Szerző: Koi Tamás

2009. november 10. 09:53

Túl szigorúak vagyunk a reklámokkal

A magyar fogyasztók túl szigorúak a reklámokkal, ezzel együtt költéseik során egyre tudatosabbak - többek közt ez hangzott el az Informatikai Vállalkozók Szövetségének (IVSZ) Távközlési tagozata által tartott október végén tartott rendezvényén.

Az iparág legnagyobb szereplőiből álló Távközlési tagozat által szervezett klubnapra meghívták a Gazdasági Versenyhivatal képviselőit, a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz tartozó Hírközlési Fogyasztói Jogok Biztosát, valamint az Önszabályozó Reklámtestület Főtitkárát, így a hírközlési szolgáltatók ismertethették a reklámozási tevékenységük során szerzett tapasztalataikat és az érzékelt problémákat, továbbá párbeszédet kezdeményeztek a hatósági oldallal.

A szolgáltatók (köztük a Magyar Telekom, a Pannon, a Vodafone, az Inivtel és az Antenna Hungária) kifejtették, a hazai elektronikus hírközlési piacon nagyon kiélezett a verseny, részben ebből adódóan ez az iparág a hazai reklámköltések szempontjából is az elsők között szerepel. A Távközlési tagozat szerint az a tapasztalat, hogy sok esetben a reklám valós figyelemfelkeltő funkcióját átértelmező és túl szigorú szabályozói megítélés gátat szab a kreativitásnak (például túl sok magyarázószöveget kell feltüntetni akár a tévéreklámokban is), ennek következtében komoly gyakorlati akadályokba ütközik azok elkészítése is.

Bár az EU-n belül a szabályozási keretek megegyeznek, azonban a Távközlési tagozat tagvállalatai mégis úgy érzékelik, hogy a reklámok magyarországi megítélése, és a velük kapcsolatos elvárások – sok esetben - szigorúbbak, mint nemzetközi téren. Az iparág szereplőinek álláspontja szerint a fogyasztók tudatosságának növekedése és az elektronikus hírközlési szolgáltatásokkal kapcsolatos ismereteik bővülése miatt ezen a téren mindenképpen változtatás szükséges.

A szolgáltatók által elvégzett kutatás eredményei azt mutatják a fogyasztók tisztában vannak a TV-reklámok figyelemfelkeltő szerepével, és nem várják, hogy az a termékről / szolgáltatásról minden részletre kiterjedő információt közöljön. A kvantitatív felmérésből kiderült, hogy a telekommunikációs vásárlásokat megelőzően a fogyasztók átlagosan két információforrásból tájékozódnak a kívánt terméket/szolgáltatást illetően.

A felmérés emellett rámutat, hogy a TV reklám az egyéb kommunikációs eszközökkel (újsághirdetés, rádióhirdetés, plakát) együtt kevésbé járul hozzá a döntéshozáshoz, mint a szolgáltatótól származó információk (ügyintéző, tájékoztató anyagok, honlap), amelyek egyben a legrészletesebb tájékoztató felületek is. A fogyasztók utolsó vásárlásukhoz kapcsolódó elégedettsége gyakorlatilag független volt attól, hogy milyen előzetes tájékozódási formát választottak, illetve hogy arra mennyi időt szántak.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról