Szerző: Dojcsák Dániel

2009. június 17. 14:28

Számos webes szolgáltatás és alkalmazás alapja lehet a Twitter

A Twitter az angolszász országokban már nem csak a geekek hóbortja, s más országokban is egyre gyakrabban nyúlik ki a technológiára fogékony közösségből. Legnagyobb előnye az aktualitások és információk gyors terjesztésének képessége, amire számos új funkció épülhet. A Mashable szerkesztői megvizsgálták, hogy milyen perspektívái vannak a Twitternek a közeljövőben, s összegyűjtötték az öt legfontosabb területet, ami meghatározhatja a mikroblogging jövőjét.

Valós idejű keresés

Szakértők szerint a web jövőjét meghatározó egyik legfontosabb kérdés, hogy fenntartható-e az információk tömeges azonnali indexelése, illetve, hogy számít-e egyáltalán a sebesség a felhasználóknak? A XX. században már egyértelművé vált, hogy az információ a legértékesebb, mostanra pedig az információszerzés annyira könnyűvé vált, hogy az lett a legfontosabb szempont, hogy mennyire hamar jut hozzá valaki a tudáshoz. A gyorsabb közösségi eszközök lehetővé teszik a \"valós idejű internet\" megvalósulását.

A Twitter hiába gyors, az információ szervezése terén igen gyengén áll, a jövő tehát az ilyen és ehhez hasonló szolgáltatások rendszerezése felé mutat. A Google is épp most jelentette be, hogy a mikroblog-szolgáltatást üzemeltető céggel együttműködve egy saját Twitter-keresőt hoz létre. Már léteznek kis szereplők, mint a OneRiot, illetve a Tweetmeme, melyek rendszerezik a csiripekben felbukkanó linkeket, s összegyűjtve, rendszerezve tálalják a csiripelők által leggyakrabban emlegetett témákat. A Tweetmeme még ennél is messzebbre megy, s a megosztott linkek mögött lévő oldalakat indexeli és adja hozzá az adatbázisához.

Személyazonosság

A felhasználók számának növekedésével, illetve a kereskedelmi szféra behatolásával egyre fontosabbá válik az is, hogy az információk hitelessége is biztosított legyen. Erre maga a Twitter hozza az első megoldást, épp múlt hét csütörtökön jelentette be a \"Verified Accounts\" programot a cég, aminek keretében először a hírességek, művészek, zenészek élhetnek azzal a lehetősséggel, hogy igazolják személyazonosságukat, ezzel lehetetlenné téve azt, hogy valaki a nevükben csiripeljen. A bétateszt után mindenki számára nyitott lesz, hogy megerősítse identitását, ezzel is téve egy lépést a Twitteren megosztott információk hitelesebbé válása felé.

Ráharaptak a kereskedők is

A harmadik kiemelt téma, már a tömeghatással kalkulál, s az látszik, hogy egyre több cég ismeri fel, hogy egy jól kitalált kampánnyal komoly hírverés keletkezhet egy termék vagy szolgáltatás körül. Ugyan ez zavaró, idegesítő lehet néhány felhasználó számára, de valójában a Twitter-hirdetés eddig legismertebb formájáról van szó. Kell egy \"csali\", ami lehet például ajándék vagy kedvezmény, fel kell ütni a témát Twitteren, kell hozzá párosítani egy jellegzetes címkét (#akarmi) és máris kész egy divattéma. Az emberek az ajándék reményében gondolkodás nélkül továbbítják az üzenetet, így az hálózatosan terjed, az említések száma négyzetesen emelkedhet, s a kiküldött üzenet akár napokig keringhet a Twitter-univerzumban. Az ilyen akciók számra a jövőben biztosan emelkedni fog, bár egy bizonyos gyakoriság felett már sokak számára lesz unalmas és nem kelt majd érdeklődést, sőt, valószínűleg előbb utóbb a spam szintjére süllyed, ami után  a cégeknek is egyre kreatívabbnak kell majd lennie, hogy felkapja üzenetüket a nép.

 

A hirdetés egy másik fajtája lehet a szponzorált csiripek terjedése. Ez már több emberben kelthet nemtetszést, de ameddig egy üzengetőről nem derül ki, hogy fizetett lelkesedő, addig nyugodtan reklámozhat gondtalanul. A szponzoráció viszont intézményesül, s egyre több cég, mint a Magpie, a TwittAd vagy az adCause hozott már létre hirdetési hálózatot a Twitteren, ahol a reklámozó megtalálhatja célcsoportját. Az Egyesült Államokban például már hirdetett a Twitteren a Land Rover, illetve egy nagyobb kábelszolgáltató is felbérelte néhány rajongóját, hogy pozitív képet fessen egyik induló sorozatáról. Egyelőre senki nem tudja, hogy hol vannak a határok, mi etikus és mi nem, egyáltalán nincs definiálva a Twitter-hirdetés világa, ebből a szempontból a Mashable szerkesztők szerint is a következő néhány hónap lehet majd tanulságos.

Túl a kereskedelmi vonatkozásokon, s túl azon is, ahogy a Twittert elsődlegesen használják az emberek, egyre inkább biztos, hogy a mikroblogging univerzális kommunikációs platformmá válik. Amellett, hogy a felhasználók egymásnak üzengetnek a webes felületen vagy valamely kliensen keresztül, egyre gyakoribbá válik majd, hogy más webes szolgáltatások is a Twittert használják kommunikációra.

Kitüremkedések

Erre egy nagyon jó példa az EP-választások idején az Index megoldása, ahol a hírek és összefoglalók mellett az újságírók Twitteren is tudósítottak, melyet becsatornáztak a főoldalba, így azok is követhették az eseményeket, akik egyébként nem használják a szolgáltatást. Ugyanígy össszedrótozható a Twitter multimédiás szolgáltatásokkal, vagy bármilyen egyéb webes felülettel, legyen szó akár közösségi filmnézésről, ügyfélszolgálatról vagy intézményi kommunikációról. Sőt, lehetséges teljes egészében kiszervezni egy saját chat felületként a Twittert, kiegészíteni azt videóközvetítéssel, vagy élő chat-szobával: a lehetőségek végtelenek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról