Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Spam: a világháló szemete

Barna József, 2003. április 07. 12:27
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Löncshús: néhány évtizeddel ezelőtt még így fordítottuk volna magyarra az angol spam szót, amely időközben látványos jelentésbővülésen esett át. Cikkünkben a napjainkra egyre bosszantóbbá váló jelenség mibenlétéről, történetéről és a védekezés lehetőségeiről adunk vázlatos ismertetőt.

Nagyobb pénisz már két hét alatt!; Keress félévente félmillió dollárt!; Egyedülálló? Nálunk megtalálja párját; József, ez egy kihagyhatatlan ajánlat! -- naponta akár több tucatszor is olvashatunk hasonlóan harsány, "csak nekünk, csak most" ajánlatokat és egyéb izgalmakat az inboxunkba érkező levelek subjectjeiben. Azért csak ott, mert ezeknek az üzeneteknek az érdemi (?) szövegét már kezdő netes korunkban sem olvastuk el, nemhogy évek tapasztalatával a hátunk mögött. A rutinos emilező tudniillik úgy van kondicionálva, hogy már miközben a levelek jönnek lefelé, a delete gomb fölé helyezi mutatóujját (ki ezt, ki azt), hogy aztán villámgyorsan lecsaphasson. A spamek törlése ma már minden netizen kényszerű foglalatossága. Nálam speciel kész szertartássá vált. Van, hogy "időre megyek": minél gyorsabban, ugyanakkor minden szűrőnél megbízhatóbb pontossággal igyekszem elvégezni a spamek számára végzetes szortírozást; de van, hogy rendszerezek, és például azokkal kezdem, amelyek a keresztnevemen szólítanak, merthogy ismeretlen angolszászoktól ezt tegezésnek veszem.


Félnapi termés

De miről is van szó? A spam sem nem új keletű, sem nem ritka, definíciója azonban a mai napig meglehetősen képlékeny. Az Egyesült Államokban, ahol először került terítékre a bosszantó jelenség jogi szabályozása, többnyire az unsolicited commercial email (UCE) kifejezést használják a szó szinonimájaként. Nálunk is ezek alapján vált közkeletűvé a kéretlen reklámlevél terminus. E definíció azonban elsősorban a jogalkotók szempontjait figyelembe véve született, így nem feltétlenül fedi le mindazt, ami a spam jelentéskörébe tartozik.

A kéretlen reklámlevél meghatározás tulajdonképpen arra alkalmas, hogy jogi fogást lehessen találni a spamküldők egyik, kétségtelenül legnagyobb táborán. A reklámra vonatkozóan minden országban léteznek jogszabályok, melyek többé-kevésbé szigorú keretek közé szorítják a személyes adatok (így az e-mailcím) reklámok terjesztése céljából történő felhasználását. Ha a felhasználó nem adta jóváhagyását ahhoz, hogy elektronikus levélcímét ilyen célokra felhasználják (opt-in modell), vagy a reklámozó nem biztosít lehetőséget számára arra, hogy jelezze, nem tart igényt efféle üzenetekre (opt-out modell), felvethető az e-mailcím mint személyes adat jogosulatlan kezelésének gyanúja.

Tény azonban, hogy a spam tágabb fogalomkörébe a reklámlevelek mellett számos más tematikájú (politikai agitáció, hittérítés stb.) és műfajú (lánclevelek, hoax stb.) üzenet is beletartozik. Éppen e formai sokszínűség miatt tűnik szükségesnek a befogadó, a címzett szempontjai alapján (is) definiálni a jelenséget, ez azonban szükségszerűen még ingoványosabb terület. Az újabban használt unsolicited bulk email (UBE) és annak magyarítása, a kéretlen (tömeges) levél a tematikára való utalás elhagyásával ebbe az irányba mutat. Ugyanakkor az sem igaz, hogy minden kéretlen levél spam lenne, hiszen ha kizárólag olyan üzeneteket kapnánk, amelyeket várunk, vagy kifejezetten kértünk, igen sivár lenne a netizenek élete. Ahogy könnyen előfordulhat az is, hogy egyesek érdeklődnek egy bizonyos terméket vagy szolgáltatást kínáló, tömegesen terjesztett reklámlevél tartalma iránt, míg mások minden ilyet zaklatásnak tekintenek.

Egy azonban biztos: a spam bosszantó és etikátlan. Etikátlan, mert egy olyan kommunikációs csatornát aknáz ki, amely minimális költség mellett teszi lehetővé több ezer vagy akár millió ember elérését, miközben költséget jelenthet a címzettek és az internetszolgáltatók számára, és volumenénél fogva jelentősen leterheli az internet gerinchálózatát.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.