:

Szerző: Dojcsák Dániel

2009. április 9. 17:13

A szkeptikus hangok ellenére is jól teljesít az új Facebook-dizájn

Mint minden webes szolgáltatás életében, a Facebook esetében is hőzöngés, fejcsóválás és erős kritikák kísérték a kezdőlap újragondolását. A Twitter-szerű megjelenítés sok embernek nem tetszik elsőre, s a globális Facebook-kvíz mániával megfűszerezve tolakodónak tűnhet a közösségi oldal Hírek doboza. Sheryl Sandberg, a Facebook operatív igazgatója egy konferencián épp azt igyekezett bizonyítani, hogy az új megoldás a felhasználók kommunikációját jóval aktívabbá teszi, ráadásul a hirdetők számára is kiváló lehetőségeket rejt magában.

[HWSW] Mint minden webes szolgáltatás életében, a Facebook esetében is hőzöngés, fejcsóválás és erős kritikák kísérték a kezdőlap újragondolását. A Twitter-szerű megjelenítés sok embernek nem tetszik elsőre, s a globális Facebook-kvíz mániával megfűszerezve tolakodónak tűnhet a közösségi oldal Hírek doboza. Sheryl Sandberg, a Facebook operatív igazgatója egy konferencián épp azt igyekezett bizonyítani, hogy az új megoldás a felhasználók kommunikációját jóval aktívabbá teszi, ráadásul a hirdetők számára is kiváló lehetőségeket rejt magában.

Az új Facebook jó!?

Sheryl Sandberg, a Facebook operatív igazgatója egy egyesült államokbeli, digitális hirdetésekkel foglalkozó konferencián, illetve az előadásával párhuzamosan megjelenő ía href=\"http://blog.facebook.com/blog.php?post=72975227130\" target=\"_blank\">blogbejegyzésében is kardoskodik az új elrendezés előnyei mellett. Indoklását a felhasználók kapcsolatainak számára építi, ami szerinte a közösségi hálózatok esetén egyre fontosabbá váló szempont.

Sandberg szerint a Facebook-felhasználóknak átlagosan 120 ismerőse van, de ezek az ismerősök értelemszerűen nem azonos kapcsolati minőséget jelölnek. Épp ezért a Facebook-mérnökök csoportosították az ismerősi kapcsolatokat aszerint, hogy hogyan kommunikálnak a felek egymással.

Az első típus a \"kölcsönös kommunikáció\", ahol mindkét fél küld és fogad üzeneteket, írnak egymás üzenőfalára, reagálnak a másik megosztására. A második kategória a \"közvetlen kommunikáció\", ami kiindulását tekintve egyirányú, s az esetek többségében válasz sem érkezik rá. A harmadik variáció pedig a \"streaming kommunikáció\", ahol az üzenettovábbítás eszköze a különböző tartalmak, mint képek, linkek, zenék megosztása, mások megosztásának kommentálása, tetszésnyilvánítás. Ez utóbbit hívják a Facebooknál aktív hálózatnak, ami felpezsdíti az információáramlást a korábbiakhoz képest.

Hálózatosan kommunikálunk

A cég belső felméréseiből az derül ki, hogy a streaming kommunikáció révén jóval több ember kerül az egyének látókörébe saját ismerőseik közül. Egy 150 ismerőssel rendelkező Facebook-tag átlagosan 5 egyénnel folytat kölcsönös kommunikációt, 9 ember felé kommunikál egyirányúan, míg a streaming révén 20 ismerősével kerül interakcióba.

\"Amikor az Adat Csoportunk a felhasználók aktív hálózatait mérte, azt tapasztalták, hogy bármely hónapot nézve, a felhasználók 2-4-szer annyi emberrel léptek kapcsolatba, mint a tradicionális módszerek esetén. Ráadásul az egy hálózaton belül lévő emberek közti kapcsolat is sokkal szorosabbá vált\" -- írja blogjában Sandberg. A felhasználók szempontjából ez a hatás önmagában is pozitív, de a hirdetők számára egy nagyon fontos dolgot is jelent egyben: azt, hogy az ő üzeneteik is gyorsabban, messzebbre terjednek és jóval több embert érnek el, mint eddig.

Fontossá válik a jelenlét

Korábban a közösségi oldalak használata többnyire azt jelentette, hogy alkalomszerűen bejelentkeztek a felhasználók, ellenőrizték, hogy érkezett-e üzenetük, bejelölte-e őket valaki vagy valamelyik fórumhoz érkezett-e friss hozzászólás. A folyamatosan szivárgó, állandóan frissülő hírek viszont azon túl, hogy öngerjesztőek, arra bátorítják a felhasználókat, hogy folyamatosan jelen legyenek: mindig történik valami, hasznosnak tűnhet az eseményeken rajta tartani a szemüket. Az öngerjesztés pedig abból fakad, hogy ha már jelen vannak, akkor könnyebben folynak bele beszélgetésekbe, hamarabb reagálnak bármire.

Természetesen a Facebook nem találta fel a spanyolviaszt, s messze nem az első, sem az egyetlen, ahol felismerték, hogy a folyamatos kommunikáció a közösségi oldalak mozgatórugója. A Twitter esetén ez a tézis az egész szolgáltatás alapja, míg a különböző közösségi szolgáltatásokat összefogó FriendFeed áttervezésekor is a valós idejű követhetőség vált a legfontosabb szemponttá.

A Facebook sikere egyelőre töretlen, a napokban jelentette be a cég, hogy az aktív felhasználók száma elérte a 200 milliót. Egy rövid hőképes térképen a cég azt is megmutatta, hogyan terjedt a \"kór\" világszerte, s jól látszik, hogy ahol először megjelent, ott mára már szinte közművé vált.

A magyar Facebook még a nagy boom előtt áll

Ugyan Magyarországon a Facebook összességében még nem tudja felvenni a versenyt a milliós tagsággal rendelkező iWiW-vel, de az Est Média Group épp ma jelentette be, hogy áprilistól a Facebook hirdetési felületeinek értékesítését végzi, tehát jó üzletnek tűnik jelen lenni. Úgy tudjuk, hogy a T-Mobil-iWiW összefonódáshoz hasonlóan hamarosan a Pannon ügyfelek SMS-t is küldhetnek az üzenőfalra. A hálózatos kommunikációra nálunk is van igény, főként a fiatalabb generáció részéről, s amennyiben a Facebook képes követni ezeket az igényeket és fejlesztéseiben praktikus és kényelmes új funkciókat vezet be, akkor a szkeptikus hangok ellenére tovább gyorsulhat a felhasználók számának növekedése és a rendszeren belüli aktivitás szintje is tovább emelkedhet.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 15:58

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.