Szerző: Koi Tamás

2009. október 5. 14:16

Meggyőző a Firefox fölénye Magyarországon

Meggyőző fölényben használják a magyar internetezők a Firefoxot, legalábbis ez derül ki gemiusRanking hazánkra vonatkozó kutatási adataiból.

A gemiusTraffic kutatásból egyebek mellett a böngészők, az operációs rendszerek, vagy a böngészéshez használt mobiltelefonok, illetve mobil operációs rendszerek sorrendjéről készít heti kimutatást, melyeket a felhasználó paraméterezése szerint grafikusan is ábrázol. A böngészők közül a Microsoft Internet Explorer, a Mozilla Firefox, a Google Chrome, az Opera és a Safari magyarországi piaci részesedését méri a cég - a negyedév végére csaknem egymilliárd lapletöltést értékelve.

A rangsorokat olyan magyar webhelyek alapján állítja fel a cég, ahol egy adott technikai jellemző tekintetében legalább száz oldalletöltést mértek. Az adatokat a kutatásban résztvevő webhelyek forráskódjába ágyazott mérőkódok gyűjtik és küldik tovább egy központi adatfeldolgozó egységnek. Hasonló módszerrel dolgozik a nemzetközi szintű méréseket végző NetApplications is, mely a gamiusRankinghez hasonló rangsorokat készít.

A felmérés szerint a magyarországi internetezők körében idén március-április magasságában, azaz éppen az Internet Explorer 8 megjelenésének idején vette át a vezetést a Mozilla böngészője az Internet Explorertől. A Firefox részesedése a harmadik negyedévre 0,2 százalékponttal 51,7 százalékra nőtt az előző negyedév végéről, az Internet Explorer részesedése pedig 1 százalékponttal 41,51 százalékra csökkent. Egy évvel ezelőtt 55-44 arányban még magabiztosan vezetett a Microsoft böngészője.

Az alternatív böngészők közt itthon a Google Chrome a legnépszerűbb: a harmadik negyedév végén valamivel több mint 3 százalékos részesedéssel bírt a program, mely egy negyedévvel korábban csupán 2,38, egy évvel ezelőtt pedig 0,62 százalékon állt. Az Opera részesedése 2,8 százalékon állt szeptember végén, azaz egy negyedév alatt lényegében nem változott a program ismertsége. Az Opera egy évvel korábban sem tudott magának komoly népszerűséget kivívni, akkor alig 2 százalék fölött járt. A lista legvégén tanyázó Safari lényegében egy év tartja stabilan fél százalékos részesedését.

A gemiusTraffic a mobilos platformokról is készít felmérést, igaz, itt az Opera Mini webböngészővel generált oldalletöltések nem számítanak. A lista élén az Apple, illetve értelemszerűen az iPhone található, 59 százalékos részesedésével (már egy évvel korábban is 50 százalékon állt a platform, ami különösen annak fényében figyelemfelkeltő eredmény, hogy ekkor Magyarországon csak pár hónapja volt jelen az iPhone). A Nokia (azaz a Symbian platform) 30 százalékkal a második, piacrészesedése azonban egy év alatt 8 százalékponttal csökkent. A harmadik helyen a Sony Ericsson áll, gyakorlatilag egy éve stabil 4 százalékon. A mobiltelefonos felmérés mintavétele a harmadik negyedév végén körülbelül 660 ezer oldalletöltés volt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról