Szerző: Bodnár Ádám

2002. július 18. 14:22

Bemutató: ATI Radeon 9700 és Radeon 9000

A kanadai ATI Technologies a mai napon végre bemutatta régóta várt új videochipjeit és videokártyáit, a csúcskategóriás Radeon 9700 modellt, illetve az alsó-középkategóriás, elsősorban a GeForce4 MX ellenfeléül szánt Radeon 9000 és Radeon 9000 Pro grafikus processzorait. Cikkünkben feltárjuk rejtett titkaikat.

A kanadai ATI Technologies tegnap este San Franciscóban és Londonban ünnepélyes keretek között lebbentette fel a fátylat következő generációs grafikus processzorairól, a termékek hivatalos bejelentése azonban a mai napra csúszott. A bejelentés kapcsán sajnos szólnunk kell arról is, hogy miért is nem készült el részletes bemutató írásunk a hivatalos bejelentés pontos időpontjára. A rövid késedelem ezúttal nem a mi számlánkra írható, ugyanis az ATI európai képviselete számunkra a mai napig érthetetlen módon meglepő makacssággal tartott vissza minden információt szerkesztőségünk elől. Az együttműködés e nehezen magyarázható teljes hiányának okaira mostanáig sem kaptunk választ a cég segítőkésznek jóindulattal sem nevezhető képviselőitől.

A mi problémáinknál azonban feltehetően jobban érdekli olvasóinkat az ATI által bejelentett új termékek sora. A kanadai cég ugyanis -- akárcsak a Radeon 8500 premierje idején -- egyszerre több termékkel rukkolt elő. Így találgatások hosszú hónapjai után végre fény derült az olcsó megoldások szegmensébe és elsősorban az NVIDIA GeForce4 MX-sorozat ellenfelének szánt RV250 pontos specifikációira is. Mint kiderült -- és amint azt gyanítani lehetett --, e chip a Radeon 8500 (R200) GPU módosított változata, amely bizonyos tekintetben kevesebbet, bizonyos tekintetben pedig többet tud elődjénél, miközben teljes mértékben kompatibilis maradt a Microsoft DirectX 8.1 API-jával.

Az RV250-nél azonban sokkal izgalmasabbnak ígérkezik a cég korábban R300 néven ismert grafikus processzora, mely az előzetes információk szerint nemcsak a támogatott feature-ök, hanem sebesség tekintetében is maga mögé utasítja az NVIDIA jelenlegi csúcsprocesszorát, a GeForce4 Ti4600-at. Úgy tűnik tehát, hogy ha csak időlegesen is, az ATI átveszi a technológiai vezető szerepet legnagyobb riválisától. E cikkben azt igyekszünk bemutatni, hogy milyen tulajdonságok jellemzik a grafikus processzorok jelenlegi királyát.

[oldal:Radeon 9700 a számok tükrében]

A kanadai ATI Technologies a mai napon végre bemutatta régóta várt új videochipjeit és videokártyáit, a csúcskategóriás, DirectX 9-kompatíbilis Radeon 9700 modellt, illetve az alsó-középkategóriás, elsősorban a GeForce4 MX ellenfeléül szánt Radeon 9000 és Radeon 9000 Pro grafikus processzorait.


Az ATI Radeon 9700 (R300)

A több, mint 110 millió tranzisztort tartalmazó Radeon 9700 vita nélkül a leggyorsabb videochip a piacon, ezt a teszteredmények is megerősítik. Egyes esetekben a teljesítménye több, mint kétszerese az eddigi "csúcstartónak", az NVIDIA GeForce4 Ti 4600-nak. De mi lehet a varázslat? Szó sincs itt varázslatról, az egész csupán technológia.

A Radeon 9700 legfontosabb tulajdonságai:

  • 0,15 mikronos csíkszélesség
  • 110+ millió tranzisztor
  • 8 pixel pipeline egyenként 1 TMU-val
  • 4 programozható vertex shader
  • 256 bites DDR memóriabusz
  • akár 256 Mbyte memória támogatása
  • AGP 8X támogatás
  • Teljes DirectX 9 vertex és pixel shader támogatás
  • integrált 165 MHz TDMS trasmitter

Korábbi híreinkben már esett szó arról, hogy az R300 kódnevű Radeon 9700 processzor 0,15 mikronos csíkszélességű gyártástechnológiával készül és a 110 milliónál is több tranzisztora miatt aligha fogja elérni az ATI által ígért 300 MHz-es, vagy magasabb órajelet. A kanadai cég azonban fityiszt látszik mutatni mindenféle tervezési irányelvnek, hiszen az R300 órajele meghaladja a 300 MHz-et. A boltokba kerülő példányok pontos frekvenciája még nem ismert, de a sajtónak küldött tesztkártyákon levő grafikus chipek 325 MHz-en működnek, a memória órajele pedig 310 MHz (620 MHz DDR).


Az ATI Radeon 9700 felépítése

Mint ismeretes, a szintén 0,15 mikronos csíkszélességgel készülő és jóval kevesebb tranzisztort tartalmazó 3Dlabs P10 és a Matrox Parhelia órajele alig-alig haladja meg a 200 MHz-et, azonban az ATI mérnökei a gyár közleménye szerint a chip számos részét "kézzel" optimalizálták annak érdekében, hogy a Radeon 9700 órajele túlszárnyalhassa a 300 MHz-es álomhatárt.

Érdekesség, hogy -- elsősorban a 256 bites memóriavezérlő, illetve az óriási felvett teljesítmény miatt -- az R300 chip t0bb, mint 1000 kivezetéssel rendelkezik, ezért a grafikus processzorok közül elsőként flip-chip BGA tokozásban gyártják. Ezzel nem csak a kivezetések, hanem a hűtés problémáját is megoldotta az ATI. Komplexitása és magas órajele ellenére a Radeon 9700 nem igényel speciális hűtést, legalábbis a kártyákon található borda és ventilátor kombináció alapvetően nem különbözik a GeForce4 sorozaton található megoldásoktól.


Az ATI Radeon 9700

A chip teljesítményfelvételét azonban kicsit elméretezték a tervezők, legalábbis ami az AGP8X specifikációkat illeti, így eshetett meg, hogy a Radeon 9700-ra külön tápcsatlakozó került, amely egyébként a floppy-meghajtóknál használatos tápkábelt képes fogadni.

[oldal:Az első DirectX 9 gyorsító]

Az ATI R300 memóriavezérlője 256 bites, ami a valóságban négy darab 64 bites buszt jelent, amelyek egy crossbar switchen keresztül csatlakoznak a grafikus chiphez. A megoldás kísértetiesen hasonló a GeForce3-ból és GeForce4-ből megismert technológiához, mondhatni teljesen ugyanaz. A Radeon 9700 DDR SDRAM-ot támogat, de a vállalat bejelentése szerint könnyedén felkészíthető DDR-II szabványú chipek kezelésére is, noha ehhez nyilvánvalóan módosítások szükségesek.

Az adatok AGP8X interfészen keresztül érkeznek az R300 chipbe. Az AGP8X 66 MHz-en működik és egy órajelciklus alatt nyolc (!) darab 32 bites adatcsomag továbbítására képes, így elméleti maximális sávszélessége 2,1 Gbyte/sec. A Radeon 9700 bár képes kihasználni az AGP8X előnyeit, gond nélkül használható a "régebbi", AGP4X csatlakozóval rendekező alaplapokban is.

Az R300 négy programozható vertex shader egységet tartalmaz, ugyanannyit, mint a 3Dlabs P10 és a Matrox Parhelia és kétszer többet, mint a GeForce4 Titanium. Ennek megfelelően a vertex-feldolgozó képessége is kétszer nagyobb az NVIDIA csúcskategóriás chipjénél, hiszen a Radeon 9700 és a GeForce4 Ti 4600 órajele közel azonos. A Radeon 9700 támogatja a DirectX 9 vertex shader 2.0 specifikációt.

A vertexek feldolgozása és a kép elkészítése között az ATI chipek esetében már régóta még egy lépcsőt találni, ez pedig a Hyper-Z technológia, amely a memória sávszélességével hivatott takarékoskodni. A Radeon 9700-ban eme technológia harmadik generációja (Hyper-Z III) található, azonban ennek újdonságairól a gyártó mélyen hallgat, mindössze annyit tudni, hogy valódi "Early Z check" is bekerült a chipbe, amelynek segítségével egy pixelről 100 százalékos pontossággal eldönthető, hogy látható lesz-e a képen, avagy sem. A Hyper-Z részletes ismertetése egyébként „A z-puffer és megoldások a sávszélesség- problémára” című cikkünkben olvasható.

Ami a renderelő futószalagokat illeti, az R300-ban nyolcat találni, ezek mindegyike egy lebegőpontos textúrázóegységgel rendelkezik, amelyek egy menetben ("single pass") 16 textúra felfeszítésére képesek -- a DirectX 9 épp ennyit igényel. Mint ismeretes, a Microsoft új API-ja lebegőpontos textúrázóegységeket ír elő annak érdekében, hogy a több textúrával rendelkező felületek színe pontosabban ábrázolható legyen.

Az "új generációs" videochipek közül sem a P10, sem pedig a Parhelia nem rendelkezik lebegőpontos textúrázóegységekkel, mivel tervezőik szerint ez rendkívül megnövelné a tranzisztorok számát és a grafikus chip méretét. A Radeon 9700 nem csak hogy lebegőpontos textúrázóegységekkel rendelkezik, hanem a pontosságuk is megnövekedett, a korábban általános 64 bit helyett 128 bitesek. Ennek a minél pontosabb színábrázolásban van szerepe. Az R300 textúrázó egységei természetesen minden paraméterükben megfelelnek a DirectX 9-ben lefektetett pixel shader 2.0 specifikációknak.

[oldal:Boldog karácsonyt!]

A 3dfx VSA-100 chip megjelenése óta a videochipek gyártói között vérre menő harc dúl a leggorsabb és legjobb minőségű anti-aliasing eljárás megvalósításáért. Az ATI előző generációs R200 (Radeon 8500) chipjét több kritika is érte, mivel a vállalat a fejlettebb "multisampling" anti-aliasing eljárás helyett supersamplinget használt, amely igen erősen visszafogta a kártyák teljesítményét. Az R300 -- hasonlóan a GeForce4-hez -- végre valódi multisampling-alapú eljárást is használ, amely a Smoothvision 2.0 névre hallgat. A hírek szerint a driverekben egyelőre csak a multismampling-alapú anti-aliasing van engedélyezve, de a későbbiekben ez természetesen változhat. A Smoothvision egyébként 2X, 4X és 6X anti-aliasing módokat támogat.

Javítottak az anizotropikus szűrésen, kiküszöbölték a Radeon 8500 egyik bosszantó hibáját, miközben jelentősen növelték a teljesítményt. Az ATI szerint bilineáris és 16X anizotropikus szűrés egyidejű használata nem jár teljesítményveszteséggel,a trilineáris és anizotropikus szűrés pedig mindössze 5-10 százalékkal lassítja az alkalmazások futását.

További érdekesség az R300-ban a Fullstream technológia, ami lehetővé teszi pixel shader programok használatát videók lejátszása esetében, ami a rossz minőségű, elsősorban valós idejű jelfolyamoknál hozhat minőségjavulást. A Radeon 9700 természetesen támogatja a HydraVision többmegjelenítős technológiát is, a kártyákon a VGA-csatlakozó mellett DVI- és TV-kimenetet is találni.


A Radeon 9000 Pro doboza

A csúcskategóriás Radeon 9700 mellett az ATI egy alsó-középkategóriás megoldással is előállt: a Radeon 9000 gyakorlatilag nem más, mint a Radeon 8500 butított változata. A butítás érdekes módon nem a renderelő futószalagok számát, hanem a textúrázóegységeket érintette: a Radeon 8500 4x2 TMU-val rendelkezik, a Radeon 9000 viszont csak 4x1 darabbal.

Az RV250 kódnevű chip egyebekben teljesen kompatíbilis a DirectX 8.1 API-val és támogatja a Fullstream technológiát is. Az RV250 két változatban kerül a boltokba: a Radeon 9000-n a mag 250 MHz-en, míg a DDR memória 200 MHz-en fut; a Radeon 9000 Pro pedig 270 MHz-en fut, 275 MHz-es DDR memória társaságában. A kártyák ára 110-130 dollár körül várható majd.


Az ATI Radeon 9000 Pro

A csúcskategóriás Radeon 9700 egyelőre még nem kapható, az ATI közleménye szerint azonban a kártyák egy hónapon belül megérkeznek a boltokba. Az ajánlott végfelhasználói áruk 399 dollár, azaz mintegy 100 ezer forint. A tesztek tanúsága szerint ma ez a leggyorsabb kártya, amelyről számítógép-játékos álmodhat. Azonban ne felejtsük el, hogy az NVIDIA őszre ígéri a szintén teljesen DirectX 9 kompatíbilis NV30-at., amely már 0,13 mikronos csíkszélességgel készül majd és teljesítménye alighanem felülmúlja az ATI Radeon 9700-at.

Az mindenesetre bizonyos, hogy idén karácsonykor minden felhasználó vehet magának videokártyát, hiszen az ATI és a Matrox mellett az NVIDIA is több új termékkel készül piacra lépni, ezen felül hamarosan a boltokba kerülnek a Savage XP és a Xabre chipes kártyák is, azaz mindenki találhat igényeinek és pénztárcájának megfelelő terméket. Mi mást is mondhatnánk ezek után? Boldog karácsonyt!

Szólj hozzá a fórumban!

Regisztrálj az ingyenes Cloud-native és DevOps tippek nagyvállatoknak konferenciára, ahol a Red Hat és az Alerant szakértői bemutatják a Kubernetes, OpenShift, microservice architektúrák gyakorlati alkalmazását!

a címlapról

privátháló

2

VPN-nel bővül a Google One

2020. október 30. 11:52

A vaskosabb előfizetésekhez a Google új, ajándék VPN szolgáltatást is hozzácsap.