Szerző: Dojcsák Dániel

2009. augusztus 28. 16:34

iPhone-ra is megjött a Spotify

Akár történelminek is nevezhető pillanat érkezett el, ugyanis az iTunes-t üzemeltető Apple beengedte alkalmazás-piacterére a briteket már elkápráztató, svéd gyökerű Spotify-t.

A zenestreaming-szolgáltatást nyújtó Spotify hónapok alatt a britek kedvence lett, mikor a skandináv startup belépett a szigetország piacára. Legnagyobb előnye, hogy soha többé nem kell zenéket letölteni, hiszen egy egyszerűen kezelhető kliensben keresve szabadon összeállíthatóak playlistek, indíthatóak válogatások, rádiók. A számokat nem kell megvásárolni, igaz azok nem is maradnak a felhasználó kezében, de a szoftver bármelyik számítógépre feltelepíthető, s mindössze egy kattintás után indul a muzsika.

Már nem csak PC-n

A Spotify legnagyobb hátrány kezdetben az volt, hogy csak PC-n lehetett csak élvezni, pedig a zenehallgatás a munkahelyet leszámítva leginkább mobil környezetben jellemző manapság. A Spotify nem is titkolta, hogy hamarosan ugrani fog, s jó ideje már láthatóak is voltak a kliensprogram androidos és iPhone-os verzióinak bemutatói a YouTube-on.

Az egyetlen aggodalom az volt, hogy az Apple nem engedélyezi az alkalmazást piacterén, így iPhone-felhasználók milliói estek volna el a következő generációs zenehallgatás élményétől. A Spotify egy valóban innovatív termék, ami feltehetőleg nem marad válasz nélkül a piacon, sem a nagyok, sem a feltörekvő kicsik részéről (Érdemes csak a tegnap bemutatkozott magyar fejlesztésű Wondeerre gondolni), ezért is érdekes, hogy hogyan fogadja a piac, hogyan fogadják a felhasználók.

A Spotify egyelőre csak bizonyos országokban érhető el ingyenesen, s ezekben az országokban reklámok kerülnek be a zeneszámok közé alkalmanként, viszont a világ bármely részén havi 10 eurós havidíj ellenében megszakítás nélkül hallható a zene. Ez az összeg kevesebb, mint amennyibe egy album kerül, cserébe viszont egy magas bitrátájú, jó minőségű, OGG Vorbis kodekkel tömörített streamet kap a felhasználó akár a nap 24 órájában, több millió zeneszám közül válogatva.

Kényszerűség

Az Apple felfelé fordított ujja azért is meglepetés, mert a szabályzat egyértelműen kimondja, hogy az App Store-ba nem kerülhet be olyan alkalmazás, ami az Apple valamely szolgáltatását duplikálná, márpedig a Spotify és az iTunes egyértelmű riválisok. Talán azt a megszorítást kellett a Spotify-nak vállalnia, hogy a mobil kliens kizárólag a fizetős ügyfeleknek működik. Ezzel elméletben visszaszorítható az iTunes tömeges \"megcsalása\", viszont a Spotify előtt nyitva áll az ajtó az amerikai piacra való belépéshez. Sőt, az iPhone-ok országában még talán előny is lesz, ha csak előfizetéssel együtt működik a kliens, mert több és több felhasználót sarkall majd arra, hogy fizessen és ne reklámokat hallgasson az ingyen zenéért cserébe.

A Spotify hirtelen jött, szinte a semmiből, de már most 170-200 millió euróra becsülik az értékét, azaz egy év alatt sikerült dupláznia. Ha így folytatja tovább, akkor egy újabb skandináv csillag születik. Természetesen vannak gyengeségei is a szolgáltatásnak, illetve van mit még fejleszteniük is mielőtt elhagyják végleg a béta címkét.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról