Szerző: davd

2007. november 9. 08:09

Pénzért gyűjthetnek ismerősöket a cégek az iWiW-en

E cikk születésének napján a legnépszerűbb hazai kapcsolatépítő portálon új designelemek jelentek meg a regisztrált felhasználók ablakocskáin, ám az elmúlt héten ennél jóval nagyobb változásokról szóló híresztelések keltek lábra az iWiW-et illetően: jogszerűvé válhat a cégek marketing-jellegű jelenléte a rendszerben?

[HWSW] E cikk születésének napján a legnépszerűbb hazai kapcsolatépítő portálon új designelemek jelentek meg a regisztrált felhasználók ablakocskáin, ám az elmúlt héten ennél jóval nagyobb változásokról szóló híresztelések keltek lábra az iWiW-et illetően: jogszerűvé válhat a cégek marketing-jellegű jelenléte a rendszerben?

Megtűrt cégek az iWiW-en

Azt eddig is tudtuk, hogy miután a T-Online egymilliárd forint körüli áron megvásárolta a portált, változtak az általános felhasználói feltételek. Elméletileg azóta kizárólag természetes személyek regisztrálhatnak és hozhatnak létre önálló adatlapot. A portált menedzselő csapat azonban eddig jótékonyan szemet hunyt a Sylvester Stallonék, tizenkettedik C osztályok, Szerelmesek klubjai és különféle céges, ne adj’ isten, promóciós adatlapok létezése fölött. Egyetlen esetben avatkoztak csupán be: amennyiben az érintett felhasználóra több ízben is panasz érkezett (a "Jelentem!" gomb benyomásával van lehetőség ilyesmit küldeni): ekkor egyszerűen törléssel büntettek az üzemeltetők.

A megtűrt vagy éppenséggel törölt felhasználók kapcsán Tóthmátyás Tibort, az iWiW portáligazgatóját faggattuk, aki még május végén egy független szervezésű szakmai rendezvényen beszélt a közösségi portál direkt marketing célokra való használhatóságáról és a háttérben zajló fejlesztésekről. Kérésének megfelelően néhány ott elhangzó, ám akkor még bizonytalan újítás miatt csak most nyílott lehetőségünk részletesebben foglalkozni a témával.

Az iWiW-nek jelenleg 3,1 millió regisztrált felhasználója van, s 115 szerverre van szükség a napi 1,1 millió egyedi látogató mintegy 65 millió oldalletöltésének kiszolgálásához (egy-egy bejelentkezés alkalmával tehát átlagosan 6-7 kattintást végzünk). A hagyományos funkciókon kívül azonban egy eredetileg nem gondolt felhasználási terület kiaknázása is beindult, méghozzá igen korán: fejvadász cégek, modellügynökségek, stb. előszeretettel használják "toborzásra", sőt, ügyfeleikkel való kapcsolattartásra az iWiW-et.

iWiW
Ismerős?

Vannak továbbá cégek, melyek egy-egy termék vagy márka népszerűsítése céljából akcióznak a rendszerben, nem ritkán sokakat zavaró eszközökkel élve. Agresszív nyomulás esetén lehet -- a fentebb részletezett módon -- jutalmuk a törlés. Természetesen volt rá példa, hogy a kitörölt cég tulajdonosa perrel fenyegetőzött az üzemeltető T-Online-nál, károkozásra hivatkozva, noha a regisztrációs feltételek között világosan szerepel: csak és kizárólag természetes személy hozhat létre adatlapot. Egyesek egyébként Adolf Hitler jelenléte miatt sem voltak restek tiltakozni.

Nincs meghatározva, hogy hány feljelentés szükséges egy felhasználó kitiltásához. "Általában igaz, hogy a nem természetes személyek regisztrációját viszonylag kevés panasz esetén is töröljük, hiszen nem felelnek meg a felhasználási feltételeknek. Természetes személyek esetében viszont mindig megnézzük, pontosan mi történt. Nincs automatizmus, érkezzen akárhány jelzés" -- magyarázza a portáligazgató. Ennek megfelelően azonban nem lehet kizárni annak lehetőségét, hogy ha például egy éttermet törölnek a rendszerből, s az hirtelen elveszíti ezt az ügyfeleihez vezető kényelmes direkt kommunikációs csatornát, a tulajdonos a döntésen felbőszülve a konkurencia ismerősei közé beférkőzött embereivel több ízben feljelenteti a versenytársat, hogy az is kikerüljön a rendszerből. Igaz, ilyesmire állítólag nem volt még precedens.

Pénzért árult ismerősök

A T-Online a szabályok betartatására eddig nem fordított komolyabb energiát -- balga is lett volna, hiszen a "hamis" felhasználók révén nem csekély forgalom bonyolódik a rendszeren. A jövőben azonban nem marad ingyenes a "reklám". Hamarosan – pontos dátumot nem tudunk – ezer ismerősönként körülbelül 30-40 forintot kell majd fizetniük a nem természetes személyként jelen lévő felhasználóknak minden egyes hónapban: 300 ismerős esetén például a T-Online kiszámláz 9000 forintot. A céges státuszban lévő userekre egyéb korlátozások is érvényesek lesznek: nem jelölhetnek be például ismerősként senkit, viszont korlátlan számban igazolhatnak vissza ismeretségeket. Ily módon elkerülhető lesz az ilyesmitől elzárkózó felhasználók zargatása.

Felmerül azonban a kérdés: mi lesz a baráti körökkel, nonprofit szervezetekkel, rajongói klubokkal? Nekik is fizetniük kell majd? Tóthmátyás Tibor megnyugtató választ ad: természetesen nem. Hogy miként lehet majd ellenőrizni, valamely gyártó nem "báránybőrbe" bújva hozta létre terméke adatlapját, az már egy másik történet. Tény: "aki hamis nyilatkozatot ad, azt töröljük." Ilyen egyszerű a dolog.

Májusi előadásában a T-Online szakembere a jelenlévők előtt megszellőztette, hogy az egyik legérdekesebb új funkció az lesz, amikor a felhasználó egy szórakozóhelyen ülve láthatja majd mobilján, milyen iWiW-ismerősei tartózkodnak a közelben. Annyit megtudtunk, hogy mindezt nem cellainformáció alapján, és nem is sms-ek révén tervezik megoldani. Mindenképpen egygombos feature-ről lesz szó, azaz nem kell majd beírni semmit. Sajnos azonban hiába kielégítő az iWiW mobilváltozatának jelenlegi népszerűsége, az új funkció bevezetését elhalasztották. Az eredeti tervek szerint a Szigeten mutatták volna be működés közben a dolgot, a fejlesztés azonban nem ért el időben a megfelelő szintre).

Felmerült új szolgáltatásként továbbá, hogy mivel az üzenetküldözgetős kommunikáció igen lassú, lesz chat- és telefonlehetőség is a rendszerben. Ez azonban csak a freemailen fog majd megvalósulni. Vélhetőleg a háttérben több párhuzamosan futó fejlesztés is zajlik, ám ezeket nem sikerült "kicsalnunk" a portáligazgatóból.

Kacsa volt az iWiW-tévé

Egy újabb érdekesség: nemrégiben megjelent az Origo Menedzsment Fórumán egy hír, miszerint 2007 utolsó negyedében a T-Online bevezeti az iWiW-tévét, melynek tartalmát az adatlapokra feltett videóanyagokból kívánja összeállítani. Állítólag a bejelentést a cég értékesítési igazgatóhelyettese tette egy konferencián, ám az információ nem sokkal később lekerült az mfor.hu-ról. Természetesen Tóthmátyás Tibornak szegeztük a kérdést, hogy valóban terveznek-e ilyesmit, vagy mindez egész egyszerűen csak az IPTV-szolgáltatással való összefonódás kapcsán kavart-e hullámokat. "Jereváni rádió" -- érkezett a rövid kommentár.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról