Szerző: Bodnár Ádám

2008. január 25. 13:48

Egyre több nyílt forrású szoftvert vesznek az iskolák

Az oktatási intézmények egyre többet költenek majd nyílt forrású szoftverekre és hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokra, de ez nem jelenti azt, hogy a tulajdonosi szoftverek használatát felfüggesztenék -- derül ki a Datamonitor előrejelzéséből , amely 14 országban végzett felmérésen alapul.

HIRDETÉS

[HWSW] Az oktatási intézmények egyre többet költenek majd nyílt forrású szoftverekre és hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokra, de ez nem jelenti azt, hogy a tulajdonosi szoftverek használatát felfüggesztenék -- derül ki a Datamonitor előrejelzéséből, amely 14 országban végzett felmérésen alapul.

Az amerikai, kanadai, brit, francia, német, ausztrál, indiai, dán, finn, holland, spanyol, norvég, svéd és olasz oktatási intézmények megkérdezéseével készült elemzés szerint 2012-ben az általános és középiskolák, valamint az egyetemek összesen mintegy félmilliárd dollárt fordítanak nyílt forrású szoftverekre és kapcsolódó szolgáltatásokra, szemben az idei 286 millió dollárral. A rossz hír az, hogy a Datamonitor szerint 2012-t követően már nem nő tovább a nyílt forrású szoftverekre költött büdzsé, és továbbra is csak elenyésző töredékét adja a mintegy 9 milliárd dollárnak, amelyet az említett országokban az oktatási intézmények szoftverekre költenek.

Leave us kids alone

Vannak olyan iskolák, amelyek "meggyőződésből" választottak nyílt forrású szoftvereket, de a legtöbb helyen a bevezetésük stratégiai döntés eredménye. Sok helyen azért kerülnek előtérbe a szabad szoftverek, mert az intézmények úgy érzik, a tulajdonosi szoftverek gyártói, szállítói belekényszerítik őket olyan termékek megvásárlására és használatára, amelyekre egyáltalán nincs szükségük. A motivációk között szerepelt az is, hogy az intézmények a szabad szoftverek esetén akár együtt is működhetnek az esetleges hibák megtalálásában és javításában, vagy akár használati módszertanok kidolgozásában.

A szabad szoftverek terjedését az oktatásban nagyban elősegíti, hogy több országban a kormányzat egyre intenzívebben érdeklődik irántuk, sőt, sok esetben használja is azokat: Franciaország mellett India egyes régióiban is arra bátorítják az iskolákat, hogy használjanak nyílt forrású programokat, elsősorban operációs rendszereket.

Az olcsó iskolai noteszgépektől, az OLPC programtól is sokat vár a Datamonitor elemzője, meglátása szerint ha ezek valóban széles körben elterjednek, az alapjaiban változtathatja meg az oktatási intézmények szoftverhasználati szokásait, ráadásul árversenyre kényszerítheti a tulajdonosi szoftverek szállítóit. Az OLPC egyébként nem csak a fejlődő országokban számíthat sikerre, az Egyesült Államokban Alabama szövetségi állam például már 3 millió dollárért 15 ezer gépet vásárolt általános iskolásoknak.

Kockázatok

A jelentés szerzője, Justin Davidson úgy véli, bár a nyílt forrású szoftverek után nem kell licencdíjat dizetni, a támogatási és üzemeltetési költségekkel együtt ezek akár ugyanolyan drágák is lehetnek mint a tulajdonosi szoftverek, és ezzel az oktatási intézmények is tisztában vannak. A szabad szoftverek bevezetése kockázatokkal is jár a Datamonitor szerint, a jelentés a szakemberek esetleges hiányát emeli ki, mint jellemző akadályt, ami mind a bevezetésben, mint az üzemeltetésben és az esetleges upgrade-elésben jelentkezik. Ráadásul számos nyílt forrású szoftverhez nem érhető el olyan szintű támogatás, mint amilyen a tulajdonosi szoftverek szállítói biztosítanak.

A Beckhoff ultrakompakt, C6025 típusú ipari PC az Intel Core i processzorcsalád nagy számítási teljesítményével rendelkezik, ventilátor nélküli, kisméretű kivitelben. A rendkívül alacsony fogyasztású, új Intel Core i U processzorok teszik mindezt lehetővé.

a címlapról

Hirdetés

Csúcstechnológia pár koppintással: ezt tudja a Huawei nova 9

2021. december 5. 06:18

Manapság egyre-másra jelennek meg olyan új mobilok, amelyek hihetetlen funkciókat ígérnek, de ezeket szinte műszaki diplomával lehet csak előcsalogatni. A HUAWEI nova 9 igazi ereje abban rejlik, milyen egyszerű előcsalogatni a mobil tudását.