Szerző: Ady Krisztián

2007. december 11. 14:15

Univerzális mobil pénztárcát fejleszt egy hazai vezetésű nemzetközi konzorcium

Mobilfizetési nagyhatalommá válhat Magyarország: a hazai, Motorola Magyarország vezette StoLPaN konzorcium azzal a célkitűzésel alakult, hogy valódi pénztárcát farag a mindenki zsebében lapuló mobiltelefonból. Ezt a célt már többen kitűzték korábban, ilyen megoldást azonban még senki sem fejlesztett, a StoLPaN univerzalitásával kelti fel a szakma, a sajtó, és a hétköznapi felhasználó érdeklődését.

[HWSW] Mobilfizetési nagyhatalommá válhat Magyarország: a hazai, Motorola Magyarország vezette StoLPaN konzorcium azzal a célkitűzésel alakult, hogy valódi pénztárcát farag a mindenki zsebében lapuló mobiltelefonból. Ezt a célt már többen kitűzték korábban, ilyen megoldást azonban még senki sem fejlesztett, a StoLPaN univerzalitásával kelti fel a szakma, a sajtó, és a hétköznapi felhasználó érdeklődését.

Mindenre jó

A párizsi Cartes nemzetközi szakmai kiállításon is bemutatkozó StoLPaN -- melynek neve a Store Logistics and Payment with NFC rövidítése -- egy olyan szabványosítható környezet és üzleti modell megvalósítását tűzte ki célul, melyben a bankkártyák mellett elektronikus aprópénz, igazolványok, bérletek és jegyek, hűségkártyák, illetve egyéb értékes információk is tárolhatóak lennének a mobiltelefonban elhelyezett, fizikai kontaktust nem igénylő (érintés nélküli) NFC- és biztonsági lapka segítségével.

A mobiltelefon számos praktikus funkcióval bővülhet, mint például a jegy telefonba történő letöltése, és közvetlen telefonból történő használata, vagy az elektronikus pénztárca bankszámláról történő távoli feltöltése és az így megkapott elektronikus pénz automatáknál történő felhasználása. Nemzetközi kutatások szerint hatalmas igény lesz egy, a Bluetooth-hoz hasonló, univerzális technológiára, hiszen 2011-ben már 450 millió olyan mobiltelefon kerülhet a vásárlók kezébe, melyet NFC rádiós lapkával szerelnek fel. Ez a 2011-ben várhatóan értékesített mobiltelefonok egyharmada lesz.

StoLPaN

Univerzális

A kulcs az univerzalitás, egy újabb fizetési technológia megjelenése önmagában nem lenne nagy újdonság, csak növelné a káoszt, hiszen gondoljunk csak a mobilos parkolási, vagy az elektronikus számlázási rendszerekre: a szolgáltatóink garantáltan nem egy számlázórendszerhez csatlakoznak, így több helyre kell regisztrálnunk, elveszítve ezzel az egész rendszer előnyét. A StoLPaN az ígéret szerint más: univerzális, "mindennel" kompatibilis.

A konzorcium ugyanis egy olyan környezet megalkotását tűzte ki célul, melybe beilleszthetők -- egyfajta plusz menüpontként, alkalmazásként letölthetők -- a már jelenleg is működő elektronikus, vagy érintés nélküli fizetési megoldások, mint például az Európában is több országban tesztelt MasterCard PayPass. A mobilgyártók lehetővé tehetik, hogy a különböző szolgáltatók eltérő funkcionalitású és igényű termékei egymás mellett, esetleg egymással együttműködve, zavartalanul működjenek -- függetlenül a készülék típusától.

Üzleti modell

A magyar vezetésű csoport célja az is, hogy egy olyan üzleti-logisztikai modellt dolgozzon ki, mely biztosítja a szolgáltatások üzemeltetésében résztvevő partnerek érdekeltségét, kiszámítható együttműködését, akár egymás számára ismeretlen, nemzetközi partnerek között is. Az elkövetkező hónapokban, egy évben készülnek el azok a szakmai dokumentációk, amelyek segítenek az alkalmazások fejlesztésében, elérhetővé tételében, illetve több pilot projekt is indulhat a tényleges felhasználási területeket tesztelve. A platform nyílt lesz, akár egy kis parkolási társaság is készíthet alkalmazást az NFC-képes telefonokhoz, csatlakozhat a rendszerhez.

StoLPaN

A biztonságért többszintű ellenőrzés felelne, mely nem csak globálisan, de alkalmazásonként is személyre, fizetési megoldásra szabható lenne. Egy kisebb értékű vásárlás akár jóváhagyás nélkül is végrehajtódhat, hasonlóan a PayPasshoz, míg a repülőjegy vásárlásához PIN-kódra is szükség lehet, mint a bankkártyás vásárláskor. Adatainkat megfelelő védelmet biztosító külön lapkán tárolják el, a telefon elvesztése esetén pedig akár arra is lehetőség lenne, hogy alkalmazásainkat, s ezzel egyenlegeinket változatlan formában állítsuk vissza egy frissen vásárolt készülékre.

A konzorcium jelenleg 21-22 tagot számlál, olyan cégek támogatását élvezve, mint a Deloitte, a Motorola, vagy az NFC technológia jogtulajdonosa, az NXP Semiconductors. Tag még a Sun Microsystems és a T-Systems, is, de kereskedők is, mint a Fornax, vagy a Libri.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról