Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Hihető? Hiteltelen? -- Felmérések a hazai internetről

Rátonyi Gábor Tamás, 2002. november 07. 19:32
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az utóbbi időben megszaporodott a hazai internetről és internetezőkről készült felmérések száma. A publikációk dzsungelében néha nehéz eligazodni, mint ahogy a hitelesség kérdését sem könnyű eldönteni. Az adatok annak függvényében változnak, hogy melyik piackutató cég publikálja őket, az eredmények közti eltérés 40, de akár 500 százalékos is lehet.

Az utóbbi időben megszaporodott a hazai internetről és internetezőkről készült felmérések száma. A publikációk dzsungelében néha legalább olyan nehéz eligazodni, mint eldönteni: melyik felmérés mennyire hiteles. Az adatok annak függvényében változnak, hogy melyik piackutató cég publikálja őket, az eredmények közti eltérés pedig 40, de akár 500 százalékos is lehet.

Az is igaz ugyanakkor, hogy ezeket a kutatásokat pénzért kínálják a cégek, a mindent megmagyarázó részadatok pedig csak a nem éppen olcsón mért teljes kutatási anyagban találhatók. A sajtónak megküldött kivonatos közlemények nem tartalmaznak minden adatot -- néha bizony a módszertant sem --, s az is előfordulhat, hogy a kevésbé érdekes részeket maguk a szerkesztők húzzák ki, ezzel is rövidítve a webre akasztott hírt.

Egy, az internettel foglalkozó szociológusok által nyitott levelezőlistán látott napvilágot egy gondolatsor a hazai piackutató cégekről. A megfogalmazott tételek elgondolkodtatóak: a felmérést végző vállalkozások gyakran a piac szereplőinek megrendelésére végeznek kutatásokat, melyet aztán a megrendelő rendelkezésére bocsátanak. Ilyen esetekben gyakori, hogy komolyabb szakmai ellenőrzés, kritikai reflexió és értékelés nélkül lát napvilágot a felmérés eredménye. Az is felvetődik a listán, hogy a magánvállakozásban működő cégek a piac egy olyan szegmenséről közölnek adatokat, s állapítanak meg trendeket, melyből fő jövedelmük származik.

Az egyes felmérések eredményeire utalva megállapítható, hogy az eltérések nemritkán a 40 százalékot is elérik, ami a középkorral foglalkozó gazdaságtörténészek számára is elfogadhatatlan lenne. Az egyébként elfogulatlannak tekinthető szociológusokból álló hozzászólók közül többen is a védelmükre keltek a felmérést végző cégeknek, jelezve, hogy a szakma kicsi, és a túl nagy eltérések, pontatlanságok nem maradnának észrevétlenül. A baj forrását a hétköznapi ember számára átláthatatlan módszertanban látják. A tanulságos vita végül lezáratlan maradt, de jól mutatja, hogy a szakmán belül is megfogalmazódnak kritikák az egyes felmérések eredményeivel kapcsolatban.

A vitaindító gondolatsor megfogalmazója ugyanakkor jelzi azt is: nem biztos, hogy a konkrét eredményekkel szemben kell fenntartással viseltetnünk, hanem azzal a ténnyel, hogy az egyes eredmények egymással össze nem vethetők, kevés és egyelőre még előzmény nélküli a rendszeresen megismételt, azonos tendenciákat vizsgáló felmérés. Maga a módszertan, az adatfelvétel, vagy éppen a megkérdezettek köre cégenként eltérhet, így nincs átjárási lehetőség a kutatási adatokból levont következtetések közt: akár ugyanarra a kérdésre is adható más válasz, az eltérés oka pedig vagy kiolvasható a sajtóközleményből, vagy nem.

Ez a tendencia igen jól lemérhető három, a közelmúltban publikált közvélemény-kutatás eredményeiből. Míg az egyik kutatócég az internettel szembeni érdektelenséget jelölte meg az internetpenetráció bővülésének gátjaként, a másik a szélessávú hozzáférés és az azzal elérhető tartalmak hiányát, a harmadik pedig a háztartásokban fellelhető PC-k alacsony számában leli a baj okát. Mindeközben lassan elhalkulnak azok a hangok, melyek az idén év elején eltörölt Matáv-kedvezmények szinte visszafordíthatatlan hatásaira figyelmeztetnek. Lehet mind a három kutatási eredmény igaz, ám az ellentétes következtetések és a kézenfekvő okok figyelmen kívül hagyása nem könnyíti meg a gyógyírt kereső szakemberek dolgát.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.