Grand Prix Legends bajnokság
Olvasóink közül valószínűleg senki sem tudja, hogy Magyarországnak jelenleg van egy Európa-bajnoki ezüstérmes autóversenyzője. A Grand Prix Legends játékról, az online versenyzésről és a Magyar Bajnokságról kérdeztük Wéber Gábort, az egyik szervezőt.
Nemrégiben Magyar Bajnokság is indult, aminek zökkenőmentes lebonyolításához most gyors hálózati kapcsolattal rendelkező szervert keresnek a szervezők. A Grand Prix Legends játékról, az online versenyzésről és a Magyar Bajnokságról kérdeztük Wéber Gábort, az egyik szervezőt.
HWSW: Mutasd be kérlek a Grand Prix Legends játékot pár szóval! Miért ilyen különleges ez a program?
Gábor: A GPL - a legtöbb ma elterjedt játékkal ellentétben - nem a jelenleg futó bajnokságok valamelyikéből merít, hanem az 1967-es Forma-1-es évadot szimulálja. Az évszám azért lényeges, mert ez volt az utolsó év a szárnyak megjelenése előtt, ami lényegesen megváltoztatta az versenyautók viselkedését, vezethetőségét.
A hatvanas éveket egyébként is a sportág
aranykoraként emlegetik, ekkor kezdett igazán hódítani a Forma-1, egyre több
lett csapat, a verseny és persze a pénz is. A legnagyobb legendák is ebben
az érában versenyeztek vagy kezdtek versenyezni (Clark, Hill, Stewart,
Rindt, Brabham, Ickx).
A történelmi háttér önmagában is érdekessé teszi a GPL-t, hiszen akár a 22,5 km hosszú "régi" Nürburgringen is vezethetsz, a lényeg azonban a fizikai modellezésben rejlik. A Papyrus programozói egy olyan engine-t hoztak létre, amely a mai napig páratlan az autós szimulátor műfajban, még akkor is ha más játékok alkotói ezt nem szívesen ismerik el.
HWSW: Miben különbözik a Grand Prix Legends a többi autós játéktól - például a GP3-tól?
Gábor: Kicsit lesarkítva a dolgot az "észbontóan jó" GP3 a GPL-hez képest olyan, mintha egy távirányítós autóval akarnál egy igazi versenyautót összehasonlítani. És a GP2 az egyik legjobb volt a maga idejében! (a GP3 engine ugyanaz, sajnos:( )
A GPL nagysága abban
rejlik, hogy nemcsak ezerféle beállításon változtathatsz, hanem ezek a
beállítás változások pontosan azt eredményezik majd, amit a valóságban.
Robbanthatsz motort, leégethetsz kuplungot, sőt szinte izzásig hevíthetők a
gumik is, szinte vezethetetlenné téve az autót. A legfontosabb ismérvek
egyike a gumik működési hőmérsékletének dinamikus változása a vezetési
stílus, az önsúly, a beállítások függvényében, ráadásul ezek az értékek mind
a négy keréken külön-külön változhatnak.
Ezeket az autókat vezetni éppen az élethűség miatt nagyságrendekkel nehezebb mint akármelyik más játékban, ezért is nem terjedt el szélesebb körben. Ez az egyetlen játék ami kormány nélkül szinte irányíthatatlan.
HWSW: Ha valóban ilyen összetett és részletes fizikai szimulációval rendelkezik a program, gondolom elég erős gépet is igényel. Vagy tévedek?
Gábor: Gépigényes játék volt amikor megjelent, de ma már egy 300-as nem számít brutális erőgépnek úgyhogy onnan kezdve bármivel megy, az elméleti minimum a 166 MHz. Igazán 400 fölött válik teljesen simává sok grafikával is, P3 600 fölött pedig már szinte egyáltalán nem finomodik tovább az autó mozgása. Szinte bármilyen videókártya megteszi az újabbak közül, én V3-3000-rel nyomom, hibátlanul.
RAM-ok száma igazából csak a felvehető replayek hosszát befolyásolja. Analóg modemmel játszható online, de nagyon ISP függő a kapcsolat minősége, azonban sok apró trükkel viszonylag jól stabilizálható. ISDN-nel pedig szinte hibátlanul működik.
- 1. oldal: Grand Prix Legends bajnokság
- 2. oldal: Az online közösség
- 3. oldal: Bajnokságok és bajnokok