Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

IBM: Innováció, ami számít

Dojcsák Dániel, 2008. október 16. 09:56
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A XXI. század egyelőre nem hozott repülő autókat és emberformájú robotokat, az üzlet világa viszont óriásit változott. A vállalatok nagy többsége fel sem fogja, hogy a vetélytársakhoz képest azért teljesít egyre rosszabbul, mert éppen a legfontosabb, de egyben láthatatlan értéküket, a dolgozók kreativitását és ötleteit nyomja el akaratlanul.

A XXI. század egyelőre nem hozott repülő autókat és emberformájú robotokat, az üzlet világa viszont óriásit változott. A vállalatok nagy többsége fel sem fogja, hogy a vetélytársakhoz képest azért teljesít egyre rosszabbul, mert éppen a legfontosabb, de egyben láthatatlan értéküket, a dolgozók kreativitását és ötleteit nyomja el akaratlanul, miközben az üzletmenetet igyekszik minél szigorúbb keretek közt működtetni.

A globális piac bonyolulttá, zsúfolttá és összetetté vált -- hasonlóan a közúti közlekedéshez. A XX. századi üzleti modellek erőltetése olyan, mint autóval eljutni reggel Rákospalotáról a Moszkva térre: lehetséges, de soha annyi erőforrást és időt nem kellett korábban elpazarolni ehhez, mint mostanság. Aki nem talál új megoldásokat a működéshez, az egyszerűen lemarad.

Zsúfolt fejlődés

Nemrégiben egy, a hazai IT-vállalatok kommunikációját firtató kutatásban szerepelt egy olyan kérdés, hogy "Ön szerint milyen előnyöket jelent egy vállalat működésében az internet?". Válaszokat lehet ezret is gyűjteni, de igazság szerint előnyöket nem jelent ma a hálózat használata, mint ahogy az elektromos áramé sem. Egyszerűen a túléléshez kell. A fejlődés, újszerűség, azaz az innováció a legelcsépeltebb kifejezések egyike, receptje mindenkinek van rá, sőt már a gyerekek is tudják, hogy ha valami nem forradalmi és innovatív, akkor az nem is olyan jó. A fejlesztések markáns része a nagyvállalatoknál csapódik le, ahol van kellő emberi erőforrás, tőke és infrastruktúra, hogy az egyszerű ötletek termékké, szolgáltatássá nőjék ki magukat, viszont nehéz ezeket az ötleteket elcsípni, rendszerezni, helyükön kezelni.


Találd meg a a helyes megoldást!

A világ egyik legrégebbi, 119 éves múltra visszatekintő technológiai cége, az IBM is megérezte ezt a kettősséget és úgy döntött, újraírja alapértékeit, felkészül a közeljövő kihívásaira. 2003-ban, majd 2004-től kétévente, az interneten keresztül szervezett, nyitott fórumon keresztül vizsgálták meg, hogy milyen irányban fejlődhetne tovább a cég. Az Innovation Jamnek nevezett rendezvényt idén is megrendezték, ennek apropóján Intődy Gáborral, az IBM Magyarország kommunikációs igazgatójával beszélgettünk a nagyvállalati szellem és az egyéni kreativitás közti átmenetről, a közös munkáról és a meglévő tudáshalmazok rendszerezéséről.

Innovációs Jam az alapértékekért

Az első "Innovációs Jam" eredményeképp konkrét küldetéseket még nem, de a fent említett alapértékeket sikerült kibányászni a sokezer önkéntes gondolkodó által létrehozott masszából. Az első a "bizalmon alapuló kapcsolat", egyfajta protestáns etika arra vonatkozóan, hogy ha valaki állít vagy ígér valamit, akkor az valóban úgy van. A második az "innováció, amely számít": ne felesleges dolgokra pazarolja a cég a fejlesztői erőforrásokat, hanem létező problémákat oldjon meg és működőképes megoldásokat hozzon létre. A harmadik pedig "az ügyfél iránti elkötelezettség", tehát az ügyfeleket tegyék sikeressé, amennyiben ez sikerül, akkor ők maguk is eredményesekké válnak.

Egyszerűnek tűnő alapelvek, amelyek üres általánosságnak tűnnek, de az első Jamen résztvevő 50 ezer IBM-dolgozó közösen ezeket emelte ki. A cégnél jelenleg 386 ezer ember dolgozik, s nagyrészük a fejét használja munkára, gondolkodnia kell. Ha feltételezzük, hogy a 386 ezer fejnek csak egy részéből pattan ki egy-egy ígéretes ötlet, és ennek is csak töredéke, ami megfontolásra érdemes, illetve megvalósítható, akkor is tucatnyi marad -- kezdte felrajzolni a folyamatot Intődy Gábor. Egyfajta gondolatraktárként működik a dolgozók feje, csak tudni kell előhívni őket a megfelelő helyen és időben.

Ha beadod a közösbe, nem a tiéd többé

Az IBM úgy döntött, hogy az ötleteket kétévente egy dedikált háromnapos rendezvényen gyűjti össze dolgozóitól a Jam rendszeren keresztül, ahol nem számít a földrajzi hely, a munkakör, a kulturális különbségek. A Jamen keresztül mindenki megoszthatja ötleteit, igaz ezzel együtt le is mond azok jogairól és átadja egy kreatív közösségnek, ahol bárki gyúrhatja, finomíthatja, hozzátehet vagy felhasználhatja. A rendszer nyílt, azaz a résztvevő IBM, a csatlakozó egyetemek és ügyfelek közül bárki felhasználhatja az itteni tudást. Egy ennyi embert magába foglaló hálózatot nem is lenne értelme jogi sémákkal körülbástyázni, mert minden pontján szivároghatna, lehetetlen lenne bent tartani mindent.

Az Innovation Jam 2008 résztvevői az IBM dolgozói, azok családjai, ügyfelek, vevők, illetve felsőoktatási intézmények oktatói, hallgatói voltak. A közös brainstorming monumentális, hiszen az IBM közlése szerint 3 nap alatt 90 ezer bejelentkezést regisztráltak 80 országból, több mint 20 iparág 1000 vállalatának részvétele mellett. Összesen 32 ezer hozzászólás érkezett a látogatóktól, igaz, csak minden második ember tett hozzá valamit aktívan. Ennél jóval többet olvastak a résztvevők: átlagosan 76 oldalnyi szövegen rágták keresztül magukat és átlagban majd két órát töltöttek egyszerre a Jam felületen belül. A Jamre érkezők fele európai, negyede ázsiai vagy ausztrál, a maradék 25 százalék pedig az amerikai kontinensről jelentkezett be. Fontos kiemelni, hogy a fejlődő piacokról érkezett majd minden harmadik látogató, ami a módszer zsenialitására mutat rá: 15 évvel ezelőtt hol lett volna esélye egy lemaradt országban lévő cégnek a modern kutatás-fejlesztés gyökereibe kapaszkodni?


Nem ugyanaz a világ

Nem marad elvarratlan szál

Az ötletbörze a következőképp zajlik: a kétévente tartott Innovation Jam online portálfelülete 72 órán keresztül áll nyitva, ilyenkor a csatlakozók létrehozhatnak témákat, felvethetnek ötleteket, olvasgathatják a többiekét vagy reflektálhatnak is rájuk. Minden évben van néhány alapvető irányvonal, ebbe kell beleférnie minden új ötletnek. Idén például a "Föld és lakói", "A jövő vállalata", "Vevők mint partnerek" és a "Globális vállalat" témák voltak rögzítve. A gyakorlatilag üresen induló rendszerbe csatlakoznak be az érdeklődők, beküldik az ötleteiket, visszanézik, hogy reagáltak-e rájuk, elmondják a véleményüket a többiek felvetéseiről, vagy továbbfejlesztik azokat.

Intődy beszámolója alapján ugyan voltak olyan témák, amikre egyáltalán nem érkezett válasz, de előfordult az is, hogy valamire többszázan reagáltak. Ez viszont nem jelenti azt, hogy elveszhetnek ötletek pusztán azért, mert a résztvevők látómezején kívül esett. A portál szoftverébe integrálva van egy intelligens adatbányász-modul, ami képes a tartalom és az összefüggések alapján kiemelni azokat a témákat, melyek értékesek lehetnek, illetve ezen felül száz hivatásos is követi a hozzászólásokat, akikre így fejenként csak 2-300 hozzászólás feldolgozása marad. Így a népszerű témák mellett a szoftver által kiemeltek és a megbízott emberi segítség által érdekesnek talált anyagok is eljutnak a következő szintre.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.