Szerző: Dojcsák Dániel

2008. november 24. 15:13

Megkésve bár, de itt a T-Home műholdas televízió

Késtünk! -- összegezte Winkler János vezérigazgató-helyettes, hogy miért csak most lép be a digitális műholdas televíziós piacra a Magyar Telekom. December elsejétől a T-Home kínálatban is megjelenik a UPC Directet és a DigiTV-t követve a műholdas televízió, amivel az eddigi (T-Kábel, IPTV) 1,5 millió háztartás elérése helyett gyakorlatilag teljes lefedettséget érnek el.

[HWSW] "Késtünk!" -- összegezte Winkler János vezérigazgató-helyettes, hogy miért csak most lép be a digitális műholdas televíziós piacra a Magyar Telekom. December elsejétől a T-Home kínálatban is megjelenik a UPC Directet és a DigiTV-t követve a műholdas televízió, amivel az eddigi (T-Kábel, IPTV) 1,5 millió háztartás elérése helyett gyakorlatilag teljes lefedettséget érnek el.

Paradigmaváltás

Idén januárban kezdődött a Magyar Telekom stratégiaváltása, illetve vezetőváltása. Az új célok középpontjában az állt, hogy egy éven belül a T-csoportra ne úgy gondoljanak, mint az "ex-Matáv", volt vezetékestelefon-szolgáltató, hanem úgy, mint a "három képernyőn jelen levő" szolgáltató, amelynek a televízió képernyője, PC monitora és mobiltelefon kijelzője egyformán fontos -- mondta Winkler János. Ennek a paradigmaváltásnak a része volt a márkaváltás, az optikai hálózat fejlesztésének megkezdése, a HSDPA-fejlesztés és ehhez csatlakozik most az eddig hiányzó elem, a műholdas tévé.

Winkler elismerte, hogy elkéstek ezzel a projekttel, de hozzátette, hogy csak a januári váltást követően került a cég olyan pozícióba, ami lehetővé tette ezt. A kezdéstől számítva alig 9 hónap alatt építettek fel teljesen a semmiből egy teljes terméket, azaz nem vesztegették az időt. A cég nem kizárólag saját belső megérzéseire hagyatkozik, hanem egyfajta csendes, de globális paradigmaváltást is észlel a telekommunikációs piacon. Régebben mindenki egyértelműen a rézalapú technológiákra esküdött, míg mostanra a fókusz teljesen átkerült a vezetéknélküli megoldásokra, illetve úgy tűnik, hogy a heterogén termékpalettáké a jövő.

Heterogén szolgáltatások

A szolgáltatók új logikája, stratégiája nem egyetlen megoldást erőltet, hanem kisebb területi egységeket alapul véve mindenhol célzott, a helyi körülményeknek és a felhasználói igényeknek megfelelő szolgáltatásokkal jelennek meg. A DSL a technológiai korlátokat feszegeti, ezért is lehetett szükséges a HSDPA mellett párhuzamosan az optikai hálózat fejlesztése is. Nem lehetetlen, hogy pár éven belül a letöltés már mobil technológiával is eléri a 100 megabites nagyságrendet, az üvegszálas kábelekkel már jövőre 200 ezer otthont érnek el.

Nagy Richárd, a Magyar Telekom DVB-S megoldásának, a T-Home Sat TV-nek a projektvezetője elmondta, sikerült tartani a bevezetés ütemezését és december elsején valóban megindulhat az értékesítés. Az elmúlt 9 hónapban feladatok között több, eddig ismeretlen terület tűnt fel, mivel a Magyar Telekomnak soha semmilyen műholdas szolgáltatása nem volt. A projektvezető kiemelte a fejállomás és a fellövőállomás telepítését, a műholdas sugárzás szerződésének előkészítését, illetve a műsorszolgáltatókkal való újbóli tárgyalásokat, mint komoly feladatokat.

Nem meglepetés

Technikai oldalról annyit lehet tudni az új szolgáltatásról, hogy a sugárzáshoz a 2005-ben elfogadott DVB-S szabvány második generációját használja, amivel lehetőség nyílik HD-adások közvetítésére is. A műsorokat MPEG-4 (H.264) tömörítéssel továbbítják, ami a korábbi MPEG-2-es tömörítéshez képest a minőség mellett a helytakarékossága miatt jelent előrelépést.

A szolgáltatás árazása a már piacon lévő konkurens ajánlatokhoz igazodik, illetve a struktúra hasonlóan moduláris, mint az IPTV esetében. Természetesen a szolgáltató azt díjazza kedvezményes előfizetési díjakkal, ha az ügyfelek mindhárom (tévé, telefon, internet) szolgáltatást nála veszik igénybe, illetve hűségszerződéssel biztosítják szándékukat. A T-Home Sat TV esetében az alapcsomag 14, a családi csomag 49 csatornát tartalmaz, melyeket további tematikus adókkal lehet kiegészíteni plusz díjakért cserébe.

Az árazás többnyire reálisnak tűnik, kivéve a HD-csatornák esetében, ahol három (History, NatGeo, Eurosport) csatornáért 1990 forintot kell havonta fizetni. Az nem derült ki, hogy a három HD-adás csak bemelegítés-e, és az árat már a szélesebb palettára lőtték be, vagy valóban ekkora hozzáadott értéket képzelnek a nagyfelbontás mellé. Ugyancsak nem derült ki az sem, hogy milyen set-top-box készülékekkel érkezik majd a szolgáltatás.

Jövőképek

Egyelőre annyit árultak el a Magyar Telekom illetékesei, hogy két darab készülék közül lehet majd választani, s a jövő évben esetleg bővül majd a felhozatal. Az ajánlat egyelőre nem különböztet meg műsorrögzítésre is alkalmas csomagot, így vélhetően a SatTV egyelőre nem kínál többet, mint jobb képminőséget, helyfüggetlen kiépíthetőséget és elektronikus műsorújságot (EPG).

Éppen ezért nem is számít valójában konkurensnek az IPTV szolgáltatás számára, hanem a jelentősége inkább abban van, hogy a Magyar Telekom számára eddig fehér foltokat is eléri majd. A sajtótájékoztató során továbbá két érdekes információra is fény derült: egyrészt a vezetők előrevetítették, hogy a márkaváltással párhuzamosan zajló belső integráció, átszervezés lezártával megjelenhetnek a teljes átjárhatóságot biztosító csomagok (mobil, vezetékes, internet, telefon, tv tetszés szerinti kombinációi). Másrészt Winkler János állítása szerint jövő év első felében Magyarországra is megérkezhet a Google Android platformra épített T-Mobile G1 készülék.

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.

a címlapról