Szerző: Bodnár Ádám

2009. február 25. 14:36

Előre menekül a Microsoft

A Wall Streeten prezentálta a Microsoft stratégiai elképzeléseit tegnap Steve Ballmer, a vállalat elnök-vezérigazgatója. A cég legfontosabb üzenete, hogy a szorító gazdasági körülmények között is ugyanannyit költ kutatás-fejlesztésre mint korábban, mert hosszú távon csak ez vezethet sikerhez.

[HWSW] A Wall Streeten prezentálta a Microsoft stratégiai elképzeléseit tegnap Steve Ballmer, a vállalat elnök-vezérigazgatója. A cég legfontosabb üzenete, hogy a szorító gazdasági körülmények között is ugyanannyit költ kutatás-fejlesztésre mint korábban, mert hosszú távon csak ez vezethet sikerhez.

A válság ellenére sem költ kevesebbet a Microsoft

Pénzügyi elemzők előtt tartott beszédében Ballmer elmondta, a Microsoft stratégái alaposan megvizsgálták az 1930-as évek elején történt gazdasági folyamatokat, a vállalatok akkori döntéseit és a későbbi hatásukat és arra jutottak, a sikerhez vezető utat a folyamatos fejlesztés jelenti. "Az RCA, Isten nyugosztalja őket, a mi szerepmodellünk" -- mondta Ballmer arra utalva, hogy a vállalat úgy tudott a tévépiac élére állni, hogy a nehéz időkben is folyamatosan invesztált.

A Microsoft negyedik negyedéves eredményei némileg gyengébben sikerültek a vártnál, a bevétel alig nőtt, a nyereség visszaesett. A gazdasági körülményekre hivatkozva a Microsoft 5 ezer dolgozó elbocsátását jelentette be annak érdekében, hogy takarékoskodjon a költségekkel. A leépítések fejlesztőket, marketingeseket, pénzügyi, jogi, HR- és informatikai pozíciókat egyaránt érintenek. Tegnapi tájékoztatóján Ballmer elmondta, idén és jövőre 27,5 milliárdos működési kiadással számolnak a Microsoftnál, ennél tovább nem csökkentik a költségeket mert az már nem lenne "bölcs".

A 27,5 milliárdos működési költségnek közel fele, 14 milliárd dollár értékesítési és marketing-kiadás, 9,5 milliárd dollárt költ kutatás-fejlesztésre a cég, a fennmaradó összeg pedig adminisztrációs költség. A Microsoft elnök-vezérigazgatója felvázolta, melyik üzleti területeken milyen rövid távú tervek várhatók.

Windows 7-re várva

Ami az asztali Windowsokat illeti, ezt a területet keményen érinti a gazdasági válság, amely a PC-piacra is kíméletlenül rányomja a bélyegét, ezzel pedig a Microsoft nem tud mit kezdeni -- ismerte be Ballmer. További kihívás, hogy a növekedő szegmensek (fejlődő országok, netbookok) a legkisebb nyereséget termelő területek, amelyek ráadásul a kalózkodásnak is leginkább ki vannak téve. Ettől függetlenül a Windows egyeduralmát nem veszélyezteti semmi rövid távon, Ballmer véleménye szerint a Windows legveszélyesebb piaci ellenfele a Windows kalózváltozata, ami "egy pokolian jó termék nagyon kedvező áron".

A közeljövő fontos kérdése, hogy a Windows 7 vajon hogyan teljesít majd a netbookokon, ugyanis pont ez a terület az, amely meghozhatja a Linuxnak a régóta várt áttörést asztali környezetben. Éppen ezért a Microsoft saját védelmében nagy figyelmet fordít a netbookokra, a vállalat saját adatai szerint a gépek mintegy 90 százalékát Windowszal adják már el. A Windows 7-nek ugyan nincs kimondottan az olcsó mobil gépekhez szabott változata, a redmondiak szerint bármelyik verzió megfelelően fut rajtuk. Kulcsfontosságú lesz, hogy a netbook-felhasználókat a Microsoft meg tudja győzni a drágább szoftververziók megvásárlásáról, ezzel növelheti nyereségességét.

A redmondiak vezére elismerte, az Apple és a Linux is növelni tudta desktoppiaci részesedését, azonban az a pár százalékpontos bővülés valójában nem jelent olyan drámai változást, mint ahogy azt sokan gondolják (az Apple PC-piaci részesedése továbbra is 10% alatti). A Google-ra viszont egyértelmű veszélyforrásként tekintenek Redmonban, Ballmer szerint hosszú távon potens versenytárs lehet az Android révén, amely mobiltelefonok mellett netbookokon is megjelenhet.

Ballmer külön beszélt az Internet Explorer helyzetéről, amely az utóbbi időben felhasználókat veszít a Firefoxszal, a Chrome-mal és a Safarival szemben. A Microsoft vezére leszögezte, a böngészőpiaci részesedés igenis fontos, a böngésző az operációs rendszer egyik kulcsfontosságú szolgáltatása és a Microsoftnak még rengeteget kell dolgoznia ezen a területen.

Nehéz, de nem reménytelen a Windows Mobile helyzete

A Windows mobil változata nehéz helyzetben van, ugyanis csak a harmadik legnépszerűbb platform a Symbian és a Blackberry OS mögött. A gazdasági válság a mobilok piacát sem hagyja érintetlenül, ugyanakkor látszik, hogy az eladások egyre inkább eltolódnak az okostelefonok irányába. Ballmer szerint a fogyasztói piacon a legnagyobb hírverés egyértelműen az Apple-t és a Research In Motiont övezi, de a szolgáltatóknál a Windows Mobile egyre jobb pozíciókat harcol ki.

[+] Fellebbent a fátyol a Windows Mobile 6.5-ről

A Microsoft-vezér ismét hangsúlyozta, hogy nem kíván saját telefonnal piacra lépni a Microsoft, a cég stratégiájának középpontja a szoftver eladása más gyártók készülékén, ugyanis így érhető el a legtöbb felhasználó -- lényegében ugyanezt teszi a Google is az Androiddal. A Windows asztali és mobil változata egyre több közös komponenssel rendelkezik, ami egyszerűsíti az integrációt és a szoftverek fejlesztését is. A cég nemrég jelentette be a Windows Mobile 6.5-öt, jövőre pedig várható a Windows Mobile 7 -- emlékeztetett Ballmer.

Jól fogy az Office, de a SharePoint az igazán nagy dobás

A redmondi vállalat fejőstehene egyértelműen az Office, az irodai csomagnak lényegében nincs életképes kihívója, a sok médiafigyelmet kapó OpenOffice.org vagy akár a Google-féle Apps sem jelentős piaci szereplő ma még -- vélekedett Ballmer. A Microsoft számára az Office-ból és SharePointból álló irodai platform nem csak a legnagyobb nyereségtermelő, hanem egyben a legnagyobb költséghely is, a kiadások több mint negyedét, évi 7,6 milliárd dollárt emészt fel.

Az Office mögött a második legnépszerűbb irodai csomag az Office kalózváltozata -- mondta Ballmer. A tavaly piacra dobott és rendkívül kedvezményes áron kínált Otthoni és iskolai verzió megjelenése egyértelműen felpörgette az eladásokat, az alacsony árat bőven ellensúlyozták a darabszámok, persze a nyereség zömét a vállalati telepítések hozzák, mivel ezekhez további kiegészítőket lehet eladni (pl. ForeFront, SharePoint, Exchange).

[+] 2010-ben jöhet az új Microsoft Office

A hosztolt szolgáltatásként értékesített alkalmazások (Exchange, SharePoint) iránti érdeklődés nagyon gyorsan nő, de még mindig csak kezdeti szakaszban tart, magyarázta Ballmer, ezért egyelőre még a Microsoft is vizsgálja, miként lehet ebből a területből a lehető legjobban profitálni. A jövő legfontosabb kihívását az olyan újdonságok eladása jelenti mint a biztonsági és azonosságkezelési termékek, a következő generációs csoportmunka-eszközök, portálok és konferencia-megoldások (Unified Communications).

Bevétel és kiadás szempontjából is jelentős terület a vállalati szoftvereké, ide csoportosul a Microsoft kiadásainak 10 százaléka. A recesszió miatt a cégek informatikai büdzséjéből most nemigen jut forrás új fejlesztésekre, így a közeljövőben nem várható az eladások jelentős felfutása -- ismerte be Ballmer. A piacon a legforróbb terület az üzleti intelligencia, amelyet a Microsoft több oldalról is lefed, akár az új SQL Serverbe integrált képességekkel, akár az Office-szal és a SharePointtal.

Irány a cloud!

A szerverszoftverek szintén jelentős nyereségtermelő képességgel bírnak annak ellenére, hogy a Microsoft viszonylag friss szereplő ezen a piacon, de a Windows Server, illetve a köré épített infrastruktúra pár év alatt a piac élére katapultálta. Ez a terület viszonylag kevéssé volatilis, ugyanis az szerverszoftverek kétharmadát hosszú távú szerződés keretében értékesíti a Microsoft, vagyis az eladások követik szorosan a hardverpiac változásait, persze a depresszió itt is érezhető. A Linux potens piaci ellenfél, leginkább a webes rétegben, illetve a tudományos-műszaki világban -- szögezte le Ballmer.

A szerverek területén a közeljövőben várható nagy durranás a Windows 7-tel együtt érkező Windows Server 2008 R2, illetve a System Center felügyeleti családban várható új komponensek. Az év végén érkezik egy vadonatúj változat a Windows Serverből Foundation Edition néven, ez egy kimondottan olcsó, ámde korlátozott funkcionalitású verzió, amelyről konkrét részleteket a jövőben árul el a cég.

[+] Windows Azure néven érkezik a Microsoft cloud-platformja

Az év végére valószínűleg kereskedelmi fázisba lép a Microsoft cloud-platformja, az Azure. Ez egyértelműen fókuszterület a vállalat számára, a fejlesztésekre szánt összegeket megduplázza a cég -- jelentette be tegnap Ballmer. Az Azure lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy lényegében bármilyen adatukat bárhonnan, bármilyen eszközről elérjék. Az Azure lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy egyszerűsítsék informatikai infrastruktúrájukat és alkalmazásaikat lényegében a végtelenségig skálázzák. És az Azure lehetővé teszi a Microsoft számára, hogy gyakorlatilag az összes szoftverét a felhőbe vigye és azokat webes szolgáltatásként kínálja akár előfizetési díjért, akár ingyen, reklámokkal támogatva.

Elkeseredett harc a Google ellen

Persze a Microsoft számára is van olyan terület, ahol látszólag semmi sem sikerül, ez pedig a webes hirdetés, amely egy gigantikus pénznyelő. A cég minden évben dollármilliárdokat öl ebbe a területbe, de láthatóan nem tud javítani helyzetén és egyelőre esélye sincs utolérni a fénysebességgel mozgó Google-t. Ballmer tegnapi beszédében elmondta, a cégnek nincs más választása mint folyamatosan versenyezni, mert ha valaki egyszer feladja, akkor soha többé nem tud már visszakapaszkodni.

A Microsoft ezért a maga részéről megteszi ami megtehető, hat-kilenc havonta frissíti a keresőmotort, dolgoznak a találatok relevanciájának javításán. A cég az utóbbi időben több vezető munkatársat tudott elcsábítani a Yahoo-tól, szorosabb együttműködésről vagy más megállapodásról azonban egyelőre nincs szó, mivel Ballmer még nem találkozott hivatalosan a Yahoo új vezérével, Carol Bartz-cal. A Microsoft-vezér mindenképp szeretne valamiképp összefogni a Yahoo-val a Google ellen.

Minden képernyőn ott lesz a Microsoft

Végül de nem utolsósorban a Microsoft jelen van a szórakoztatás területén. Ballmer tegnapi előadásában hangsúlyozta, hogy erről mindenkinek az Xbox jut az eszébe, valójában a cél éppen az, hogy ne az Xbox jusson feltétlen az emberek eszébe. "Az igazi lehetőség abban rejlik, ha van egy eszköz minden tévé mellett" -- magyarázta a vezér. "Összekapcsolhatsz a tévével egy PC-t, ez a Media Center koncepció. Odatehetsz egy konzolt, ez az Xbox. Odatehetsz egy set-top boxot, ez a Media Room koncepció. Lehetnek olyan új berendezések amelyeket mi vagy mások tervezünk, amelyek szintén szerepelhetnek az egyenletben."

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról