Szerző: Dojcsák Dániel

2009. június 25. 12:25

Nem terjednek elég gyorsan az informácók a Facebookon

A Twitter kétségtelenül a világ legfürgébb kommunikációs platformjává vált mára. Egy link vagy gondolat néhány perc alatt milliókhoz juthat el vírusként terjedve. Az RT, azaz \"retweet\" a rendszer egyik kulcsfogalma lett, az általunk érdekesnek talált emberektől kapott információt ennél egyszerűbben nem is továbbíthatjuk. Az egyeduralomnak viszont vége lehet, ha a Facebook is talál utat az információ egyszerű újraosztására.

A Twitter nagyrészt nyitott, a Facebook nagyrészt zárt

A Facebook a Twitterrel szemben nagyon sok előnyt fel tud mutatni, de az üzenetek vírusszerű terjesztése nem sorolható ide, s jelenleg úgy tűnik, hogy nem is feltétlenül képes a cég gyorsan változtatni ezen. Ennek oka pedig az, hogy a Twitter egy nyitott rendszer, a profilok 90 százaléka teljesen publikus, így senkinek nem okoz gondot, ha visszaidézi valakinek a csiripelését. Ezzel szemben a Facebook nagyrészt zárt, s a profilok többségét csak ismerősök, ismerősünk ismerőse vagy legalább egy hálózatba tartozók láthatják.

Ráadásul a Facebook belső üzenetküldője nem is kereshető, míg a Twitteré igen. Sokak szerint a világ legnagyobb közösségi szolgáltatása épp emiatt nem működik információ-aggregátorként. A Twitter sikerének egyik kulcsa a hamar népszerűvé vált \"Twitter Search\", ahol bárki, bármikor rákereshet egy kifejezésre, s válaszul megkapja, hogy éppen mit csiripelnek ezzel kapcsolatban a netezők világszerte, illetve az üzenetek gyakoriságából a téma felkapottsága is következtethető. A Twitter Search-re épülő különböző analitikai eszközök pedig ennél jóval változatosabb funkciókra is képesek.

\"\"

Kell a valós idejű keresés

A Facebook érezvén ezt a lemaradást, múlt héten bejelentette saját valós idejű keresőjének fejlesztését, azonban ez továbbra is magán hordozza a szolgáltatás korlátait. kizárólag a saját ismerőseink és a publikus profilok között keres ugyanis, arra viszont jó lehet, hogy a megosztott képek, videók, linkek közül előbányásszunk néhányat. Figyelembe véve az épp most folyó EU-s vizsgálatokat a közösségi oldalakkal kapcsolatban, a Facebookon a jövőben valószínűleg még kevesebb nyilvános hírfolyam és adatlap marad.

Az egyetlen jó megoldás a terjesztésre az újramegosztás, azaz \"ReShare\" lenne. A Facebookon jelenleg ritka, hogy valaki újra megoszt elemeket, s a felület nem is sarkall erre senkit. A Twitteren a ReTweet, azaz RT milliós publicitást biztosíthat rövid idő alatt a kurrens információknak, míg a Facebookon ha valami sokszor tűnik fel, az inkább a párhuzamosság miatt van. Ugyanazt a vicces képet vagy érdekes hírt, linket előfordulhat, hogy akár több százezer ember is megosztja, de nagyrészt egymástól függetlenül.

Oszd újra, és uralkodj

A jelenlegi a \"Megosztás\" és a \"Tetszik\" gombok fura továbbfejlesztése lenne az újramegosztás, \"RS\". A működőképességet az garantálná, ha adott megosztások publikussá válhatnának akkor is, ha a profil maga zárt, s az újramegosztás során megmaradna a forrás, s a hozzá vezető link is. Sőt, opcionálisan akár összefonódhatnának az azonos elemekhez tartozó kommentárok, reakciók, visszalinkelések is. Ehhez csatlakozhatna az ígért, valóban hatékony valós idejű kereső, s akár egy trendkövető felület vagy alkalmazás is. Ez az út, figyelembe véve a rövid idő alatt bebetonozódott Facebook-alapokat, hosszú lesz. Az irányvonal kijelölése ugyan megtörtént, de minden attól függ, hogy a cég milyen ritmusban építi be az új funkciókat, s mennyire sikerül kommunikálnia a felhasználók felé az új irányokat.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról