Szerző: Ady Krisztián

2002. augusztus 26. 10:32

Vodafone GPRS az elmúlt egy hónap tükrében

Vajon hogyan alakult a Vodafone GPRS szolgáltatása az elmúlt egy hónapban? Vidéki felhasználóként, más alternatíva nélkül rendkívül kíváncsian figyelem, vajon hogyan sikerül a Vodafone szolgáltatását megfelelő szintre fejleszteni. Ha sikerül egyáltalán.

A szolgáltatás bevezetése után írott, annak technikai hátterét és a szükséges beállításokat részletező cikkünk, a Vodafone GPRS: A klónok támadása erre a linkre kattintva érhető el.

Következzen tehát cikkünk második része, melyben az elmúlt egy hónap alatt szerzett tapasztaltakról számolnék be meglehetősen szubjektív módon. Természetesen az írott és íratlan felületeken legtöbbször a negatív véleményeket hangoztatják, így igen nehéz tárgyilagos és objektív véleményt mondani a szolgáltatásról. Én is csak arról számolhatok be, amiről itt helyben meggyőződhettem, bár tény, véleményemet mások is befolyásolják: túl sok Vodafone GPRS netezővel állok napi kapcsolatban.

Az egy hónappal ezelőtt tapasztalt hibákon most újra végigmennék, beszámolva az esetleges változásokról.

Szakadás, újracsatlakozás

A kapcsolat megszakadása rendkívül bosszantó dolog, hiszen szinte kivétel nélkül akkor következik be, amikor a legnagyobb szükség lenne az internetre. A tesztelés helyszínén nem tekinthető általánosnak a kapcsolat megszakadása, ennél sokkal jellemzőbb az adatfolyam nullára redukálódása. A ritka esetekben a szakadás után fel lehetett újra építeni a kapcsolatot, de jellemzően a telefon újraindítására is szükség van.

A rendszerre csatlakozás sajnos ugyanolyan reménytelen, mint egy hónappal korábban. Sőt, a helyzet itt kifejezetten rosszabbodott: este hat óra után hajnali kettő óráig szinte képtelenség a hálózatra feljelentkezni. A nappali órákban is csak többszöri kísérletre, telefonkínzó ki-be kapcsolgatás után lehet sikeres az internetre történő csatlakozás. A hajnali órákban, 3-6 óra között viszont ez nem okoz gondot: elsőre, első "kattintásra" a netre lehet lépni, ez a tapasztalat bizonyos hálózati elemek túlterheltségét vetíti előre.

Az adatfolyam leállása

A kapcsolat megszakadásának legbosszantóbb módja és minden GPRS-felhasználó réme az adatfolyam megszakadása. Ez a jelenség rendkívül alattomos: a rendszer ugyanis nem bontja el a már halott csatlakozást, csak egyszerűen nem jön semmi adat a böngésző, más alkalmazások kéréseire. A felhasználó néha csak percek múltán veszi észre, hogy egy halott kapcsolat felett ül. Ez a hiba lehetne a telefon problémája is, de nem az: Siemens és Nokia felhasználók is tapasztalják, teljesen független az alkalmazott készülék típusától.


A Vodafone által küldött tájékoztató levél szerint egy SGSN eszköz hibája okozza az adatfolyam megszakadását.

Az adatfolyam leállása ugyanolyan gyakori jelenség, mint egy hónappal ezelőtt: semmi változás. Ezek a tapasztalatok sajnos a WAP-ra is állnak, ha a WAP szolgáltatás nem megy, az internet sem elérhető, s fordítva.

SMTP-szerver hiánya

A Vodafone sajnos lassan halad az e-mailszolgáltatás, SMTP-szerver beüzemelésével, a levelek küldését továbbra is külső vagy saját SMTP-szerver használatával kell megoldani. Jó hír az Externet szolgáltatónál postafiókkal rendelkező Vodafone GPRS-felhasználóknak: a nemrég végrehajtott mailszerver-bővítéssel egyidőben a szolgáltató engedélyezte a külső hálózatokból történő levélküldést hitelesített SMTP bejelentkezéssel. A levelezőprogramban a POP3 adatoknak (felhasználónév/jelszó) megfelelően konfigurálni kell a hitelesítést SMTP-szerverhez is, így ezután bármilyen kapcsolódással, Vodafone GPRS hálózatról is elküldhetjük leveleinket. Amennyiben más szolgáltatónál bérlünk postafiókot, érdeklődjünk az adott szolgáltatónál.

Végső esetben használhatjuk a Netért egyik tagja által üzemeltetett SMTP-szervert, mely szintén fogad a Vodafone hálózatából leveleket. A levelezőprogramban beállítandó cím: smtp.eggdrop.hu

Folyamatos bizonytalanság

A fenti hibák miatt sajnos a szolgáltatás teljesen bizonytalan, lényegében sosem számíthatunk arra, hogy akkor érjük el az internetet, amikor akarjuk. A korlátlan szolgáltatás a hirdetéssel ellentétben teljesen korlátolt: csak akkor netezhetünk, ha a szolgáltató, azaz a Vodafone rendszere éppen úgy kívánja. Ez sajnos egyes helyeken azt jelenti, hogy a délelőtti és délutáni órákban elérhető párszor tíz percre, egy-két órára a rendszer -- nevetséges sebességgel --, este pedig teljesen reménytelen a csatlakozás. Korlátlan, 24 órás internet? Ne is álmodjunk róla.

Az adatátvitel sebessége

A sebességről sajnos szintén csak rosszat mondhatok, az elmúlt időszakban katasztrofálisan csökkent az adatátviteli sebesség. Egy-két kiugró naptól és időszaktól eltekintve irtózatosan lassú kapcsolat, 5-10 kbit/s érhető el a Vodafone hálózatán. A külföldi sávszélesség még a hazainál is szomorúbb képet fest: a Google és több külföldi oldal gyakorlatilag elérhetetlen külső proxy szerver használata nélkül, a maradék pedig olyan szánalmasan lassú, hogy a böngészőkön kell állítani az időtúllépések miatt. A Vodafone egyes hírek szerint nemrég négyszeresére növelte külföldi sávszélességét, ez azonban továbbra sem tűnik elegendőnek.

Bár a rendszer időnként képes 45-50 kbit/s folyamatos sebességre is, ez a rendkívül ritka kivételek közé tartozik a tesztelés helyszínén. A jellemző érték ennél jóval alacsonyabb, volt olyan eset, hogy 2 óra alatt ért le 7 levél és 440 kbyte adat. Kiszámolni már nem is merem, hogy ez pontosan mekkora kbit/s értéknek felel meg.

Fontos és nagyon érdekes konzekvencia szűrhető le a BIX-statisztikából: noha a felhasználók száma jelentősen növekedhetett az elmúlt egy hónap alatt, a BIX szerint kevesebb adat vándorolt csúcsidőben a Vodafone hálózatán keresztül, mint az indulás utáni két hétben. Szinte sosem éri el a terhelés az eddigi csúcs 4,3-4,4 Mbit/s értéket, noha -- vélhetően -- sokkal többen használják a rendszert, mint egy hónappal korábban. Pontosabban használnák, s bizony itt valahol nagyon szűk az üveg nyaka.

A telefon

A telefonnal különösebb probléma nem volt tapasztalható az elmúlt egy hónap alatt, bár e sorok írója is elsősorban a Vodafone szolgáltatásához vette az Ericsson R600-as készüléket. Éppen ezért sok-sok SMS nem hagyta el a telefont és a beszélgetéstől sem megy tönkre egyhamar a mikrofon és a hangszóró. A sok-sok kísérletezés közben egyszer sikerült egy teljes alapra állást okoznom a készüléknél, ami az összes adat törlődését jelenti. Ilyenkor még a WAP beállítások is törlődnek, manuálisan kell visszaállítani ezeket a profilokat. Szerencsére "magától" még nem csinált ilyet a telefon.

[oldal:Az ügyfélszolgálat]

A problémákról természetesen folyamatosan tájékoztattam az ügyfélszolgálatot, de túl sok értelmét egy idő után egyáltalán nem láttam. Az ügyfélszolgálatra beérkezett panasz után "furcsa módon" helyreáll pár órára a kapcsolat, de ez sem tart sokáig.

Az ügyfélszolgálat technikai problémákban egyáltalán nem tud segíteni, s miközben a BIX-statisztikán egy országos "szakadás" látszik, az egyszerű felhasználót "nálunk minden rendben van, működik a rendszer", "nem kaptunk visszajelzést arról, hogy gond lenne" szöveggel próbálják egy kicsit megnyugtatni. A panaszos adatait a hölgyek sokszor csak kifejezett kérésre veszik fel, reméljük, hogy ezek az adatok nem a kukában landolnak. A sok reklamálásra egy idő után már nem tudtak mit válaszolni, így szép lassan kibújt a szög a zsákból: a legfrissebb "információk" szerint szeptember közepe előtt semmilyen változás nem várható, továbbra is "hívástorlódások lépnek fel", "túlterhelt a rendszer", "nincs szabad kapacitás". Nagyon rossz hírek ezek.

Jelenleg az ügyfélszolgálati "hírmorzsák" szerint a beszéd és GPRS hívások szétválasztásának konfigurálása zajlik, melyet e sorok írója kíváncsian megtekintene, hiszen tudomása szerint a GPRS rendszer lényege a szabad időrések felhasználása, az SGSN eszközöktől kezdve pedig egyébként is külön rendszeren továbbítódnak az IP-alapú GPRS adatcsomagok. Előtte pedig nem lehet a hagyományos értelemben különválasztani a beszéd és GPRS hívásokat, az alapértelmezett prioritáson kívül: a beszédnek elsősége van. Sajnos nagy valószínűséggel az ügyfélszolgálat egy újabb "lerázós" szövegét kaphattuk az arcunkba. Tény, hogy nem vagyok hálózati szakember, de ez a magyarázat körülbelül a "polarizáció nem megfelelő" és "árnyékol a számítógép" fajsúlyú szövegek közé tartozik.

Sajnos azt kell mondjam, ilyen reklám és ekkora összeg befizetése után -- ne feledkezzünk meg a kaució kamatmentes használatáról -- nem igazán ilyen hozzáállást várnánk, de az ügyfélszolgálatok már csak ilyenek kishazánkban. Megszokhattuk.

Azt is megszokhattuk, hogy palira vesznek bennünket: fizessünk, a véleményünk ezután pedig senkit sem érdekel. Akad egy több mint 3850 hozzászólással rendelkező fórum a témáról, melyen szinte folyamatos helyzetjelentés olvasható a Vodafone rendszeréről, de sajnos ez sem érdekel senkit az említett cégtől. A gprs@vodafone.hu mailcimre küldött levélre 3-4 nap múlva érkezik a szokásos sablon válasz, melynek jóformán csak a fejléce különböző, mindenki ugyanazt a levéltörzset kapja. Az olvasó által vélhetően ismert Netért első tapasztalatokból összeállított kérdéseire a mai napig nem kapta meg a válaszokat.

Sajnos ez a létező legnagyobb probléma.

Az egy dolog, hogy több száz, több ezer fizető felhasználón kísérletezik a Vodafone. Birkatürelműek vagyunk, ezt már nem egyszer bizonyítottuk. Noha a GPRS szolgáltatásért nem kell jelenleg fizetni, nyilvánvalóan az új ügyfelekről szól ez a játék, márpedig a havidíjat az új ügyfeleknek is keményen fizetni kell. Előre. A már sokat emlegetett kaucióról nem is szólva. De sebaj, szemet hunynánk e felett is.

Másik dolog, hogy olyan szolgáltatást hirdetett meg a Vodafone, melynek jelenlegi infrastruktúrája még viszonylag alacsony számú felhasználói kört sem képes megfelelően kiszolgálni, az elmúlt egy hónapban ez számomra teljesen bebizonyosodott. Bár a GPRS elméletileg a Vodafone teljes hálózatán működőképes, a rendszer jelenleg teljesen használhatatlan. Igazán nem értem pontosan, mire is számítottak a Matáv által kiélezett helyzetben.

Az viszont végképp elfogadhatatlan, hogy az ügyfélszolgálat képtelen normális válaszokat adni. Elfogadhatatlan, hogy nem lehet a cégnél egyetlen olyan szakembert sem találni, aki konkrét technikai kérdésekre válaszolna, nem kap a rengeteg -- igenis csalódott -- felhasználó konkrét és egyértlemű tájékoztatást arról, hogy pontosan mi a problémák okozója. Pedig ha valahol, itt nem csak "egyszeri" felhasználókkal értekezhetne a Vodafone, hasznos információkat is kaphatna a szolgáltatás hibáival kapcsolatban.

Elfogadhatatlan, hogy a rengeteg GPRS-felhasználó nem kap tájékoztatást arról, hogy várhatóan mikorra sikerül ezeket az akadályokat elhárítani, ha egyáltalán sikerül valaha megoldani a problémákat. Elvégre ez a szolgáltatás jelenleg csak az árnyéka egy valódi, működő GPRS rendszernek.

A helyzet tehát csak romlott az elmúlt egy hónapban, legalábbis a teszt helyszínén, Kisújszálláson, Szolnok megyében. Vannak olyan helyek ugyanakkor az országban, ahol megfelelően működik a rendszer -- erről szólnak egyes fórumos bejegyzések --, "természetesen" hol máshol, mint Budapest egyes kerületeiben. Ott sem mindenhol, csak egyes helyeken.

Továbbra sem mondhatok mást: várjunk egyelőre a vásárlással, ugyanis nem látszik a fény az alagút végén. Kérdés, hogy egyáltalán októberre, a fizetős időszakra sikerül-e használhatóvá tenni a rendszert az eddig előfizetett felhasználók számára. Kérdés, hogy a "beetetett" felhasználók idegei kihúzzák-e az állítólagos fejlesztésekig. Amennyiben nem, megtévesztett felhasználók tucatjai fogják perelni a céget a 2 éves hűségszerződések és a befizetett kauciók miatt: ehhez a jövőképhez egyáltalán nem kell jóstehetség. A türelem is elfogy egyszer.

Pedig elég lenne néhány őszinte szó a várható fejlesztésekről és a jelenlegi problémákról, s akkor talán nem rángatózó szemmel reagálna a GPRS-felhasználó a Vodafone-szlogenre.

Szólj hozzá a fórumban!

Ajánlat:

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról