Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Felhőből visszaköltözéstől egészen egy banki malware evolúciójáig. Üzemeltetői és IT-biztonsági meetupokkal érkezünk!

Távközlési fogyasztóvédelem Magyarországon I.

Rátonyi Gábor Tamás, 2004. március 31. 10:32
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Hogy mitől, vagy miért nem működik jól a távközlési fogyasztóvédelem, azt nehéz egy mondatban összefoglalni. A fogyasztói érdekeket több szervezet és hivatal is képviseli, ezek mind más mechanizmusok alapján működnek, és persze más és más hibákat lehet felfedezni a működésben.

hirdetés
Annak ellenére, hogy az egységes hírközlési törvény két évvel ezelőtti megjelenése óta eltelt időszakban számos, több előfizetőt is érintő vitás ügy került nyilvánosságra, a hírközlési fogyasztói érdekvédelem a mai napig botladozónak tűnik: jogilag kikezdhetetlen, de nyilvánvalóan etikátlan ügyekben nincs elmarasztalás, a szolgáltatók egymás közti civakodásának pedig mindig a felhasználó látja a kárát: mire a bíróság, vagy más hatóság igazat ad valamelyik vállalkozásnak, hetek, hónapok telnek el, az előfizetők pedig hozzáférés nélkül maradnak.

Hogy mitől, vagy miért nem működik jól a távközlési fogyasztóvédelem, azt nehéz egy mondatban összefoglalni. A fogyasztói érdekeket több szervezet és hivatal is képviseli, ezek mind más mechanizmusok alapján működnek, és persze más és más hibákat lehet felfedezni a működésben.

A jogi körülbástyázottság egyre alaposabbnak mondható. Noha már a 2001-es egységes hírközlési törvényben is észlelhető volt a fogyasztóvédelmi szemlélet -- különösen a fogyasztók tájékoztatása kapcsán --, az idén január 1-jével hatályos elektronikus hírközlési törvényben sok korábbi előírást pontosítottak, csiszoltak, mi több, egy új intézményt, a hírközlési fogyasztói jogok képviselőjét is törvénybe emelték (ezzel egyébként még adós a Nemzeti Hírközlési Hivatal: noha február végére ígérték a képviselő kinevezését, ez még nem történt meg).

Egy példa a jogszabályok finomítására: a korábbi eht előírta, hogy a távközlési szolgáltatók kötelesek ügyfélszolgálatukon kifüggeszteni a vállalkozási feltételeket (ávf), ugyanakkor egy állásfoglalásában a Hírközlési Felügyelet úgy nyilatkozott, hogy a szolgáltatói weboldal nem számít ügyfélszolgálatnak, így az internetre nem kötelező kirakni az ávf-et. Az új eht már egyértelműen megnevezi az internetes honlapot is, mint az ávf elérhetőségének egyik helyszínét -- csak éppen három évet várni kellett erre az egyébként logikus kötelezettségnek az előírására.

Ugyanakkor döbbenetes lyukak is észrevehetők az új eht-ban. A szabaddemokrata vezetőségű Informatikai és Hírközlési Minisztérium abba a koncepcionális hibába esett, hogy úgy érezte, minden bajra gyógyírt jelenthet a liberalizált távközlési piacon kialakuló versenyhelyzet, mondván: a piacra éretlen szolgáltatókat majd a verseny kiszórja, aki nem tud a fogyasztóinak megfelelő szolgáltatást nyújtani, az kiesik. Ha ez a tétel külföldi példákkal alátámasztható lenne, akkor az Európai Unióban sem lenne szükség fogyasztóvédelemre, de hát tudjuk, hogy a mélyebb piacgazdasági gyökerekkel rendelkező országokban sem ismeretlen fogalom a fogyasztói panasz.

Arról nem is beszélve, hogy az új eht csak a verseny kialakulásának a kereteit adja, nem magát a versenyhelyzetet, és az átmeneti időszakot (amíg az erős szabályozás, a monopóliumok és a liberalizáció hatásai együtt, egy időben érvényesülhetnek) legalább háromnegyed, de akár egy-két évre is becsülik a szakemberek. Ez idő alatt pedig hiába a fogyasztóbarát szemlélet, ha a törvény lyukas, a felhasználók védelem nélkül maradnak.

Míg a korábbi hírközlési törvény a szolgáltatás elindítását egy szigorú engedélyezési eljáráshoz kötötte, a most hatályos törvényünk már csak bejelentési kötelezettséget ír elő, és egy későbbi piacfelügyeleti eljárás során ellenőrzik a szolgáltató működését. A korábbi engedélyezési eljárás része volt a szolgáltató vállalkozási feltételeinek és a hatályos jogszabályoknak az egyeztetése -- a fogyasztóvédelmi hatóság bevonásával ---, valamint a műszaki előírásoknak való megfelelés ellenőrzése is. Ezek most mind kiestek, a vállalkozások akár hónapokon keresztül is nyújthatják szolgáltatásaikat úgy, hogy senki nem ellenőrzi, rendben vannak-e a szerződések, megfelelő-e a műszaki háttér.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
4-4 klassz téma a HWSW júniusi üzemeltetői és IT-biztonsági meetupjain. Nézz meg a programot!