:

Szerző: Bodnár Ádám

2009. március 11. 15:58

Megóv a felesleges beszerzésektől és egyszerűsiti az üzemeltetést a Novell ZENworks Asset Management

A Novell ZENworks Asset Management informatikai eszközgazdálkodási megoldását használja a Raiffeisen Bank Magyarországon, amelynek köszönhetően nem csak felesleges szoftverlicenc-vásárlásoktól kímélte meg magát a cég, hanem az üzemeltetés is egyszerűsödött. A kevesebb mint 10 millió forintos költséggel bevezetett terméknek egy év sem kellett, hogy behozza az árát.

[HWSW] A Novell ZENworks Asset Management informatikai eszközgazdálkodási megoldását használja a Raiffeisen Bank Magyarországon, amelynek köszönhetően nem csak felesleges szoftverlicenc-vásárlásoktól kímélte meg magát a cég, hanem az üzemeltetés is egyszerűsödött. A kevesebb mint 10 millió forintos költséggel bevezetett terméknek egy év sem kellett, hogy behozza az árát.

Az országszerte 160 bankfiókjában és a központi telephelyein összesen mintegy 4000 PC-t és 400 szervert üzemeltető Raiffeisen Banknál régóta használják a Novell termékeit. Az eszközgazdálkodási megoldás bevezetéséről akkor született döntés, amikor a Raiffeisen pár éve megkezdte a Windows NT munkaállomások frissítését Windows XP-re, a migrációhoz pedig szükség volt egy naprakész hardver- és szoftverleltárra. A Novellel ápolt jó kapcsolat és a kedvező tapasztalatok miatt egyértelmű választás volt a ZENworks Asset Management, egy meggyőző pilotprojekt után pár hónapos lefutással bevezették.

Budai-Tüske Gábor, a bank informatikai üzemeltetés- és fejlesztéstámogatási vezetője szerint megfelelő IT-vagyongazdálkodás nélkül egy nagy szervezet informatikai infrastruktúrája nem tartható kézben. Az ebből kinyert adatok az alapjai a konfiguráció-menedzsment adatbázisnak (CMDB), amely pedig az ITIL-alapú üzemeltetés egyik sarokköve. "Nem lehet eléggé hangsúlyozni az IT-vagyongazdálkodás fontosságát" -- mondta a vezető hozzátéve, hogy Magyarországon sok informatikai vezető beszél erről, de csak kevesen csinálják.

Az IT-eszközökről rendelkezése álló naprakész információk hiányában egyetlen vezető sem tud felelős döntéseket hozni, nagy szervezeteknél a hardver- és szoftverállomány követése pedig lényegében kivitelezhetetlen feladat informatikai támogatás nélkül. Jellemző, hogy a Raiffeisen Banknál a 3600 dolgozóra 4400 szerver és PC jut, a használt alkalmazásverziók száma meghaladja a 600-at, a szoftverlicencek száma pedig a 16 ezret, ezeket "papír és ceruza" módszerrel lehetetlen nyilvántartani, képtelenség a licenchasználat jogosságát vizsgálni és audit esetén bizonyítani, valamint a vezetőség felé a riportolási kötelezettségeket teljesíteni.

Budai-Tüske Gábor
Budai-Tüske Gábor
Az IT-eszközgazdálkodási szoftver segítségével feltérképezhető a hardverinfrastruktúra, naprakész leltár készül a PC-k, szerverek, hálózati eszközök vagy akár nyomtatók konfigurációjáról, illetve a telepített és használt szoftverekről. Utóbbi különösen fontos, a banknál például kiderült, hogy méregdrága szoftverek (pl. SAP GUI) vannak kihasználatlanul, fel vannak telepítve ugyan gépekre, de évek óta nem indította el őket senki. Új licencek megvásárlása helyett a meglevőek átcsoportosításával több tízmillió forintot takarított meg a Raiffeisen. Az is kiderült, hogy a rendszergazdai jogosultságokkal rendelkező felhasználók nem támogatott szoftvereket telepítettek a gépeikre.

A ZENworks Asset Management a hibafelderítésnél is hasznos: ha egy felhasználó a helpdeskhez fordul segítségért, az adminisztrátorok egyből láthatják, hogy a problémás gépben milyen hardverek vannak és milyen szoftverek futnak rajta, ennek köszönhetően számos bosszantó kompatibilitási hibát tudott felderíteni a Raiffeisen informatikai csapata. Egy ízben kiderült, hogy a banknál működő PC-k egy részében bizonyos processzorok váratlan szoftverhibákat okoznak. Mivel az eszközgazdálkodási szoftver nem csak gyártó és típus, hanem sorozatszám alapján is nyilvántartja a hardvereket, a problémás chipre épülő gépeket könnyen meg lehetett találni -- papíralapú nyilvántartásból felderíteni őket, vagy a közel 4 ezer gépet egyenként felnyitni és végigvizsgálni közel lehetetlen feladat lett volna.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 27. 02:01

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.