Szerző: Dojcsák Dániel

2009. október 2. 10:04

Még nőknek sem való a TomTom White Pearl

Az elektronikai gyártók mindig küzdöttek azzal, hogy a technológiai termékek inkább a férfiaknak szólnak, akár dizájn, akár kezelés tekintetében. Az egyes megoldások penetrációja a laikus népességen belül viszont újra és újra létrehozza egyes kategóriák kifejezetten női megvalósulását is.

Korábban is voltak nőknek szánt navigációs készülékek, igaz, azok leginkább csak a tokozásban tértek el normál társaiktól. A Tom Tom White Pearl azonban igyekezett nem csak a műanyagot csicsázni, hanem a beltartalmat is a nők igényeihez igazítani. A próbálkozás kedves gesztus, az egyetlen probléma az, hogy egyáltalán nem sikerült.

Egy férfiakból álló szerkesztőségben egy nőknek szánt PNA-t korrektül megítélni nem könnyű feladat, ezért a teszt során több nő véleményét is megkérdeztük, az első reakciók pedig lesújtóak. A leginkább ütős gondolat szerint \"ezt a GPS-t férfiak csinálták nőknek, ahogy ők elképzelik\". A kritika jogos, hiszen a cirádás megoldásokon felül nem sok értelmes ötlettel sikerült előrukkolnia a fejlesztőknek. Egy másik hölgy szerint \"akiknek ez tetszik, azok úgysem képesek kezelni egy navigációt\". Az eszköz méretben is eltér társaitól, s a férfiasnak tartott 4,3 hüvelykes kijelzőméret helyett a kisebb, 3,5 hüvelykest kapott, ami több női vélemény szerint is túl kicsi, nem látni rajta semmit. Ami valójában nem igaz, de ha a vásárlói attitűd ez, akkor ez egy elrontott tervezés.

\"Cuki-muki-luki-fuki\"

A TomTom White Pearl egyébiránt - férfi szemmel nézve legalábbis - tényleg egy kedves, aranyos, pici, nőies eszköz. A törtfehér szín, a levélmintás díszítés a jobb oldalon megkülönbözteti a karakteres fekete, illetve fehér konkurensektől. Elindítva a navigációs programot, pedig azt is láthatjuk, hogy a TomTom szerint a nőknek tetszik az, ha a pozíciót jelző ikon egy nyitható tetős rózsaszín bogárhátú kisautó. A nőies alapelemek sora viszont ezzel ki is fújt, ennyivel viszont kissé szégyen \"női PNA-nak\" nevezni a White Pearlt.

\"\"

A 3,5 hüvelykes kijelző egyébként 320x240-es felbontásra és 64 ezer szín megjelenítésére képes, ez 2009-ben viszont inkább ciki. A készülék tömegével nincs gond, mindössze 140 grammot nyom, kis mérete miatt kényelmesen elfér akár zsebben, kis táskában, nagy táskában, az autó kesztyűtartójában még lötyög is, de akár a középkonzolon is be lehet tuszkolni valamelyik résbe, tartóba.

A White Pearl a TomTom XL-sorozathoz hasonlóan szintén megkapta az Easy Port tartót, ami  dicséretre méltó, a csatlakozókkal hadilábon állók is könnyedén pattinthatják be a helyére a PNA-t, egyszerű állítani és levenni is. A dobozban sajnos csak egy autóstöltő található, s nem az XL IQ Routes-hoz mellékelt, TMC antennás változat, pedig a gép lelke pontosan ugyanaz, így a TMC is támogatott. A női célcsoporttól viszont ki várná el, hogy tudja, vennie kell még egy kábelt és akkor nem kerülne dugóba a navigáció miatt.

 

\"\"

 

Az IQ Routes szintén benne van ebben a modellben is, tehát a korábbi felhasználói adatok összegyűjtéséből származó tapasztalatok alapján tervez napnak, napszaknak, évszaknak megfelelően a szoftver. Reggel és napközben elkerüli a forgalmas helyeket, de éjjel nyugodt szívvel küldi át az utazót a kiskörúton, vagy a Hungárián is. Ez a funkció általában jól teljesített, TMC-vel kombinálva egészen használható, nyugodtan rábízhatjuk magunkat.

Nem értem?!

A TomTom kezelőfelülete azonban kérdőjeleket hagy maga mögött. A menük felépítése gyakran nem logikus, az egyetlen előny - női PNA-ról szó lévén - hogy nagyon egyszerű, s ha egyszer valaki rájött (vagy megmutatták) az egyes funkciók helyére, akkor nehéz eltéveszteni. A beállításokkal sem kell bajlódni, csak meg kell mondani, hogy hová szeretnénk menni, a TomTom pedig visz. Az esetleges variációkkal kapcsolatban eltéveszthetetlen értesítési üzenet jelenik meg, amire igennel és nemmel lehet válaszolni.

\"\"

Érdemes megemlíteni a Segítség! menüt, ahol többek közt találunk egy \"Hol vagyok?\" menüpontot. Eltévedéskor hasznos, hogy  egy ablakban megjelenik a környék térképnézete, a koordináták, a pontos cím és két környékbeli objektum távolsága, így ha például telefonon szeretnénk valakivel tudatni hogy hol vagyunk, egyértelműen megadhatjuk a helyzetünket. Ugyanitt kereshetünk segítséget, mint rendőrséget, orvost, autószerelőt, benzinkutat, tömegközlekedési csomópontot vagy gyógyszertárat, a \"hol vagyok\" ablak ilyenkor a kívánt segítség elérhetőségeivel egészül ki. Akinek még ez sem elég, az még talál részletes leírásokat vészhelyzetekkel kapcsolatban: Mit tegyünk autóbaleset esetén? Hogyan cseréljünk izzót/akkumulátort/kereket? Milyen közlekedési szabályok érvényesek az adott országban? Ez egy kimerítő szöveges adatbázis, főleg utazásokkor jöhet jól. Kár, hogy a 11 telepített nyelv közé a magyar nem fért bele.

\"Ciki-miki\"

A PNA-k gyengéje évek óta a POI adatbázisok teljessége, frissessége. A már bolti forgalomban kapható készülék egy olyan adatbázissal került piacra, ahol a pontok egy részét elfelejtették lefordítani, sőt a hangsúlyozottan nők számára optimalizált POI-kategóriák is angolul maradtak meg. Egyébként érdekes lenne, hogy a csajos igényeknek megfelelő pontokat mutogat a gép, menet közben például városszerte magassarkú cipők, koktélospoharak, bevásárlószatyrok ikonjai sorakoznak, jelölve a pénzköltésre alkalmas helyeket.

A \"hétköznapi divat\" kategóriában például Budapesten a Mango, az Orsay és a H&M üzleteket dobta fel a szoftver különböző helyszínekről, pedig a HWSW szerkesztősége környékén legalább huszonötféle ruházati üzletlánc tanyázik még. Kicsit jobb a helyzet ajándéküzletekből, itt a Váci utca repertoárjának nagy része érdekes módon felkerült a térképre. A plázakereső is érdekes, a Vásárcsarnok például \"Markthalle\" néven fut, így kicsit nehezebb a keresőben meglelni, de sok olyan bevásárlóközpont is hiányzik, ami egy budapesti nő fejébe egyébként bele van égetve, s GPS nélkül is bárhonnan odatalálna. A szórakozóhelyek POI-jai pedig egyáltalán nem lettek magyar nyelvre fordítva.

\"Hagyjál már!\"

Az egész lokalizáció komolytalan egyébként, nem csak a női verzió, ahol összecsapták az egészet, de a normál TomTom menük kifejezései is magyartalanok sokszor, a hangnavigáció két magyar szinkronja pedig egy menekült (Marika) illetve egy mesemondó/híradós (Ervin) közti választásra kényszeríti a vásárlót.

[+] TomTom XL IQ Routes - elvisz bárhová árkon-bokron át

A készülék belsőre egyébként lényegében azonos a korábban a HWSW-n bemutatott TomTom XL IQ Routes-szal, így a navigációval, kezeléssel, tervezéssel kapcsolatos tapasztalatokhoz érdemes ellátogatni ahhoz a bemutatóhoz. Összegzésként talán annyit lehet elismételni, hogy az ötlet nem volt rossz, ami a TomTom fejében megszületett, de a kivitelezés gyenge, néhol botrányos, ami értéktelenné teszi az egészet, sőt kiábrándíthatja a márkával először találkozó felhasználókat. A White Pearl sajnos nem fehér gyöngy, inkább csak egy szürke kavics.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról