képest némileg késik, de a három hónapos csúszás ellenére a Sony magabiztosan szegül neki a konkurenciának, amit a Samsung, LG és a Panasonic jelent.

Új korszak, új remények

A Sony számára nagy lehetőség a 3D-re váltás, a vállalatnak most  van esélye visszanyerni megkopott fényét. A cég tévékkel foglalkozó üzletága már hatodik éve lesz veszteséges az idei pénzügyi év lezárásával, de a Sony reménykedik benne, hogy a 3D modellek magas árát sokan fizetik meg, s jövőre már nyereséges lehet ez az üzlet. \"2010 tényleg az a pénzügyi év, amikor azt gondoljuk, hogy támadhatunk\" - mondta Yoshihisa Ishida, akit Howard Stringer vezérigazgató a Sony VAIO részleg éléről igazolt át, hogy a \"hadjáratot\" vezesse.

A Sony célkitűzése szerint a 2013 márciusában záródó pénzügyi évben több mint 11 milliárd dollár értékben forgalmaz 3D termékeket, beleértve a tévéket, konzolokat vagy akár Blu-ray lejátszókat. Három év múlva a vállalat által értékesített tévék 30-50 százaléka már 3D-képes lehet, mondta egy novemberi pénzügyi konferencián Hiroshi Yoshioka, a cég fogyasztói üzletágának vezetője.

\"\"

A piac szereplői idén kezdik el mindenhol a világon bemutatni és forgalmazni 3D modelljeiket, s a következő évek nem csak a mozikban fognak a 3D-ről szólni, hanem az otthonokban is egyre gyakoribb lesz a 3D mozizás illetve a 3D videojáték. A Samsung még februárban bemutatta új modelljeit, az LG rajtja márciusra várható, míg a Panasonic ezen a héten az USA-ban már a boltokba szállítja az első darabokat 3D-s tévéiből. Az LG a szokásos piacok mellett Indiára is számít ebben a fordulóban, s máris megállapodott az egyik ottani híres médiacéggel, hogy közös kampányban népszerűsítsék a térhatású tévézést.

Japánban egészen alacsony áron indul a 3D

A Sony viszont csak nyár elején, június 10-én kezdi meg 3D-s készülékeinek szállítását, amelyek elsőként csak Japánban lesznek kaphatóak. Az amerikai és európai piaci bevezetésnek a dátuma  még nem ismert, mint ahogy az itteni árak sem. Irányadónak azonban jó támpontot jelenthet ha tudjuk,  a Sony két modellel nyit, egy 40 és egy 46 hüvelykes Bravia LCD-tévével. Mindkettőhöz két-két 3D szemüveget mellékelnek, a kisebbik tévé így 290 ezer (632 ezer forint), a nagyobbik pedig 350 ezer jen (762 ezer forint) indulóáron lesz elérhető.

\"\"

Júliustól lesznek kaphatóak a még nagyobb 52, illetve 60 hüvelykes modellek, s akkor jelennek meg az úgynevezett 3D-ready készülékek is, amikben a 3D egység ugyan helyet kap, de szemüveg nem jár majd hozzájuk. A speciális szemüveg, amely lehetővé teszi a 3D mozgókép megtekintését, a Sony esetében egy villámgyors zárszerkezeten alapul, amely a képkockák megjelenésével szinkronban takarja le a néző jobb és bal szemét. A képkockák felváltva tartalmazzák a jobb és bal szem számára készített képet, amely így 3D élménnyé áll össze.

A 40 hüvelykes, szemüveg nélküli 3D-ready modell így már 220 ezer jenért (479 ezer forint) is kapható lesz, a különálló szemüveg-csomagokat pedig 12 ezer jenért (26 ezer forint) lehet majd megvenni. Ez a csomag tartalmaz majd két szemüveget, illetve egy, a szinkronizáló jel átviteléért felelős egységet, további szemüvegek pedig darabonként 5000 jenért (11 ezer forint) szerezhetőek be. Ezek az árak a Sony előzetes becsült nyitó árai, ennél pár hónappal később már biztosan kevesebbe kerülnek majd a készülékek, Európában viszont szinte biztosan többet kell majd fizetni ugyanezekért.

A késést ellensúlyozhatja a PlayStation

Habár nagy luxus egy ilyen tömött piacon hónapokkal a versenytársak után nekivágni a versenynek, de a Sony számára komoly előnyt jelenthet például a Playstation 3, amely egy szoftverfrissítés révén hamarosan képessé válik 3D megjelenítésre, persze csak a megfelelő tévén. A videojátékok támogathatják legjobban a 3D tévék forgalmát, mivel a játékokat viszonylag egyszerűen lehet 3D megjelenésre alkalmassá tenni, míg a filmeket eleve speciális kamerával kell felvenni, így kezdetben viszonylag kevés 3D film lehet a piacon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról